Με μικρή συμμετοχή και αποχή των δυνατών παικτών της αγοράς, αλλά με έντονο ενδιαφέρον για τα κομμάτια που αφορούν στην ηλεκτροκίνηση προχωράει στο επόμενο βήμα ο διαγωνισμός για τα 750 λεωφορεία που θα βγουν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Μετά από προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), σήμερα κατατέθηκαν οι προσφορές για τον διαγωνισμό προϋπολογισμού 383,5 εκατ. ευρώ, για την προμήθεια 750 νέων λεωφορείων για τους οργανισμούς αστικών συγκοινωνιών Αθήνας και Θεσσαλονίκης(ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ).
Ο διαγωνισμός χωρίζεται σε πέντε τμήματα και για το πρώτο που αφορά στην προμήθεια 100 απλών υβριδικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων, κατηγορίας EURO VI, φαίνεται πως δεν υπήρξε καμία προσφορά.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς για το δεύτερο κομμάτι του διαγωνισμού για την προμήθεια 200 απλών αστικών λεωφορείων 12 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO V υπήρξαν προσφορές από την ιταλική Industria Italiana Autobus και την IVECO που έχει συνεργασία στην Ελλάδα με τον όμιλο Κοντέλλη. Για την προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18 μέτρων, CNG κατηγορίας EURO VI (το 3ο τμήμα του διαγωνισμού) υπήρξε προσφορά μόνο από την IVECO.
Σε αντίθεση με το «αναιμικό» ενδιαφέρον για τα 3 αυτά τμήματα του διαγωνισμού, τα δύο τελευταία που αφορούν σε ηλεκτρικά λεωφορεία συγκέντρωσαν το μεγαλύτερο κομμάτι του ενδιαφέροντος. Ειδικότερα, για την προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 135 χιλιομέτρων υπήρξαν συνολικά 4 προσφορές από την ισπανική Irizar, την βελγική Van Hool, την IVECO και την κινεζική BYD που έχει συνεργασία με την εισηγμένη Π. Πετρόπουλος.
Το μεγαλύτερο πακέτο είναι το πέμπτο για την προμήθεια 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 180 χιλιομέτρων, συνολικής αξίας 124,69 εκατ. ευρώ και συγκέντρωσε 3 προσφορές από τις Irizar, BYD και την επίσης κινεζική YTONG.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η πολωνική Solaris και η Mercedes Benz Hellas δε βρέθηκαν τελικά ανάμεσα στους τελικώς ενδιαφερόμενους παρά το γεγονός ότι η τελευταία στραφεί κατά των προδιαγραφών των υβριδικών και ηλεκτρικών λεωφορείων που περιλαμβάνονται στη μεγάλη προμήθεια.
Ο διαγωνισμός έχει προκαλέσει πολλούς διαγκωνισμούς, για τα υβριδικά οι Γερμανοί υποστηρίζουν πως οι προδιαγραφές «φωτογραφίζουν» ανταγωνιστή τους, ενώ για τα ηλεκτρικά βρίσκονται στο στόχαστρο οι Κινέζοι. Στις 3 Φεβρουαρίου το 6ο τμήμα του ΣτΕ εξέδωσε απόφαση με την οποία διατάχθηκε η αναστολή εκτέλεσης των προσβαλλομένων όρων της διακήρυξης μέχρι την έκδοση της απόφασης επί της εκκρεμούσας αίτησης αναστολής και ακύρωσης της Mercedes Benz Hellas.
Στο υπουργείο όμως αποφάσισαν να προχωρήσουν τη διαδικασία με το επιχείρημα πως με τη συγκεκριμένη διαταγή «δεν αναστέλλεται η διενέργεια του διαγωνισμού ως προς οποιοδήποτε εκ των υπό δημοπράτηση τμημάτων και συνεπώς η αναθέτουσα αρχή δεν κωλύεται να συνεχίσει την διενέργεια του διαγωνισμού, δεσμεύεται όμως να μην προβεί στον αποκλεισμό οιουδήποτε συμμετέχοντος στον διαγωνισμό για τυχόν παράβαση των προσβαλλόμενων, με την ανωτέρω αίτηση αναστολής και ακύρωσης, όρων, μέχρι την έκδοση της απόφασης επί της εν λόγω εκκρεμούσας αίτησης αναστολής και ακύρωσης».