ΓΔ: 1406.2 0.33% Τζίρος: 208.82 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 DATA
Φώτο: Shutterstock

«Γκάζια» για την ηλεκτροκίνηση: Πότε ανοίγουν τα νέα προγράμματα

Τον Μάιο οι αιτήσεις για το Κινούμαι Ηλεκτρικά, ως τις αρχές καλοκαιριού οι αιτήσεις για την αντικατάσταση 2.000 ταξί. Αυξάνεται η επιδότηση στα φυσικά πρόσωπα, χωρίς όριο οι αγορές οχημάτων από εταιρείες. Χρηματοδότηση 80 εκατ. για φορτιστές.

Επιταχύνονται οι κινήσεις ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης με τα σχετικά προγράμματος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας να «ξεκλειδώνουν» το επόμενο διάστημα. Μεγάλο το ενδιαφέρον αναμένεται να εκδηλωθεί από τους επαγγελματίες για το ειδικό πρόγραμμα για τα ταξί.

Πιο αναλυτικά, εντός Μαΐου αναμένεται η έναρξη του β’ κύκλου του Κινούμαι Ηλεκτρικά με αναδρομική ισχύ από τον Δεκέμβριο του 2021 και χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των αιτήσεων στα τέλη του 2023. Στο νέο αυτό κύκλο θα υπάρχουν κοινωνικά κριτήρια για ΑμεΑ, τρίτεκνους και -για πρώτη φορά- για νέους έως 29 ετών. Ειδική μέριμνα θα ληφθεί και για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε νησιά.

Τα κυριότερα χαρακτηριστικά του νέου προγράμματος έχουν ως εξής:

  • Για τα φυσικά πρόσωπα, το ποσοστό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου αυξάνεται από 20% σε 30% και το μέγιστο ποσό σε 8.000 ευρώ από 6.000 ευρώ που ίσχυε στον προηγούμενο κύκλο. Η απόσυρση του παλιού οχήματος επιβραβεύεται με 1.000 ευρώ, ενώ η αγορά του έξυπνου οικιακού φορτιστή με 500 ευρώ.
  • Τα 'Ατομα με Αναπηρία, δικαιούνται επιπλέον 1.000 ευρώ, οι οικογένειες με τουλάχιστον τρία εξαρτώμενα τέκνα θα δικαιούνται 1.000 ευρώ ανά τέκνο, έναντι των συνολικά 1.000 ευρώ που προβλεπόταν στο παρελθόν, αλλά και νέοι έως 29 ετών θα λαμβάνουν επιπλέον 1.000 ευρώ.
  • Για τα φυσικά πρόσωπα, το ποσοστό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικών δικύκλων και τρικύκλων κατηγορίας L5e έως και L7e αυξάνεται από 20% σε 40% και το μέγιστο ποσό επιδότησης από 800 ευρώ σε 3.000 ευρώ. Στις κατηγορίες αυτές περιλαμβάνονται τα επαγγελματικά ηλεκτρικά τρίκυκλα που χρησιμοποιούνται για την μεταφορά εμπορευμάτων ή/και επιβατών καθώς και τα μικροαυτοκίνητα. Ειδικά για νέους έως 29 ετών προβλέπεται η προσαύξηση της ενίσχυσης κατά 1.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικών μικροαυτοκινήτων.
  • Το ποσοστό επιδότησης για τα ηλεκτρικά δίκυκλα L1e έως L4e παραμένει στο 20% και το μέγιστο ποσό επιδότησης θα είναι 800 ευρώ. Στις κατηγορίες αυτές περιλαμβάνονται τα ελαφρά ηλεκτρικά δίκυκλα και τρίκυκλα με κυβισμό μικρότερο των 50 cc καθώς και τα αντίστοιχα οχήματα μεγαλύτερου κυβισμού.
  • Ειδικά για την προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων του συνόλου της κατηγορίας L θα επιδοτείται προαιρετικά ως μέρος του βασικού εξοπλισμού του οχήματος η αγορά δεύτερης μπαταρίας με ποσό 300 ευρώ.
  • Το ποσοστό επιδότησης για τα ηλεκτρικά ποδήλατα παραμένει στο 40% και το μέγιστο ποσό επιδότησης θα είναι 800 ευρώ.

