Με συνολικό προϋπολογισμό που φτάνει τα 9 εκατ. ευρώ η Αστυπάλαια μετατρέπεται σε σε πρότυπο νησί πράσινης κινητικότητας με επιδότηση στροφής στην ηλεκτροκίνηση και ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2024. Το πρόγραμμα για επιδότηση για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ποδηλάτων και φορτιστών ξεκινάει φέτος με το πρώτο ένα εκατ. ευρω να είναι έτοιμο προς διάθεση.
Ειδικότερα, όπως έγινε γνωστό δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ το πρόγραμμα «e-Astypalea» με καταληκτική ημερομηνία υποβολής αιτήσεων να ορίζεται η 31η Δεκεμβρίου 2023. Δικαιούχοι θα είναι φυσικά πρόσωπα, ιδιοκτήτες ταξί και επιχειρήσεις ενώ προβλέπεται και η επιδοτούμενη απόσυρση οχημάτων καθώς και η τοποθέτηση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
Στόχος του προγράμματος είναι η ανανέωση του στόλου ιδιωτικών και επαγγελματικών οχημάτων, η ανανέωση επιβατηγών οχημάτων δημόσιας χρήσης (Ε.Δ.Χ. - ΤΑΞΙ) με ταυτόχρονη υποχρεωτική απόσυρση παλαιού οχήματος και η ανάπτυξη «έξυπνων» υποδομών επαναφόρτισης Η/Ο. Με τον τρόπο αυτό το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αποσκοπεί στην μείωση των εκπομπών CO2 και την προστασία της ατμόσφαιρας, στην μείωση εκπομπών επιβλαβών αερίων ρύπων (ΝΟx) για τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα, και στην ανάδειξη της Αστυπάλαιας ως ένα «πρότυπο» νησί στο οποίο θα κυκλοφορούν σχεδόν αποκλειστικά οχήματα μηδενικών ρύπων.
Σύμφωνα με το ΦΕΚ η κατανομή του προϋπολογισμού ανά τύπο οχήματος θα διαμορφωθεί σε 70% σε οχήματα τύπου Μ1, Ν1 (αμιγώς ηλεκτρικά επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα μέγιστης μάζας έως 3,5 τόνους), σε 20% σε δίκυκλα/τρίκυκλα και σε 10% σε ηλεκτρικά ποδήλατα.
Το σύνολο των 9 εκατ. ευρώ θα διατεθεί έως το 2024 τμηματικά. Ειδικότερα, φέτος θα διατεθεί 1 εκατ. ευρώ, τις επόμενες δύο χρονιές από 3 εκατ. ευρώ και το 2024 άλλα 2 εκατ. ευρώ.
Πώς θα διαμορφωθούν οι επιδοτήσεις ανά ωφελούμενο
Φυσικά πρόσωπα - Επιχειρήσεις
- Για ηλεκτρικά οχήματα έως 50.000 ευρώ το οικολογικό bonus ανέρχεται σε 40% με μέγιστο ποσό τις 12.000 ευρώ.
- Για ηλεκτρικά δίκυκλα ή τρίκυκλα το οικολογικό bonus ανέρχεται σε ποσοστό 40% με μέγιστο ποσό τις 3.000 ευρώ.
- Για ηλεκτρικά ποδήλατα το οικολογικό bonus ανέρχεται σε ποσοστό 40% με μέγιστο ποσό τα 800 ευρώ.
- Η απόσυρση οχήματος ή δικύκλου/τρικύκλου (εκτός των ποδηλάτων) επιδοτείται κατά 3.000 ευρώ και 800 ευρώ αντίστοιχα και είναι προαιρετική.
- Η αγορά «έξυπνου» οικιακού σημείου επαναφόρτισης ηλεκτρικού οχήματος επιδοτείται με 500 ευρώ και είναι προαιρετική. Στην περίπτωση επιχείρησης, η αγορά «έξυπνου» σημείου επαναφόρτισης Η/Ο για εγκατάσταση και χρήση σε χώρους στάθμευσης της επιχείρησης με ιδιωτική πρόσβαση, επιδοτείται με ποσό 400 ευρώ.
ΕΔΧ ΤΑΞΙ
Για αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα Ε.Δ.Χ.-ΤΑΞΙ έως 50.000 ευρώ, το οικολογικό bonus θα φθάνει στο 40% με μέγιστο ποσό τις 18.000 ευρώ, και τις 22.500 ευρώ, αθροίζοντας το ποσό της υποχρεωτικής απόσυρσης παλαιού οχήματος ύψους 4.500 ευρώ.
