Απαισιόδοξες είναι οι εκτιμήσεις της αγοράς για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ, που αφορά στην υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου στη Νότια Καβάλα. Η αύξηση του κόστους του φυσικού αερίου, η ανασφάλεια σε σχέση με τη χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση και, τέλος, το κόστος κατασκευής και λειτουργίας που δεν έχει ακόμα ξεκαθαριστεί, φαίνεται πως δημιουργούν δεύτερες σκέψεις στους πιθανούς επενδυτές.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, ένα από τα «αγκάθια» για την υλοποίηση του έργου έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με την, απαραίτητη, χρηματοδότηση από την ΕΕ. Υπενθυμίζεται, ότι, το έργο έχει ήδη συμπεριληφθεί στον κατάλογο των Έργων Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI) που υιοθετήθηκε στις 17 Οκτωβρίου 2017.
Ωστόσο, με την αναμονή της τελικής έγκρισης της λίστας των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCIs), από το Ευρωκοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο να αναμένεται για τα τέλη του μήνα (αν και μπορεί τελικά να υπάρξει παράταση έως και τον Μάρτιο), πολλοί είναι εκείνοι που αναρωτιούνται αν τελικά ένα έργο φυσικού αερίου θα χρηματοδοτηθεί και πόση τελικά θα είναι αυτή η χρηματοδότηση.
Η ΕΕ στρέφεται σταθερά στην επόμενη μέρα της «πράσινης» μετάβασης απομακρυνόμενη από τα ορυκτά καύσιμα. Ωστόσο, πρόσφατα έλαβε την απόφαση ότι μπορούν να χρηματοδοτηθούν ως Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (ΕΚΕ) έως το τέλος του 2027 έργα φυσικού αερίου υπό την προϋπόθεση ότι ο θα μπορούν να στηρίξουν την οικονομία του υδρογόνου μετά την αρχική περίοδο λειτουργίας τους.
Επιπρόσθετα, αναμένεται ακόμα από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ο Κανονισμός Τιμολόγησης που θα ορίζει διάφορα τεχνικά ζητήματα, ανάμεσα στα οποία και ο βαθμός κοινωνικοποίησης του έργου. Με βάση τον τελευταίο, ορίζεται πως θα διανεμηθεί το κόστος της επένδυσης ανάμεσα σε ΕΕ, επενδυτές και χρήστες του έργου. Η ΡΑΕ δεν έχει καταλήξει σε ένα οριστικό σχήμα, ωστόσο μία πρώτη γνωμοδότηση ήθελε το κόστος να επιμερίζεται κατά 35% στην ευρωπαϊκή χρηματοδότηση κατά 15% από τους επενδυτές και τέλος κατά 50% από τους καταναλωτές. Η προσπάθεια είναι να υπάρξει ένα σχήμα που να μειώνει το κόστος για τους χρήστες.
Σημαντικό, επίσης ζήτημα, αποτελεί η πορεία της τιμής του φυσικού αερίου που έχει κάνει ράλι μέσα στο 2021. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι με τις τρέχουσες τιμές, για να γεμίσει η αποθήκη θα χρειαστούν περί τα 800 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, το κατασκευαστικό κόστος ανεβαίνει ίσως ακόμα περισσότερο αν αποφασιστεί ότι θα χρειαστούν επιπλέον έργα συνοδευτικά της αποθήκης, σε αγωγούς μεταφοράς πχ που ανεβάζουν το κόστος κατασκευής, σύμφωνα με εκτιμήσεις περί το 1,5 δισ. ευρώ. Και πρέπει να σημειωθεί εδώ ότι στις πρώτες εκτιμήσεις για το κόστος του έργου, αρκετά χρόνια πριν το σύνολο ανερχόταν στα 350 εκατ. ευρώ.
Πληροφορίες θέλουν το ΤΑΙΠΕΔ να προγραμματίζει να ανοίξει τη διαδικασία των δεσμευτικών προσφορών μέσα στην άνοιξη ωστόσο από την πλευρά της αγοράς υπάρχει ανησυχία για το πως θα κατατεθούν αυτές με τόσους ανοιχτούς αστάθμητους παράγοντες.