Το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, μέσω του νέου σχεδίου νόμου θα περιφρουρήσει την περιουσία του Δημοσίου, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα. Στη συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου, ο κ. Σταϊκούρας άφησε αιχμές κατά του ΣΥΡΙΖΑ για την ανακεφαλαιοποίηση του 2016.
Ο υπουργός Οικονομικών, κατά την ολοκλήρωση και της κατ' άρθρον συζήτησης του σχεδίου νόμου στην επιτροπή Οικονομικών, αναφέρθηκε στις θετικές προσεγγίσεις όλων των φορέων που κλήθηκαν σε ακρόαση για την κυβερνητική νομοθετική πρωτοβουλία.
Απέρριψε ως «ακραία» την κριτική βουλευτών της αντιπολίτευσης περί «ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας», σχετικά με την δυνατότητα που παρέχεται στο ΤΧΣ να συμμετέχει με προϋποθέσεις σε αυξήσεις κεφαλαίου τραπεζών.
Ειδικότερα ανέφερε πως στο τέλος του 2014, «η αποτίμηση της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου, του Τ.Χ.Σ, στις ελληνικές τράπεζες ήταν στα 11,6 δισ. εκατ ευρώ, και στο τέλος του 2015 αυτή μειώθηκε στα 2,3 δισ. ευρώ», ενώ ειδικά για την Τράπεζα Πειραιώς ο υπουργός ανέφερε ότι «το 2014 ήταν στα 3.72 δισ. και στο τέλος του 2015 ήταν 630 εκατ, ευρώ - και τολμάτε να μιλάτε και να λέτε σ' αυτήν την αίθουσα για ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας».
Αναφερόμενος στις ανακεφαλοποιήσεις των προηγούμενων ετών και τα κόκκινα δάνεια, ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι στα τέλη του 2016 τα κόκκινα δάνεια βρίσκονταν στο ανώτατο ύψος τους, στα 106 δισ. ευρώ και σήμερα, λόγω του επιτυχημένου σχεδίου ΗΡΑΚΛΗΣ που εφάρμοσε η κυβέρνηση, αυτά έχουν περιοριστεί στα 59 δισ. ευρώ.
Για τις παρατηρήσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με αποτυχία στις προβλέψεις του προϋπολογισμού του 2020, ο Χ. Σταϊκούρας ανέφερε πως αυτός «πήγε καλύτερα στα μακροοικονομικά μεγέθη. Το ότι υπάρχουν αναπροσαρμογές, το ότι πρέπει κάθε φορά να ακολουθεί η δυναμική της οικονομίας τη δυναμική της υγειονομικής κρίσης, αυτό είναι αληθές. Επτάμισι δισεκατομμύρια ευρώ υπολογίζαμε ότι θα είναι τα επεκτατικά μέτρα δημοσιονομικής πολιτικής, τώρα λέμε 11,6. 'Αρα θα πρέπει, πρώτα από όλα, να σταθμίσουμε τα δεδομένα και τα επαναξιολογούμε με βάση την εικόνα που έχουμε. Αν δείτε σήμερα και χθες, μετά την δημοσιοποίηση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, αρχίζουν όλοι οι φορείς και προσεγγίζουν πάλι τα 4,5% με 5% ανάπτυξη το 2021, όταν πριν από μία βδομάδα λέγατε για 3% και 3,5%. Για αυτό θέλει πολύ μεγάλη προσοχή, γιατί υπάρχει πολύ μεγάλη αβεβαιότητα και θα πρέπει να είμαστε πολύ πιο προσεκτικοί σε ακραίες εκφράσεις».