Ειδικά για τις εταιρείες:

  • Το ποσοστό επιδότησης για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου αυξάνεται από 20% σε 30% και το μέγιστο ποσό επιδότησης θα ανέλθει σε 8.000 ευρώ ανά όχημα. Επιπλέον, δεν υπάρχει όπως στον πρώτο κύκλο περιορισμός στον αριθμό επιδοτούμενων οχημάτων.
  • Θα μπορούν πλέον να επιδοτούνται και για την αγορά και εγκατάσταση έξυπνων φορτιστών, με τον όρο ότι αυτοί θα εξυπηρετούν αμιγώς τους σκοπούς της εταιρείας και δεν θα χρησιμοποιούνται για εμπορική εκμετάλλευση.
  • Παρέχεται, επίσης, η δυνατότητα να αποσύρουν ίσο αριθμό οχημάτων με αυτόν που αντιστοιχεί στα οχήματα για τα οποία αιτούνται επιδότησης, με το ποσό ανά όχημα να είναι 1.000 ευρώ.
  • Εταιρείες ταχυμεταφορών, διανομών και τουριστικές εταιρείες θα μπορούν να επιδοτηθούν πλέον και για την αγορά ηλεκτρικών ποδηλάτων.
  • Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας GR-Eco Islands, ειδική μέριμνα λαμβάνεται για εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα νησιά, καθώς η αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου ενισχύεται με επιπλέον 4.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο σε όλα τα νησιά της χώρας.
  • Ενισχύονται επίσης οι εταιρείες αντιπροσώπων, εμπόρων και εισαγωγέων αυτοκινήτων για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επίδειξης (test drive) με ποσοστό επιδότησης 30% και μέγιστο ποσό τις 8.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο.
  • Σε σχέση με τον πρώτο κύκλο του προγράμματος, δεν θα υπάρχει πλέον η υποχρέωση εξαγοράς του οχήματος στη λήξη της περιόδου χρονομίσθωσης. Με τον τρόπο αυτόν διευκολύνεται η αντικατάσταση των παλαιών ρυπογόνων εταιρικών στόλων.

Μεγάλο ενδιαφέρον για επιδότηση ηλεκτρικών ταξί – Έτοιμος ο οδηγός

Σύμφωνα με πληροφορίες, το ειδικό πρόγραμμα για την επιδότηση των ταξί δεν θα αργήσει να ακολουθήσει τον β’ κύκλο του Κινούμαι Ηλεκτρικά με την έναρξή του να τοποθετείται στις αρχές του καλοκαιριού. Ήδη, με την πρώτη εκταμίευση του Ελλάδα 2.0, στο οποίο έχει ενταχθεί και το «πρασίνισμα» των ταξί, η χρηματοδότηση είναι δεδομένη ενώ και ο Οδηγός του προγράμματος είναι ήδη έτοιμος οπότε πλέον αναμένεται μόνο η σχετική Υπουργική Απόφαση ώστε να ανοίξουν οι αιτήσεις για τους επαγγελματίες.

Το πρόγραμμα ύψους 40 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση έως και 2.000 ταξί με ηλεκτρικά οχήματα προβλέπει επιδότηση 22.500 ευρώ, αυξημένη σημαντικά από την προηγούμενη που έφθανε στα 10.500 ευρώ. Η εικόνα που έχει ήδη το ΥΠΕΝ είναι ότι οι οδηγοί έχουν ήδη δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για ένταξη στο πρόγραμμα όταν αυτό είναι δυνατόν, εκφράζοντας, ωστόσο επιφυλάξεις για το κομβικό ζήτημα της φόρτισης των οχημάτων με δεδομένη την έλλειψη σχετικών υποδομών.

Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, το ΥΠΕΝ έχει ήδη στα χέρια του και αξιολογεί την πρώτη μελέτη για τη δημιουργία σημείων φόρτισης στις πιάτσες ταξί της Αθήνας, αξιολογώντας ταυτόχρονα και τις ανάγκες της αγοράς. Ειδικότερα, την περασμένη εβδομάδα το ΥΠΕΝ παρέλαβε τη μελέτη που αξιολογεί τις δυνατότητες εγκατάστασης των υποδομών δημόσιας φόρτισης στις 50 αδειοδοτημένες πιάτσες ταξί της Αθήνας και εξετάζουν τα σημεία ενδιαφέροντος λαμβάνοντας υπόψη αφενός να εξυπηρετεί εμπορική κίνηση και αφετέρου να είναι δυνατή η εγκατάστασή τους χωροταξικά, κάνοντας παράλληλα εύκολη τη σύνδεσή τους με το δίκτυο χωρίς να το επιβαρύνουν.

