Στο τέλος Απριλίου, θα έχει ολοκληρωθεί η αρχική σχεδίαση του ελληνικού drone στην πραγματική του μορφή, με τη δημιουργία μοντέλου υπό κλίμακα, με τον υπουργό Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα να αναφέρει πως «με την πρωτοβουλία που αναπτύξαμε από κοινού με την ΕΑΒ, το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, δίνουμε ένα νέο καλό παράδειγμα».
Ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε πως μετά την υπογραφή του σχετικού μνημονίου συνεργασίας – μεταξύ των εμπλεκομένων – τον περασμένο Αύγουστο, από την 1η Σεπτεμβρίου 2021 βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η υλοποίηση του προγράμματος για την έρευνα και ανάπτυξη και, εν συνεχεία, τη βιομηχανική παραγωγή του πρώτου Αυτόνομου Εναέριου Οχήματος Πολλαπλών Χρήσεων (HUV) από φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Το πρόγραμμα, που φέρει την ονομασία «Αρχύτας» – από τον αρχαίο Έλληνα φιλόσοφο, πολιτικό, στρατηγό, μαθηματικό και μηχανικό που επινόησε την πρώτη αυτόνομη πτητική μηχανή –, συμπλήρωσε πρόσφατα το 2ο τρίμηνο των εργασιών του και όπως σημείωσε ο υπουργός Οικονομικών, σύμφωνα με την έκθεση αξιολόγησης των αρμοδίων, η εξέλιξη των εργασιών είναι συνεπής προς τον συμφωνημένο χρονοπρογραμματισμό.
«Η επιτυχής ολοκλήρωση του έργου, καθώς και το άνοιγμα νέων που δρομολογούνται, απαιτούν από όλες και όλους μας εθνική ευθύνη, απαλλαγή από τις γνωστές μιζέριες, προσήλωση στην ποιότητα των καινοτόμων προϊόντων, απόλυτη διαφάνεια, σεβασμό και στο τελευταίο ευρώ των Ελλήνων φορολογουμένων, τήρηση των δεσμεύσεων και ολοκλήρωση των έργων στον συντομότερο – δυνατόν – χρόνο και με το μικρότερο – δυνατόν – κόστος. Αν αυτά τα πετύχουμε, θα έχουμε ανταποκριθεί στο χρέος μας έναντι της πατρίδας και της προοπτικής της» υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομικών.
Αύξηση των δαπανών για την αμυντική θωράκιση της χώρας
Ο κ. Σταικούρας τόνισε πως οι πληρωμές για αγορές οπλικών συστημάτων αυξήθηκαν, από 515 εκατ. ευρώ το 2020, περίπου στα 2,5 δισ. ευρώ το 2021 και στα 3,4 δισ. ευρώ το 2022, ενώ οι φυσικές παραλαβές αναμένεται να αυξηθούν από τα 500 εκατ. ευρώ ετησίως κατά τα προηγούμενα χρόνια, συνολικά στα 11,5 δισ. ευρώ από το 2022 έως το 2028.
«Στο πλαίσιο αυτό, όπως όλοι γνωρίζετε, η χώρα μας έχει ήδη παραλάβει τα πρώτα 6 – από τα συνολικά 24 – υπερσύγχρονα μαχητικά Rafale, που θα ενταχθούν στη δύναμη της Πολεμικής Αεροπορίας, έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις απόκτησης τριών φρεγατών Belharra – με την προαίρεση αγοράς ακόμη μίας –, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί ή δρομολογηθεί και άλλα σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα για τις Ένοπλες Δυνάμεις» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα ο υπουργός Οικονομικών πρόσθεσε ότι η «η κυβέρνηση έχει επανειλημμένα τονίσει ότι τα σύνορα της Ελλάδας είναι και σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γι’ αυτό θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα ώστε οι αυξημένες αμυντικές δαπάνες που συνεπάγεται η φύλαξή τους, να μην προσμετρώνται, τουλάχιστον κατά ένα μέρος, στον υπολογισμό του δημοσιονομικού ελλείμματος».
Οι μεταρρυθμίσεις στην αμυντική βιομηχανία της χώρας
Η Ελλάδα, επί δεκαετίες, διέθετε – στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας – δημόσιες δομές που αντιμετώπιζαν πολλαπλά προβλήματα, ήταν ζημιογόνες για τον Κρατικό Προϋπολογισμό και εισέφεραν πολύ λιγότερα – συγκριτικά με τις δυνατότητές τους – στην ισχυροποίηση της χώρας, με τον κ. Σταϊκούρα να κάνει αναφορές στις μεταρρυθμίσεις που άλλαξαν το πρόσωπο της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας.
