Με αποφασιστικά βήματα κινείται η κυβέρνηση για να καλυφθεί το χαμένος έδαφος στα ηλεκτροκίνητα οχήματα, σχεδιάζοντας ένα ολοκληρωμένο σχέδιο κινήτρων, ανάμεσα στα οποία θα είναι και η παροχή επιδότησης για την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Την ίδια ώρα, έντονη κινητικότητα αναπτύσσεται στην αγορά αυτοκινήτων, με νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα και αύξηση του μεριδίου τους στις συνολικές πωλήσεις.
Η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται στο επίκεντρο του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα, που δείχνει να έχει πιο φιλόδοξους στόχους και σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνά και τα όρια της ΕΕ. Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, σημείωσε πως η Ελλάδα όχι μόνο δεν πρέπει να υστερεί στις πολιτικές αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής, αλλά και να βρεθεί στην πρωτοπορία.
Καθώς η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αποτελεί βασική παράμετρο του σχεδίου μείωσης των εκπομπών ρύπων, ο στόχος που θέτει η κυβέρνηση είναι ένα στα τρία αυτοκίνητα που θα τίθενται σε κυκλοφορία το 2030 να είναι ηλεκτρικά. Τα αυτοκίνητα εξάλλου ευθύνονται για το 12% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της ΕΕ, με την ηλεκτροκίνηση να θεωρείται η περισσότερο υποσχόμενη τεχνολογία για να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου στις μετακινήσεις των πολιτών. Η γρήγορη εξάπλωση της, αποτελεί βασικό σημείο για να πετύχει η ΕΕ τους στόχους που έχουν διαμορφωθεί και από τη Συμφωνία του Παρισιού για το κλίμα.
Όπως σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, οι εκτιμήσεις αναφέρουν πως σε 10 χρόνια τα ηλεκτροκίνητα οχήματα θα ανέρχονται στα 82.422 στο σύνολο των νέων ταξινομήσεων της χρονιάς εκείνης, που υπολογίζονται σε 275.133 συνολικά, δηλαδή θα αντιστοιχούν σε ποσοστό σχεδόν 30%.
Κίνητρα οικονομικού χαρακτήρα και... όχι μόνο
Στο ΕΣΕΚ προβλέπεται η χορήγηση κινήτρων για την εξάπλωση της ηλεκτροκίνησης στην αγορά. Ειδικότερα, αναμένεται να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παροχής κινήτρων ενώ εξετάζεται και το δίκτυο φόρτισης σε συνεργασίας με τον ΔΕΔΔΗΕ. Η αρχή θα γίνει από τα βουλευτικά αυτοκίνητα που διατίθενται με λήζινγκ, τα οποία από το 2020 θα είναι ηλεκτρικά.
Όπως τονίζει το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας:
- «Για να διευκολυνθεί η ομαλή μετάβαση προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, θα πρέπει να σχεδιασθεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παροχής κινήτρων, αφενός οικονομικού χαρακτήρα (επιδότηση στην τιμή αγοράς, μείωση κόστους ταξινόμησης και χρήσης μέσω φορολογικών απαλλαγών, ειδική τιμολογιακή πολιτική στα προγράμματα ασφάλισης, μειωμένα διόδια, έκπτωση στην ακτοπλοΐα για το ηλεκτρικό όχημα κ.α.)
- Και, αφετέρου, σε αυτά που εμφανίζουν τη μορφή κινήτρων χρήσης (είσοδος και καθημερινή κυκλοφορία εντός των μεγάλων αστικών κέντρων, ελεύθερη στάθμευση στους Δήμους που εφαρμόζεται ελεγχόμενη στάθμευση, υποστήριξη δημιουργίας δικτύων παροχής ενέργειας για την επαναφόρτιση των οχημάτων κλπ.). Τα κίνητρα αυτά διαφοροποιούνται και ανάλογα με το αν παρέχονται για ιδιωτικά οχήματα, ΤΑΧΙ ή κρατικά οχήματα».
Εξάλλου, την περασμένη εβδομάδα, ο υφυπουργός Οικονομικών, Απόστολος Βεσυρόπουλος δήλωσε (στον ΣΚΑΪ) πως «θα δοθούν κίνητρα στον κόσμο να αγοράσει καθαρά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Θέλουμε να αποσύρουμε από τους ελληνικούς δρόμους τα αυτοκίνητα που μολύνουν το περιβάλλον». Όπως εξήγησε ο κ. Βεσυρόπουλος, «απαραίτητη προϋπόθεση για να εφαρμοστούν οι φοροαπαλλαγές είναι το νέο αυτοκίνητο να εκπέμπει μηδενικούς ρύπους. Το μέτρο αναμένεται να τεθεί σε ισχύ από τη νέα χρονιά».
Κινητικότητα στην αγορά αυτοκινήτου
Την ίδια ώρα που η κυβέρνηση σχεδιάζει τις επόμενες κινήσεις της, η αγορά αυτοκινήτων φαίνεται ότι προετοιμάζεται για την επιτάχυνση της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση, με τα δικά της γρήγορα βήματα.
Ενώ οι πωλήσεις επαναφορτιζόμενων (rechargeable) αυτοκινήτων ήταν αμελητέες μέχρι πρόσφατα, φέτος η συγκεκριμένη κατηγορία έχει ενισχυθεί από πλήθος μοντέλων (συνολικά 28 καταγράφονται στα στατιστικά στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων), ενώ πρόσφατα, στην έκθεση Αυτοκίνηση 2019 τα νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα έκλεψαν την παράσταση.
Στο 10μηνο του 2019, καταγράφηκαν 389 ταξινομήσεις ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων και τον Οκτώβριο οι πωλήσεις ήταν αρκετά πάνω από το μηνιαίο μέσο όρο, φθάνοντας τις 48. Το μερίδιο των ηλεκτροκίνητων στις συνολικές πωλήσεις δεν είναι πλέον εντελώς ασήμαντο, αφού έφθασε το 0,39% στο 10μηνο, ενώ αρκετά υψηλότερο (0,66%) ήταν τον Οκτώβριο.