Ο κ. Σταικούρας, αναφερόμενος στο πρώτο σκέλος του νομοσχεδίου σχετικά με το σύστημα των ιδίων πόρων της ΕΕ, ανέφερε ότι θα πρέπει να εξασφαλίζει επαρκείς πόρους για την εύρυθμη ανάπτυξη των πολιτικών της Ένωσης. Οι ρυθμίσεις έχουν ως γνώμονα τους γενικούς στόχους της απλότητας, της διαφάνειας και της ισότιμης μεταχείρισης, συμπεριλαμβανομένης της δίκαιης κατανομής βαρών - και να διασφαλίζουν ότι η Ένωση έχει επαρκή χρηματοδοτική ικανότητα για την κάλυψη δημοσιονομικών υποχρεώσεων, ακόμα και σε περιπτώσεις οικονομικών κλυδωνισμών.
Πρόσθεσε πως η Ένωση θα εργαστεί για τη μεταρρύθμιση του συστήματος ιδίων πόρων και θα θεσπίσει νέους πόρους, και ήδη έχει κληθεί η Επιτροπή να υποβάλει, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021, προτάσεις για τον μηχανισμό συνοριακής προσαρμογής άνθρακα και για ψηφιακή εισφορά, με σκοπό την θέσπισή τους αργότερο ως την 1η Ιανουαρίου 2023. Η Ένωση, είπε ο υπουργός, θα εργαστεί κατά την περίοδο 2021 - 2027 για τη θέσπιση άλλων ιδίων πόρων, που μπορεί να περιλαμβάνουν φόρο επί των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών.
Ζαββός: Ο ρόλος του ΤΧΣ
Στον ρόλο του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας αναφέρθηκε ο υφυπουργός Οικονομικών, αρμόδιος για το Χρηματοπιστωτικό Σύστημα, κ. Γιώργος Ζαββός στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, ενώ παράλληλα υπογράμμισε τη δραστική μείωση των κόκκινων δανείων.
Ο κ. Ζαββός ανέφερε:
«Υπάρχει ένα θέμα το οποίο αφορά το μέλλον του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Εδώ θα θέλαμε να πούμε ότι είμαστε, προφανώς, ανοιχτοί σε μία συζήτηση, η οποία θα γίνει και στους επόμενους μήνες και στον επόμενο καιρό με τους εταίρους. Πρώτα από όλα, το κυριότερο θέμα, είναι να προσδιορίσουμε ποιος θα πρέπει να είναι ο ρόλος του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας από δω και μπρος. Γιατί λέω από δω και μπρος; Γιατί έχει περάσει μια δεκαετία από την σύσταση του και έχουν γίνει πολύ σημαντικές βελτιώσεις τις οποίες γνωρίζετε. Το τραπεζικό σύστημα του 2010 και του 2015 δεν είναι το ίδιο με το σημερινό. Υπάρχουν βελτιώσεις στα θέματα της δραστικής μείωσης των «κόκκινων δανείων».
Υπάρχουν βελτιώσεις, στις οποίες αναφέρθηκε και ο Πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζών. Άρα συζητάμε ποιος ακριβώς θα είναι ο ρόλος, ο νέος, του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και, κυρίως, πώς το Ταμείο αυτό θα μπορεί να βοηθήσει τον εξορθολογισμό των τραπεζών. Είναι μια συζήτηση η οποία διαρκεί και είμαστε ανοιχτοί. Η συζήτηση, βέβαια, αυτή γίνεται κατ’ ανάγκην σε ένα πλαίσιο μερικών παραμέτρων. Θα λέγαμε ότι η μία είναι η διασφάλιση των πόρων οι οποίοι υπάρχουν στις τράπεζες. Το δεύτερο είναι ότι θα πρέπει να υπάρχει πάντα, ανεξαρτησία του ρόλου του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας την οποία σέβεται η κυβέρνηση. Ο τρίτος είναι ότι το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, ιδιαίτερα με αυτό το νόμο τον οποίο φέρει για ψήφιση αυτή τη στιγμή η κυβέρνηση, θα πρέπει να έχει μία στρατηγική εξόδου από τις τράπεζες και το τέταρτο σημείο, που είναι σχεδόν αυτονόητο, είναι ότι όλα αυτά συντελούνται μέσα στα πλαίσια τού κράτους δικαίου, του Ελληνικού Συντάγματος και του ενωσιακού δικαίου».