Γενναία κίνητρα προς τις εταιρείες, προκειμένου να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και προς τους ιδιοκτήτες ταξί, για να αποσύρουν παλαιά οχήματα και να τα αντικαταστήσουν με ηλεκτρικά, θα προσφέρει η κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια να δώσει... κίνηση στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», το οποίο εμφανίζει αργούς ρυθμούς υλοποίησης και χαμηλό ποσοστό απορρόφησης.
Σύμφωνα με την απάντηση που έδωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε σχετική ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, σύντομα θα υπερτριπλασιασθεί ο αριθμός των ηλεκτρικών ή υβριδικών αυτοκινήτων που θα μπορούν να αγοράζουν οι εταιρείες με επιδότηση από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», ενώ θα υπερδιπλασιασθεί το ποσό της απόσυρσης για τα ταξί, από 2.500 ευρώ σε 5.500 ευρώ.
Ειδικότερα, οι αλλαγές που έχουν δρομολογηθεί για το «λίφτινγκ» στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», όπως περιγράφονται στο έγγραφο του υπουργείου Περιβάλλοντος, είναι συνολικά επτά:
- Οι εταιρίες θα έχουν την δυνατότητα να υποβάλλουν αίτημα υπαγωγής για την αγορά ή μίσθωση έως και δέκα (10) οχημάτων, έναντι τριών (3) ή έξι (6) για νησιωτικές περιοχές όπως ισχύει.
- Οι εταιρίες θα έχουν την δυνατότητα απόσυρσης ίσου αριθμού οχημάτων με τον αριθμό που αιτούνται προς επιδότηση.
- Οι εταιρίες θα έχουν την δυνατότητα υποβολής αιτήματος υπαγωγής για την αγορά και εγκατάσταση «έξυπνων» φορτιστών σε ποσοστό ίσο με 50% επί των οχημάτων που αιτούνται προς ενίσχυση, υπό την προϋπόθεση ότι η χρήση τους θα είναι αμιγώς εταιρική, και όχι για εμπορικούς σκοπούς, και θα τεκμαίρεται το δικαίωμα εγκατάστασης στον τόπο υλοποίησης.
- Εταιρίες που δραστηριοποιούνται στους κλάδους του τουρισμού, της διανομής κατ’ οίκον και της διανομής δεμάτων (courier) θα έχουν την δυνατότητα να επιδοτούνται για την αγορά έως δέκα (10) ποδηλάτων, προωθώντας με τον τρόπο αυτό την μικροκινητικότητα και το last mile της αλυσίδας διανομής.
- Το ποσό της απόσυρσης για τα ΤΑΞΙ θα αυξηθεί σε 5.500€, ωστόσο ειδικά για τον στόλο των ΤΑΞΙ προβλέπεται συνολικά αύξηση του ποσοστού και ποσού επιδότησης αξιοποιώντας και πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
- Σε ό,τι αφορά τα δίκυκλα και πιο συγκεκριμένα τις κατηγορίες από L5e έως L7e, αυτές δηλαδή στις οποίες περιλαμβάνονται τα μικροαυτοκίνητα, προβλέπεται αύξηση του μέγιστου ποσού επιδότησης , το οποίο θα διαμορφωθεί στις 2.500€ έναντι των 800€ που ισχύει σήμερα, με στόχο την προώθηση των τετράτροχων μικρού μεγέθους (λόγω χαρακτηριστικών, μέγιστης ταχύτητας κλπ, ταξινομούνται στην κατηγορία δικύκλων, τρικύκλων αν και το κόστος αγοράς τους κυμαίνεται ανάμεσα στις 8.000€ και 11.000€).
- Προβλέπεται η άρση της υποχρέωσης αγοράς του οχήματος στο πέρας της περιόδου χρονομίσθωσης (leasing), κίνητρο το οποίο αναμένεται να έχει ιδιαίτερα θετικές επιπτώσεις στους εταιρικούς στόλους.
Έχουν πληρωθεί ως τώρα μόνο 1,46 εκατ. ευρώ
Από την απάντηση του υπουργείου επιβεβαιώνεται, εξάλλου, ότι ο ρυθμός υλοποίησης του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» είναι αργός, περίπου ένα χρόνο μετά την εκκίνησή του και ενώ είχε τεθεί στόχος να διατεθούν επιδοτήσεις 100 εκατ. ευρώ ως το τέλος του 2021.
Τα νεότερα στατιστικά στοιχεία (2 Αυγούστου 2021) δείχνουν ότι είχαν υποβληθεί συνολικά 14.990 αιτήσεις. Από αυτές είχαν ελεγχθεί 14.005 αιτήσεις, ενώ είχε εγκριθεί η επιδότηση για 11.002 αιτήσεις (ποσοστό 78,5% του συνόλου). Όμως, μόνο 4.650 αιτήσεις είχαν φθάσει στο στάδιο ολοκλήρωσης, εκ των οποίων 2.500 είχαν ολοκληρωθεί επιτυχώς.
Από αυτά, μόνο σε 1.430 περιπτώσεις είχε πληρωθεί η επιδότηση, με το συνολικό ποσό των πληρωμένων επιδοτήσεων να ανέρχεται σε ποσό μόλις 1,46 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο σημειώνει ότι «είναι προς υπογραφή νέα Απόφαση πληρωμής, η οποία αφορά σε 336 αιτήσεις συνολικού ποσού επιδότησης 353.355,65€». Ακόμη και με αυτή την πληρωμή, το ποσό των επιδοτήσεων που έχουν εκταμιευθεί θα είναι της τάξεως των 1,8 εκατ. ευρώ και θα εξακολουθεί να απέχει πολύ από τους στόχους.
Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του υπουργείου, με βάση τον αριθμό των αιτήσεων για τις οποίες έχει εγκριθεί η επιδότηση (11.002) και με βάση τον δεσμευμένο με σχετική υπουργική απόφαση προϋπολογισμό ύψους 45 εκατ. ευρώ, σήμερα η απορρόφηση των αιτημάτων που έχουν υπαχθεί στη δράση φθάνει τα 13.941.070 ευρώ, ή ποσοστό 31% επί του προϋπολογισμού. Το υπουργείο σημειώνει, επίσης, ότι «ο προϋπολογισμός της δράσης θα αυξηθεί στην επόμενη τροποποίηση που μνημονεύτηκε παραπάνω κατά το ποσό που προβλέπεται από το Ταμείο Ρύπων».