ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
inflation-πληθωρισμός
Φωτο: Shutterstock

Σε υψηλό 26 ετών ο πληθωρισμός με «τρελές» αυξήσεις στην ενέργεια

Στο 6,2% διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός τον Ιανουάριο, με «έκρηξη» άνω του 154% για την τιμή του φυσικού αερίου. Σημαντικές αυξήσεις και για τις τιμές αρκετών τροφίμων.

Στο υψηλότερο επίπεδο 26 ετών διαμορφώθηκε ο πληθωρισμό τον Ιανουάριο, φθάνοντας στο 6,2%, με τις τιμές ενέργειας αλλά και αρκετών ακόμη προϊόντων, κυρίως τροφίμων, να ακολουθούν ξέφρενη πορεία ενίσχυσης καθώς αυτή του φυσικού αερίου εκτινάχθηκε, σε ετήσια βάση, κατά 154,8% και η αντίστοιχη ηλεκτρικής ενέργειας κατά 36% και για το πετρέλαιο θέρμανσης στο +36%. . 

Σταθερά σε ισχυρά ανοδική πορεία κινήθηκαν και οι τιμές αρκετέων τροφίμων, με «πρωταθλητή» το αρνί και το κατσίκι (+17,6%), ελαιόλαδο (+15,4%), νωπά λαχανικά (+14,4%) και πατάτες (12,3%). 

 

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ: 

  • Από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Ιανουαρίου 2022 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2021 προέκυψε αύξηση 6,2% έναντι μείωσης 2,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020. 
  • Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Ιανουάριο 2022, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο 2021, παρουσίασε μείωση 0,3% έναντι μείωσης 1,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους. 
  • Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2021 - Ιανουαρίου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2020 - Ιανουαρίου 2021, παρουσίασε αύξηση 1,9% έναντι μείωσης 1,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2020 - Ιανουαρίου 2021 με το δωδεκάμηνο Φεβρουαρίου 2019 – Ιανουαρίου 2020. 

Σύγκριση Ιανουαρίου 2022 με Δεκέμβριο 2021

Η μείωση του Γενικού ΔΤΚ κατά 0,3% τον μήνα Ιανουάριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Δεκεμβρίου 2021, προήλθε κυρίως απότις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

  • 23,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων.
  • 1,0% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις υπηρεσίες κινητής τηλεφωνίας.

2. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 1,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, χοιρινό, νωπά ψάρια, γάλα νωπό πλήρες, γιαούρτι, τυριά, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, πατάτες, γλυκά κουταλιού - μαρμελάδες - μέλι, χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στο αρνί και κατσίκι.
  • 0,7% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οινοπνευματώδη ποτά, κρασιά.
  • 4,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
  • 0,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών λόγω των γενικών χειμερινών εκπτώσεων.
  • 1,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά. Μέρος 
  • της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
  •  0,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία. 
  • 0,9% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα προσωπικά είδη.

Σύγκριση Ιανουαρίου 2022 με Ιανουάριο 2021 

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 6,2% τον μήνα Ιανουάριο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 5,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, γιαούρτι, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, λοιπά τρόφιμα, καφέ, χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: χοιρινό, αλλαντικά. 
  • 7,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης. 
  • 22,6% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. 
  • 3,0% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη,υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες. 
  • 11,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. 
  • 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 1,6% στην ομάδα Ξενοδοχεία - Καφέ - Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια - ζαχαροπλαστεία - καφενεία, ξενοδοχεία - μοτέλ - πανδοχεία. 
  • 0,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

  • 0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
  • 3,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
  • 0,5% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: οπτικοακουστικό εξοπλισμό - υπολογιστές - επισκευές, διαρκή αγαθά αναψυχής. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μικρά είδη αναψυχής - άνθη - κατοικίδια ζώα.

 

 

Στο 5,5% ο Εναρμονισμένος Δείκτης Τιμών Καταναλωτή 

Επιπρόσθετα η ΕΛΣΤΑΤ έδωσε στη δημοσιότητα και τα στοιχεία για τον Εναρμονισμένο Δείκτη Τιμών Καταναλωτή. Σύμφωνα με αυτά: 

  • Ο ΕνΔΤΚ του μηνός Ιανουαρίου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2021, παρουσίασε αύξηση 5,5% έναντι μείωσης 2,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020.  
  • Ο ΕνΔΤΚ κατά τον μήνα Ιανουάριο 2022, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο 2021, παρουσίασε μείωση 0,2% έναντι μείωσης 1,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
  • Ο μέσος ΕνΔΤΚ του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2021 - Ιανουαρίου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου  Φεβρουαρίου 2020 - Ιανουαρίου 2021, παρουσίασε αύξηση 1,2% έναντι μείωσης 1,5% σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2020 - Ιανουαρίου 2021 με το δωδεκάμηνο Φεβρουαρίου 2019 - Ιανουαρίου 2020.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Korkidis-EBEP
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Β. Κορκίδης: Η αντιμετώπιση του πληθωρισμού θα τραβήξει σε βάθος χρόνου

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, νέα άνοδο εμφάνισε και πάλι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον περασμένο Δεκέμβριο, με τις πιέσεις να συνεχίζονται έντονες κυρίως στα τρόφιμα, που εμφάνισαν ετήσιες αυξήσεις 8,9%.
Plithorismos, Inflation, Plythorismos, Times, Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι τιμές τροφίμων συντήρησαν την ανοδική πορεία για τον πληθωρισμό

«Πρωταθλητής» αυξήσεων το ελαιόλαδο, με την τιμή του να ενισχύεται πάνω από 58%, ενώ συνολικά για τον τομέα της διατροφής η αύξηση των τιμών έφθασε στο 8,9%, με τον πληθωρισμό να διαμορφώνεται στο 3,5% για τον Δεκέμβριο.