ΓΔ: 0 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:15:00 DATA
Φώτο: ΤΑΙΠΕΔ

Πλησιάζει η ώρα του διαγωνισμού για την αποθήκη αερίου στην Καβάλα

Ο πρόσθετος αγωγός που προτείνει ο ΔΕΣΦΑ και το υψηλό κόστος για το αρχικό γέμισμα της αποθήκης δημιουργούν προβληματισμό. Η Ελλάδα υποχρεώνεται να αναζητήσει αποθηκευτικούς χώρους σε Ιταλία και Βουλγαρία.

Με την ανάγκη για αποθήκευση φυσικού αερίου να έχει τεθεί ψηλά στην ατζέντα όλων των χωρών της Ευρώπης μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η διαβούλευση για την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου της Ν. Καβάλας της ΡΑΕ αναμένεται να ολοκληρωθεί σήμερα, μετά από την παράταση που έδωσε η Αρχή, ενώ πηγές της αγοράς συνεχίζουν να εκφράζουν ενδοιασμούς σχετικά με ζητήματα που αφορούν στον διαγωνισμό.

Ειδικότερα, η ΡΑΕ έδωσε δεκαήμερη παράταση στη δημόσια διαβούλευση για την ανάπτυξη του δικτύου φυσικού αερίου που προτείνει ο ΔΕΣΦΑ ώστε να συνδεθεί το κεντρικό σύστημα με την υπόγεια αποθήκη αερίου της Ν. Καβάλας διατηρώντας επιφυλάξεις όσον αφορά στη σχέση κόστους/οφέλους, καθώς εκτιμάει ότι το τελικό κόστος θα είναι πολύ υψηλότερο από αυτό που έχει υπολογίσει ο Διαχειριστής, με δεδομένο ότι θα απαιτηθεί από την ΕΕ, το νέο δίκτυο φυσικού αερίου να μπορεί να υποστηρίξει την μεταφορά υδρογόνου.

Όπως σημειώνει η ΡΑΕ, «το κόστος των 422 εκ. ευρώ αφορά την κατασκευή αγωγού ο οποίος δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μεταφορά υδρογόνου. Καθώς η ΡΑΕ, σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις, θα απαιτεί στο εξής όλοι οι νέοι αγωγοί που κατασκευάζονται να είναι «hydrogen-ready», το κόστος της επαύξησης θα είναι τελικά μεγαλύτερο των 422 εκ. ευρώ. Επίσης, η εκτίμηση αυτή κρίνεται συντηρητική, καθώς δεν λαμβάνει υπόψη τις αυξημένες τιμές χάλυβα και λοιπών πρώτων υλών».

Παράλληλα, την ίδια παράταση πήρε και η διαβούλευση για τον κανονισμό τιμολόγησης της αποθήκης, με τη ΡΑΕ να σημειώνει, ανάμεσα σε άλλα, ότι δεν έχει περιληφθεί το κόστος για το απαραίτητο για τη λειτουργία της ΥΑΦΑ cushion gas (το μη αντλήσιμο φυσικό αέριο που είναι αναγκαίο να υπάρχει πάντα στην αποθήκη ώστε να μπορεί να εκείνη να λειτουργήσει) και το οποίο η ΡΑΕ υπολογίζει σε  47 - 60 εκ. ευρώ, χαρακτηρίζοντας η ίδια συντηρητική την εκτίμηση της, καθώς βασίζεται στις ασυνήθιστα χαμηλές τιμές φυσικού αερίου του 2020.

Αυτό είναι και ένα από τα σημεία που προβληματίζουν ιδιαίτερα πλευρές της αγοράς που επισημαίνουν ότι αυτός ο υπολογισμός απέχει πολύ από την πραγματικότητα υποστηρίζοντας πως με τις σημερινές τιμές του φυσικού αερίου ο τελικός επενδυτής θα πρέπει να καταβάλει τελικά ένα ποσό τουλάχιστον πέντε φορές μεγαλύτερο.

Ειδικότερα, τα 60 εκατ. ευρώ που υπολογίζει για τα 300 εκατ. κυβικά μέτρα μη αντλήσιμου φυσικού αερίου που θα χρειαστούν έχουν υπολογιστεί με τις τιμές σε συνθήκες κατάρρευσης, εν μέσω της πανδημίας και πολύ μακριά από τη σημερινή πραγματικότητα που το φυσικό αέριο καταγράφει εδώ και μήνες ένα ασταμάτητο ράλι. Με τις σημερινές τιμές το κόστος αυτό θα ξεπερνούσε τα 300 εκατ. ευρώ.

Στο πλαίσιο αυτό, υποστηρίζουν ότι ίσως πρόκειται για ένα πολύ κακό timing για την επένδυση αυτή, αν δεν υπάρξουν διαφορετικές προτάσεις για τα αυξημένα κόστη που να καθιστούν την κατασκευή και λειτουργία της αποθήκης υλοποιήσιμη και λειτουργική. Παράλληλα, εκφράζεται και προβληματισμός και για άλλες καθυστερήσεις όπως το ότι δεν έχει δοθεί από το ΤΑΙΠΕΔ το σχέδιο της σύμβασης.