Πώς θα γίνει η Αστυπάλαια το «πράσινο» νησί του μέλλοντος
Όπως έγραφε το Business Daily, η Αστυπάλαια μεταρέπεται στο πρώτο έξυπνο και πράσινο νησί της Μεσογείου μέσω επενδυτικού σχεδίου 20 εκατ. ευρώ της Volkswagen και του ελληνικού δημοσίου. Το έργο περιλαμβάνει την σταδιακή αντικατάσταση των συμβατικών ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης οχημάτων στο νησί με ηλεκτρικά, την εισαγωγή καινοτόμων υπηρεσιών συγκοινωνίας και μετακίνησης, καθώς και την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, χωρίς αρνητικό οικολογικό αποτύπωμα, σε αντικατάσταση των σημερινών γεννητριών πετρελαίου.
Η διάρκεια του έργου έχει αρχικό σχεδιασμό υλοποίησης τα έξι χρόνια, ενώ η κυβέρνηση με αυτό το έργο θέλει να δείξει την ετοιμότητά της να γίνει διεθνής πόλος έλξης επενδύσεων που αφορούν την έξυπνη βιωσιμότητα και τον κλάδο της ηλεκτροκίνησης.
Μέσω του προγράμματος το νησί θα περάσει σε μία νέα εποχή με αυτόνομη αυτόνομη ηλεκτρική οδήγηση στα ΜΜΜ. Σύμφωνα με την παρουσίαση, οι κάτοικοι θα μπορούν να εξυπηρετηθούν κατά παραγγελία μέσω ειδικού λογισμικού ώστε να μειωθεί ο αριθμός των οχημάτων κατά 30%. Επιπλέον, προβλέπεται επιδότηση 12.000 ευρώ σε κάθε κάτοικο του νησιού για να αντικαταστήσει το συμβατικό του αυτοκίνητο. Μέσα στην επόμενη δεκαετία το πρόγραμμα φιλοδοξεί να κάνει την Αστυπάλαια κατά 90% ενεργειακά αυτόνομη μέσω πράσινων πηγών ενέργειας. Έτσι θα εγκατασταθεί κατόπιν διαγωνισμού υβριδικό σύστημα ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ ισχύος 3 Μεγαβάτ και αποθήκευσης ενέργειας.
Τι προβλέπει το νέο πρόγραμμα “Smart and Sustainable Island”
Στο επίκεντρο του έργου βρίσκεται ένα εντελώς νέο, προηγμένο σύστημα μεταφοράς που περιλαμβάνει:
- κίνητρα για την αλλαγή των συμβατικών ΙΧ οχημάτων με ηλεκτρικά μέσα από ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης. Συνολικά, περίπου 1.000 ηλεκτρικά οχήματα πρόκειται να αντικαταστήσουν περίπου 1.500 οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
- οχήματα δημόσιας χρήσης καθώς και οχήματα κοινής ωφέλειας στο νησί - αστυνομίας, ΕΚΑΒ και δημόσιου τομέα - που θα αντικατασταθούν από ηλεκτρικά με την βοήθεια του Volkswagen Group.
- αναγκαίες εργασίες υποδομών για την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου δικτύου φόρτισης των οχημάτων
- υπηρεσίες κατά παραγγελία δημόσιας συγκοινωνίας, μέσω ψηφιακών εφαρμογών, που θα επιτρέψει σε κατοίκους και επισκέπτες μεγαλύτερη ελευθερία στις μετακινήσεις τους υπηρεσίες διαμοιρασμού οχημάτων, e-μοτοποδηλάτων και e-ποδηλάτων που θα μπορούν να χρησιμοποιούν οι πολίτες οποιαδήποτε ώρα της ημέρας.
- Η Ελληνική Δημοκρατία θα εξασφαλίσει την ύπαρξη ποιοτικών οδικών υποδομών, άριστη σήμανση και επαρκή δεδομένα αναφορικά με την κυκλοφορία και τις καιρικές συνθήκες, ώστε να διασφαλίσει ασφαλή και χωρίς αποκλεισμούς μεταφορές που θα οδηγήσουν τελικά στην αυτόνομη οδήγηση.
Αστυπάλαια: Smart & Sustainable Island
Η Αστυπάλαια είναι νησί των Δωδεκανήσων, στο νότιο Αιγαίο Πέλαγος, έκτασης περίπου 100 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Έχει πληθυσμό περίπου 1.300 κατοίκων και την επισκέπτονται κάθε χρόνο περίπου 72.000 τουρίστες. Η Αστυπάλαια διαθέτει μια πολύ περιορισμένη συγκοινωνιακή υπηρεσία με δύο λεωφορεία που λειτουργούν μόνο σε μια μικρή περιοχή του νησιού.
Προς το παρόν, η ζήτηση ενέργειας καλύπτεται σχεδόν εξ ολοκλήρου από πηγές ορυκτών καυσίμων. Το νησί φιλοδοξεί να γίνει πρωτοπόρο για τον αειφόρο τουρισμό τα επόμενα χρόνια και ως εκ τούτου υποστηρίζει τη βιώσιμη κινητικότητα.