Στη διαδικασία αυτή εξετάζονται και οι ανάγκες που έχουν παρουσιάσει οι ίδιοι οι επαγγελματίες. Για παράδειγμα, παρά το γεγονός ότι κοντά στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος υπάρχουν εκτάσεις ικανές να φιλοξενήσουν εγκαταστάσεις ταχυφόρτησης, οι επαγγελματίες δεν φαίνεται να προκρίνουν ως βολική μία τέτοια λύση καθώς οι περισσότεροι δεν επιθυμούν να φορτίζουν στο αεροδρόμιο, αλλά να κινούνται πιο άμεσα ώστε να καταφέρουν να εξυπηρετήσουν περισσότερους πελάτες.

Εντός του 2022 το πρόγραμμα για τους δημόσιους φορτιστές

Με την πρώτη εκταμίευση του Ταμείου Ανάκαμψης ανοίγει ο δρόμος για να «τρέξει» και το ειδικό πρόγραμμα «Φορτίζω παντού», με χρηματοδότηση 80 εκατ. ευρώ προωθεί την ανάπτυξη δημόσια προσβάσιμων σημείων φόρτισης σε περιοχές όπου δεν είναι ακόμη συμφέρουσες οι επενδύσεις.  Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του δικτύου φορτιστών θα παίξουν και οι δήμοι της χώρας με χρηματοδότηση που θα λάβουν από το Πράσινο Ταμείο καθώς στο πλαίσιο κοινοτικής οδηγίας διατηρούν την υποχρέωση να δημιουργήσουν ένα σημείο φόρτισης ανά 1.000 κατοίκους. Ήδη στο πρόγραμμα χρηματοδότησης έχουν ενταχθεί 328 από τους 332 δήμους της χώρας που «τρέχουν» σχετικές μελέτες και οι 100 από αυτούς τις έχουν ολοκληρώσει. Οι υπόλοιποι πρέπει εντός του έτους να έχουν παρουσιάσει ολοκληρωμένες σχετικές μελέτες. «Πονοκέφαλος», ωστόσο παραμένει το μοντέλο ανάπτυξης των φορτιστών με πολύ πιθανό το σενάριο της δημοπρασίας για ανάθεση σε ιδιώτες.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Άρχισε με... γκάζι το «Κινούμαι Ηλεκτρικά»: Τι δείχνουν οι πρώτες αιτήσεις

Μία στις τέσσερις αιτήσεις την πρώτη εβδομάδα είναι για επιδότηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ενώ στον πρώτο κύκλο ήταν κυρίαρχα τα ποδήλατα. Αυξημένος ο αριθμός αιτήσεων και προχωρούν πολύ γρηγορότερα οι αξιολογήσεις.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αρχίζει το νέο Κινούμαι Ηλεκτρικά με αυξημένη επιδότηση έως 8.000 ευρώ

Ολοκληρώθηκε η δοκιμή της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, πήρε τον δρόμο για δημοσίευση η Κοινή Υπουργική Απόφαση. Γιατί απέτυχε το πρώτο πρόγραμμα, πώς διαμορφώνονται τώρα τα κίνητρα για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
autokinita-car-IX
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Crash test ηλεκτρικών - συμβατικών ΙΧ: Τα κόστη αγοράς, καυσίμων, service

Τα κίνητρα που φέρνει το νέο πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά και η επέκταση του δικτύου φορτιστών με το Φορτίζω Παντού. Πώς αρχίζει να γίνεται ανταγωνιστική η αγορά ηλεκτρικού οχήματος, παρά τις υψηλές τιμές τους.
electric-ilektrika-autokinita
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση 33% σε επιδότηση ηλεκτρικών ΙΧ και όφελος για την απόσυρση

Σήμερα ανακοινώνεται ο νέος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», από τον Απρίλιο οι αιτήσεις. Αυξάνεται στα 8.000 ευρώ η μέγιστη επιδότηση, πρόσθετο όφελος από την απόσυρση παλαιού οχήματος.
electric cars-ilektrika-autokinita
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχεται νέο πρόγραμμα για ηλεκτρικά ΙΧ με σημαντική αύξηση επιδότησης

Αυξάνεται κατά 33%, στα 8.000 ευρώ, η μέγιστη επιδότηση για τα φυσικά πρόσωπα στο νέο «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που θα ανακοινωθεί τη Δευτέρα. Εγκρίθηκαν 13.000 αιτήσεις με το πρώτο πρόγραμμα, το 65% αφορά ηλεκτρικά ποδήλατα.