Ωστόσο, με δεδομένο ότι ο υπολογισμός του κόστους για το μη αντλήσιμο φυσικό αέριο έχει γίνει με προηγούμενα δεδομένα, άλλη προσέγγιση σημειώνει ότι το κόστος αυτό θα υπολογιστεί τελικά όταν θα έρθει η ώρα για να γεμίσει η αποθήκη και με τα δεδομένα που θα ισχύουν σε εκείνη τη δεδομένη στιγμή, θεωρώντας πως σε κάθε περίπτωση πρόκειται για ένα ανελαστικό κομμάτι της επένδυσης, καθώς είναι συγκεκριμένη η ποσότητα του αερίου που χρειάζεται η αποθήκη, ανεξάρτητα από τις τρέχουσες τιμές. 

Σε κάθε περίπτωση πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα σημειώνουν ότι η αγορά και οι υποψήφιοι επενδυτές θα αναμένουν την ολοκλήρωση της διαβούλευσης ώστε να εξεταστούν τα σχόλια που θα υποβληθούν και εκείνα που θα γίνουν αποδεκτά ώστε να καταλήξουν για τις επόμενες κινήσεις τους.

Πάντως, το κόστος των καθυστερήσεων επί σειρά ετών σε σχέση με την αποθήκη στην Καβάλα είναι σημαντικό για τη χώρα στην παρούσα συγκυρία, όπου η ρωσική εισβολή στη Ρωσία έχει δημιουργήσει νέες απαιτήσεις για την αποθήκευση αερίου στην Ευρώπη. Σύμφωνα με τις προτάσεις της Κομισιόν, οι χώρες που διαθέτουν αποθηκευτικές εγκαταστάσεις θα πρέπει να τις πληρώσουν τουλάχιστον κατά 80% ως τα τέλη Νοεμβρίου, ενώ όσες δεν διαθέτουν, όπως η Ελλάδα, είναι υποχρεωμένες να καταλήξουν σε συμφωνίες με χώρες που διαθέτουν εγκαταστάσεις αποθήκευσης, για ποσότητες φυσικού αερίου που θα αντιστοιχούν τουλάχιστον σε 15% της ετήσιας κατανάλωσης.

Για την Ελλάδα, αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να επιτευχθούν συμφωνίες με γειτονικές χώρες, με τις οποίες υπάρχει σύνδεση μέσω αγωγών, όπως η Ιταλία και η Βουλγαρία, ώστε να αποθηκευθούν τουλάχιστον 900 εκατ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου. Αυτή η απαίτηση θα μπορούσε να καλυφθεί σχεδόν κατά 60%, εάν μπορούσε να αξιοποιηθεί άμεσα η αποθήκη στο εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου της Καβάλας, που έχει χωρητικότητα 530 εκατ. κυβικών μέτρων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πάλι στην παράταση το κρίσιμο έργο της αποθήκης αερίου στην Καβάλα

Το ΤΑΙΠΕΔ προσανατολίζεται να μεταθέσει την υποβολή προσφορών στα τέλη Μαρτίου, καθώς οι δύο ενδιαφερόμενοι δεν αναμενόταν να υποβάλουν προσφορές. Ποια είναι τα προβλήματα που εμποδίζουν το στρατηγικής σημασίας έργο.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κινδυνεύει να χάσει την ευρωπαϊκή στήριξη η Αποθήκη Αερίου της Καβάλας

Το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να περιληφθεί και η αποθήκευση υδρογόνου στον σχεδιασμό, αλλά είναι αμφίβολο αν θα περιληφθεί το έργο στη λίστα ευρωπαϊκών έργων κοινού ενδιαφέροντος. Υπό αμφισβήτηση και η οικονομική βιωσιμότητα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μόνο η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ θα συνάπτουν συμβάσεις με ιδιώτες για το νερό

Αλλάζει το νομοσχέδιο Σκρέκα, εξαιρούνται ρητά οι δημοτικές εταιρείες ύδρευσης από τη συνεργασία με ιδιώτες. Δημιουργείται νέα αρχή με τεράστιο αντικείμενο και ελάχιστο προσωπικό, καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι της ΡΑΕ.
Revma
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πληθαίνουν οι ρυθμίσεις για το ρεύμα για να αποτραπούν τα «φέσια»

Οι εταιρείες ζητούν να καθιερωθούν βασικοί κοινοί κανόνες για τους διακανονισμούς, που αποτελούν το τελευταίο ανάχωμα στην αύξηση των οφειλών σε καθυστέρηση. Θα κόβεται το ρεύμα σε όσους έχουν οφειλή σε προηγούμενο πάροχο.
revma
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς θα κόβεται το ρεύμα σε κακοπληρωτές που έχουν αλλάξει πάροχο

Να ενημερώνονται οι νέοι πάροχοι για «φέσια» σε προηγούμενους για να διακόπτουν την ηλεκτροδότηση προτείνουν οι εταιρείες. Τι συζητήθηκε στη χθεσινή συνάντηση της ομάδας εργασίας παρόχων, ΥΠΕΝ και ΡΑΕ.
Revma, Times, Ilektriko, Electricity, Energeia, Energy
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες ο νέος φόρος στην εμπορία ρεύματος

Ζημιές που ξεπέρασαν τα 400 εκατ. είχαν οι εταιρείες εμπορίας το 2021 και συνέχισαν να «μπαίνουν μέσα» το 2022, ενώ άρχισαν να «γράφουν» υπερέσοδα από τον Αύγουστο. Η ΡΑΕ θα ελέγξει αν και πόσο έχουν αυξήσει το μεικτό περιθώριο κέρδους.