Ανθεκτικότητα επέδειξε ο κλάδος των καλλυντικών στην χώρα μας το 2020, επιτυγχάνοντας να μετριάσει τις αναμενόμενες απώλειες, παρά τις αντίξοες συνθήκες που η πανδημία δημιούργησε για την αγορά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσμου Βιομηχάνων & Αντιπροσώπων Καλλυντικών & Αρωμάτων (ΠΣΒΑΚ), το σύνολο των πωλήσεων στον κλάδο καλλυντικών διαμορφώθηκε στα 809,6 εκατ. ευρώ καταγράφοντας κάμψη κατά 9% σε σχέση με το 2019, με τα είδη προσωπικής περιποίησης να επιδεικνύουν την μεγαλύτερη ανθεκτικότητα, υποχωρώντας μόλις κατά 5% και καταγράφοντας τζίρο ύψους 195,8 εκατ ευρώ.
Στον αντίποδα, τις χειρότερες επιδόσεις κατέγραψε η κατηγορία των ειδών μακιγιάζ, όπως συνέβη και διεθνώς εξάλλου, με τον κύκλο εργασιών των συγκεκριμένων προϊόντων να διαμορφώνεται σε 59,5 εκατ ευρώ, υποχωρώντας κατά 33% συγκριτικά με το 2019. Ακολουθεί η κατηγορία των αρωμάτων, η οποία απώλεσε το 10% του ετήσιου τζίρου της το 2020 συγκριτικά με το 2019, με τις συνολικές πωλήσεις αρωμάτων στην χώρα μας να διαμορφώνονται σε 72,3 εκατ ευρώ.
Τα στοιχεία του ΠΣΒΑΚ καταδεικνύουν επίσης την ανθεκτικότητα και σε ό,τι αφορά την κατηγορία των προϊόντων περιποίησης δέρματος (skincare), οι πωλήσεις των οποίων υποχώρησαν κατά 6,5% το 2020 συγκριτικά με το 2019, διαμορφούμενες σε 276,5 εκατ ευρώ. Αντοχές εμφάνισαν και τα είδη περιποίησης μαλλιών το 2020, με τον αντίστοιχο κύκλο εργασιών να υποχωρεί μόλις 6% συγκριτικά με το προηγούμενο έτος και την αξία του να διαμορφώνεται σε 205,6 εκατ ευρώ. Επί της ουσίας διατηρήθηκε η ίδια ιεραρχία μεριδίων ανά κατηγορία προϊόντων και το περσινό, δύσκολο έτος, όπως επισημαίνει ο ΠΣΒΑΚ, με τα είδη περιποίησης δέρματος να διατηρούν την μερίδα του λέοντος στην αγορά, αποσπώντας το 34,2% επί του συνόλου των πωλήσεων καλλυντικών στην χώρα μας, ενώ ακολουθούν τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών με 25,4% και τα είδη προσωπικής περιποίησης με 24,2%.
Οι επιδόσεις του κλάδου των καλλυντικών συσχετίζονται με την διαστρωμάτωση των επιμέρους καναλιών διανομής, στοιχείο που εξηγεί τον περιορισμό των απωλειών το 2020, καθώς παρά την πανδημία, τα βασικά κανάλια πωλήσεων, αυτά των σούπερ μάρκετ και του φαρμακείου, παρέμειναν ανοικτά, έστω και με περιορισμούς. Αξίζει να σημειωθεί ότι το φαρμακείο αντιπροσωπεύει περί το 26,5% του τζίρου των καλλυντικών στην Ελλάδα, αποτελώντας το δεύτερο κανάλι διανομής, μετά την ευρεία διανομή (σούπερ μάρκετ) που κατέχει το 42%. Για το τρέχον έτος, ο ΠΣΒΑΚ εκτιμά ότι η αγορά των καλλυντικών δύναται να επιστρέψει στα επίπεδα του 2019, καλύπτοντας τις απώλειες του 2020, με την συνδρομή τόσο των φυσικών καταστημάτων, όσο και του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Σε κάθε περίπτωση, με οδηγό την καινοτομία, η αγορά των καλλυντικών διεθνώς αναμένεται να ανακάμψει ταχύτερα από την βιομηχανία της μόδας, επιτυγχάνοντας πωλήσεις αυξημένες φέτος συγκριτικά με το 2019. Σύμφωνα με έκθεση της εταιρείας McKinsey, η παγκόσμια αγορά προϊόντων ομορφιάς, συνολικής αξίας 500 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως, αναμένεται να ξεπεράσει φέτος τις επιδόσεις που είχε προ πανδημίας, αποδεικνύοντας στην πράξη ότι πρόκειται για έναν κλάδο πιο ανθεκτικό και προσαρμοστικό στις μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συνήθειες. Αναλυτές ωστόσο προχωρούν σε διάκριση των ειδών που αναμένεται να καταγράψουν θετικές επιδόσεις φέτος, σημειώνοντας ότι κατηγορίες προϊόντων που αφορούν στην περιποίηση προσώπου, δέρματος και μαλλιών θα κινηθούν ανοδικά, σε αντίθεση με είδη όπως το μακιγιάζ και τα αρώματα, για τα οποία αναμένεται περαιτέρω κάμψη μεταξύ 2% και 12% φέτος συγκριτικά με πέρσι.
Σύμφωνα τέλος με την εταιρεία μετρήσεων Zenith, οι διαφημιστικές δαπάνες του κλάδου ομορφιάς θα αυξηθούν διεθνώς φέτος κατά 1,7%, αγγίζοντας τα 7,5 δισ. δολάρια, ενώ επιπλέον αύξηση κατά 2,6% αναμένεται και για το 2022, με το συνολικό ποσό να αγγίζει τα 7,7 δισ δολάρια.