Όπως ανέφερε ο υπ. Οικονομικών:
ΕΛΒΟ
Η επιχείρηση, που διαθέτει μακρά ιστορία στον τομέα της κατασκευής οχημάτων, τελούσε σε ειδική εκκαθάριση από το 2014 έως τα τέλη του 2020, οπότε, ύστερα από επιτυχή διαγωνιστική διαδικασία, υπεγράφη η συμφωνία μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, εκπροσωπούμενου από τον υπουργό Οικονομικών, και του πλειοδότη του διαγωνισμού, αναφορικά με το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να συμμετάσχει με ποσοστό μέχρι 21% στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας εταιρείας «ΕΛΒΟ 2020».
Τον Φεβρουάριο του 2021 υπεγράφη η σύμβαση μεταβίβασης της ΕΛΒΟ στους νέους μετόχους. Ολοκληρώθηκε, έτσι, επιτυχώς μία μακρά και δύσκολη διαδικασία, που επιτρέπει στην εταιρεία να αποτελέσει πυλώνα ανάπτυξης για τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και συνολικά για την εθνική οικονομία, καθώς και πόλο στήριξης της τοπικής κοινωνίας, με τη δημιουργία πολλών νέων θέσεων εργασίας.
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Ύστερα από δεκαετίες συσσώρευσης προβλημάτων και χρεών, και αφού η προηγούμενη κυβέρνηση απλώς έθεσε την επιχείρηση σε ειδική διαχείριση, χωρίς περαιτέρω πρωτοβουλίες, η κυβέρνηση ανέστρεψε την αβέβαιη πορεία των μεγαλύτερων Ναυπηγείων της χώρας. Το γεγονός αυτό επισφραγίστηκε με την επιτυχή ολοκλήρωση της σχετικής διαγωνιστικής διαδικασίας τον περασμένο Ιούλιο, που ανοίγει νέες προοπτικές δυναμικής ανάπτυξης για την ιστορική εταιρεία.
ΕΑΣ
Τον Δεκέμβριο του 2019, η νέα διοίκηση ανέλαβε την εταιρεία με μηδαμινά ταμειακά διαθέσιμα, που δεν της επέτρεπαν να καταβάλει ούτε τους μισθούς των εργαζομένων, εν μέσω άλλων ζητημάτων κακοδιαχείρισης..
ΕΑΒ
Η κυβέρνηση παρέλαβε τη μεγαλύτερη αμυντική βιομηχανία με ταμειακά ελλείμματα, οργανωτικές δυσλειτουργίες, επιχειρησιακές αγκυλώσεις και «γκρίζα» πεδία. Στα προβλήματα αυτά αντέδρασε άμεσα και αποφασιστικά, λαμβάνοντας πλέγμα πρωτοβουλιών και μέτρων σε τρία επίπεδα:
- Στο επίπεδο της λειτουργικής αναβάθμισής της, επιλύθηκαν χρονίζουσες αγκυλώσεις, αντιμετωπίστηκαν φορολογικές και τελωνειακές εκκρεμότητες, και ξετυλίχτηκε το κουβάρι των εισπράξεων της εταιρείας.
- Στο επίπεδο της ενδυνάμωσής της με εξειδικευμένο προσωπικό, θεσπίστηκε μια – κατ’ εξαίρεση – αντικειμενική και ταχεία διαδικασία προσλήψεων, ενώ παράλληλα απαγορεύτηκε η «αιμορραγία» του προσωπικού της μέσω της κινητικότητας.
- Στο επίπεδο της αποκατάστασης του αισθήματος δικαίου και της διασφάλισης της εργασιακής ειρήνης, αναγνωρίζοντας την ιδιαιτερότητα της εργασιακής πραγματικότητας στην εταιρεία, θεσπίστηκε επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, παρασχέθηκε η δυνατότητα κατ’ εξαίρεση αμειβόμενης υπερωριακής εργασίας και επιφυλάχθηκε στους εργαζομένους της ΕΑΒ ειδική μεταχείριση ως προς παροχές ιδιωτικής ασφάλισης.