Σε λειτουργία έχει τεθεί όπως ανακοίνωσε η ΑΑΔΕ η πλατφόρμα για την υποβολή των αιτήσεων ενδιαφέροντος για την επιδότηση πάγιων δαπανών, ενώ ταυτόχρονα έχει αρχίσει η υποβολή δηλώσεων Ε3 νομικών προσώπων, οι οποίες αποτελούν προϋπόθεση για συμμετοχή και στο πρόγραμμα επιδότησης πάγιων δαπανών.
Σημειώνεται ότι το Οικονομικό Επιμελητήριο αντέδρασε έντονα στην απόφαση του υπουργείου Οικονομικών να θέσει ως προϋπόθεση την υποβολή φορολογικών δηλώσεων από τις επιχειρήσεις έως τις 17 Ιουνίου για το πρόγραμμα επιδότησης πάγιων δαπανών και τελικά το υπουργείο αναδιπλώθηκε και θέτει ως προϋπόθεση μόνο την υποβολή των δηλώσεων Ε3 κάτι που πάντως χαρακτηρίζεται επίσης δύσκολο από το Οικονομικό Επιμελητήριο να γίνει έως τις 17 Ιουνίου.
Επιλέξιμες επιχειρήσεις - Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν
Όπως σημειώνει το υπουργείο,
«Δύο είναι τα βήματα, που πρέπει να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις, που θέλουν να ενταχθούν στο νέο μέτρο ενίσχυσης με τη μορφή επιδότησης παγίων δαπανών:
- Να υποβάλουν, μέχρι τη 17η Ιουνίου 2021, αίτηση εκδήλωσης ενδιαφέροντος στην πλατφόρμα myBusinessSupport της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
- Να συμπληρώσουν το έντυπο Ε3, το οποίο θα μπορεί να οριστικοποιηθεί χωρίς να είναι απαραίτητη και η υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων».
Πάντως, όσα διευκρινίζονται με αυτή την ανακοίνωση δεν έχουν ακόμη περάσει σε αναθεωρημένη υπουργική απόφαση.
Επιπλέον, με την ίδια ανακοίνωση το υπουργείο διευκρινίζει ότι η επιδότηση θα δοθεί μόνο σε ζημιογόνες επιχειρήσεις, ενώ αυτό δεν αναφερόταν στην υπουργική απόφαση που εκδόθηκε. Ειδικότερα, το υπ. Οικονομικών σημειώνει ότι:
«Όπως είχε ανακοινωθεί από την 11η Μαρτίου 2021, το καθεστώς αφορά ζημιογόνες επιχειρήσεις που παρουσιάζουν πτώση τζίρου τουλάχιστον 30% το 2020 σε σχέση με το 2019. Ειδική πρόβλεψη, ωστόσο, θα υπάρχει για τις νέες επιχειρήσεις (έναρξη εργασιών μετά την 1η.1.2019) και τις επιχειρήσεις που απέκτησαν πρόσφατα υποκατάστημα (από 1.4.2019 έως 31.12.2020), καθώς και για τα ΚΤΕΛ».
Οι ενισχύσεις θα υπολογιστούν ως ποσοστό των πάγιων δαπανών που πραγματοποιήθηκαν εντός του 2020 και δεν έχουν καλυφθεί από το κρατικό πακέτο των μέτρων στήριξης για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων της πανδημίας. Οι επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν οι ίδιες την κατανομή του ποσού ανάμεσα φόρους και εισφορές.
Για να είναι επιλέξιμες οι επιχειρήσεις θα πρέπει να πληρούν σωρευτικά τα ακόλουθα κριτήρια:
- Να ανήκουν σε πληττόμενους κλάδους.
- Να απασχολούν τουλάχιστον έναν εργαζόμενο με εξαρτημένη σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης.
- Να έχουν υποβάλει όλες τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ και τις δηλώσεις Ε3 για την περίοδο που υποχρεούνται.
- Να παρουσιάζουν ζημιά προ φόρων τουλάχιστον 30% είτε σε σχέση με τα ακαθάριστα έσοδά τους, είτε σε σχέση με τα συνολικά έξοδά τους για το 2020.
- Να παρουσιάζουν πτώση τζίρου τουλάχιστον 30% το 2020 σε σχέση με το 2019.
Για τις νέες επιχειρήσεις και τις επιχειρήσεις που απέκτησαν πρόσφατα υποκατάστημα δίνεται έμφαση στη ζημία ζημιάς και όχι στην πτώση τζίρου.
Ως πάγιες δαπάνες θα υπολογίζονται οι δαπάνες που κατέβαλε το 2020 η επιχείρηση για παροχές σε εργαζόμενους, ασφαλιστικές εισφορές ενέργεια, ύδρευση, τηλεπικοινωνίες, ενοίκια, λοιπά λειτουργικά έξοδα, χρεωστικούς τόκους και συναφή έξοδα.
Το ύψος της επιδότησης θα προσδιοριστεί αφού ολοκληρωθούν οι αιτήσεις των επιχειρήσεων και θα είναι ανάλογο με την πτώση του τζίρου αλλά:
- Δεν μπορεί να υπερβαίνει το 70% επί των ζημιών προ φόρων για τις μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις και το 90% για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.
- Δεν μπορεί να υπερβαίνει την απώλεια τζίρου μεταξύ του 2020 και του 2019, με ειδική μέριμνα, όμως, για τις νέες επιχειρήσεις και τις επιχειρήσεις που άνοιξαν πρόσφατα υποκατάστημα.
- Δεν μπορεί να υπερβαίνει το 1,5 εκ ευρώ.
Όσοι λάβουν επιδότηση υποχρεούνται να διατηρήσουν κατά μέσο όρο τον αριθμό του προσωπικού που απασχολούν έως την 31η Δεκεμβρίου.