ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φωτο: Shutterstock

Χρονιά ρεκόρ το 2020 για την κατανάλωση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα

Αύξηση 9,58% καταγράφηκε στην κατανάλωση φυσικού αερίου (ΜWh) σε σύγκριση με το 2019 και 99% σε σύγκριση με το 2014. Το LNG κυριάρχησε και το 2020 στις εισαγωγές φυσικού αερίου, λόγω και των χαμηλότερων τιμών σε σχέση με το αέριο των αγωγών.

Χρονιά ρεκόρ για την κατανάλωση του φυσικού αερίου στην Ελλάδα ήταν το 2020, σύμφωνα με τα ετήσια στοιχεία του ΔΕΣΦΑ. Αξίζει δε να σημειωθεί, πως σχεδόν οι μισές από τις ποσότητες που κάλυψαν τις ανάγκες των Χρηστών του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ) την προηγούμενη χρονιά προήλθαν από τον Τερματικό Σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα.

Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, η εγχώρια κατανάλωση κατά το διάστημα Ιανουάριος- Δεκέμβριος 2020 ανήλθε σε 63,1 εκ. Μεγαβατώρες (MWh) από 57,4 εκ. MWh το 2019. Ουσιαστικά, το 46,18% του φυσικού αερίου προήλθε από εισαγωγές φορτίων LNG, με 49 δεξαμενόπλοια να εκφορτώνουν συνολικά το 2020  στις δεξαμενές της Ρεβυθούσας (από 50 το 2019). Σημειώνεται μάλιστα πως οι δυνατότητες αεριοποίησης του Τερματικού Σταθμού της Ρεβυθούσας αυξήθηκαν σημαντικά, χάρη και στα μεγάλα έργα αναβάθμισής του, με μεγαλύτερο εκείνο της κατασκευής της 3ης δεξαμενής. Έτσι, όπως προκύπτει από  τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ, οι ποσότητες αεριοποίησης για το 2020 έχουν πενταπλασιαστεί σε σχέση με το 2014.

Σε ό,τι αφορά στην εγχώρια κατανάλωση, οι μεγαλύτερες ποσότητες φυσικού αερίου καταναλώθηκαν από τους ηλεκτροπαραγωγούς, οι οποίοι κάλυψαν το 65% της ζήτησης. Ακολούθησαν οι οικιακοί καταναλωτές και οι επιχειρήσεις μέσω των δικτύων διανομής, με κατανάλωση 19%, ενώ το 16% ζητήθηκε από τις εγχώριες βιομηχανίες, που συνδέονται απευθείας στο σύστημα υψηλής πίεσης του ΔΕΣΦΑ.

 Κατηγορίες Πελατών [Εγχώρια Κατανάλωση]

Κατηγορία Κατανάλωσης

 

MWh

 

 

 

Nm3

 

Ηλεκτροπαραγωγοί

 

41.005.661

64,98%

 

 

3.560.633.084

64,97%

Δίκτυα Διανομής

 

11.725.254

18,58%

 

 

1.023.712.707

18,68%

Βιομηχανίες & CNG

(συνδεδεμένα με το δίκτυο Υ.Π.)

 

10.373.691

16,44%

 

 

896.163.512

16,35%

Σύνολο

 

63.104.605

100%

 

 

5.480.509.303

100%

Το LNG, λόγω και των χαμηλότερων τιμών σε σχέση με το αέριο των αγωγών, κυριάρχησε στις εισαγωγές φυσικού αερίου την περασμένη χρονιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα δεξαμενόπλοια που εκφόρτωσαν στη Ρεβυθούσα, μετέφεραν φορτία από 8 διαφορετικές χώρες προέλευσης. Παρόλο που το 2019 η Αλγερία διατηρούσε κυρίαρχη θέση στις ποσότητες LNG που εισήχθησαν στη χώρα με ποσοστό 20%, το 2020 στην πρώτη θέση πέρασαν  οι ΗΠΑ με ποσοστό μάλιστα 48%. Διψήφιο νούμερο κατέγραψε επίσης το Κατάρ (22%), ενώ ακολουθούν η Νιγηρία και η Αλγερία με ποσοστό 9% και οι Νορβηγία, Αίγυπτος, Γαλλία και Ολλανδία με 3%.

Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2020, η Ελλάδα διέθετε τρία σημεία εισόδου φυσικού αερίου: ένα στα ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους, ένα στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα κοντά στο Σιδηρόκαστρο και ένα στον τερματικό σταθμό LNG της Ρεβυθούσας (σημείο εισόδου Αγ. Τριάδα). Η εισαγωγή του φυσικού αερίου στα συγκεκριμένα σημεία μοιράστηκε ως εξής: το 53,82% του φυσικού αερίου εισήχθη μέσω των δύο κύριων σημείων εισόδου του ΕΣΜΦΑ από τη Βουλγαρία (31,9 εκ. MWh) και από την Τουρκία (6,1 εκ. MWh), ενώ το 46,18% εισήχθη μέσω του τερματικού σταθμού LNG της Ρεβυθούσας (32,6 εκ. MWh).

Από το τέλος Δεκεμβρίου 2020 τέθηκε σε εμπορική λειτουργία το σημείο εισόδου Νέα Μεσημβρία, το οποίο συνδέει το Εθνικό Συστήμα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) με τον Διαδριατικό αγωγό (TAP), και από το οποίο εισήχθησαν 650 MWh έως τις 31.12.2020. Με αυτόν τον τρόπο, η Ελλάδα διαθέτει πλέον τέσσερα σημεία εισόδου φυσικού αερίου, ενώ αξίζει ακόμη να αναφερθεί ότι η σύνδεση του ΕΣΦΑ με τον TAP αναβαθμίζει σημαντικά τον ρόλο της χώρας στο περιφερειακό ενεργειακό τοπίο, καθώς το Σύστημα Φυσικού Αερίου συνδέεται πλέον με μία από τις μεγαλύτερες αγορές φυσικού αερίου στην Ευρώπη, αυτή της Ιταλίας, η οποία με τη σειρά της συνδέεται με τη Βόρεια Ευρώπη μέσω της Ελβετίας και της Γερμανίας.

Στοιχεία Φ.Α. 2020

 

 

 

 

 

 

Ζήτηση Φυσικού Αερίου

 

MWh

 

Nm3

 

Εγχώρια Κατανάλωση Φυσικού Αερίου

 

63.104.605

89,54%

5.480.509.303

89,41%

Εξαγωγές ΦΑ (Σιδηρόκαστρο)

 

7.369.577

10,46%

649.273.534

10,59%

Σύνολο Ζήτησης:

 

70.474.183

100%

6.129.782.837

100%

 

 

 

 

 

 

Εισαγωγές ΦΑ*

 

MWh

 

Nm3

 

Αγία Τριάδα

 

32.627.048

46,18%

2.804.557.534

45,69%

Κήποι

 

6.143.695

8,70%

526.495.035

8,58%

Σιδηρόκαστρο

 

31.877.674

45,12%

2.807.130.485

45,73%

Νέα Μεσημβρία

 

648

0,00%

55.240

0,00%

Σύνολο Εισαγωγών:

 

70.649.066

100%

6.138.238.294

100%

*  Το σημείο διασύνδεσης με τον TAP στη Νέα Μεσημβρία τέθηκε σε εμπορική λειτουργία στις 31/12/2020

Οι υποδομές του ΔΕΣΦΑ συνέβαλαν ουσιαστικά στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας του φυσικού αερίου και στην ασφάλεια εφοδιασμού. Η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας και του καθεστώτος πρόσβασης τρίτων (Third Party Access TPA), βάσει του οποίου λειτουργεί ο ΔΕΣΦΑ, ενισχύει επίσης τον ανταγωνισμό τιμών. Η πρόσβαση τρίτων (TPA) διέπεται από τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της εθνικής νομοθεσίας, διασφαλίζοντας ανοιχτή πρόσβαση σε οποιοδήποτε ενδιαφερόμενο μέρος.

Για μία ακόμα χρονιά, τα στοιχεία επιβεβαιώνουν τον ρόλο της Ελλάδας ως ενεργειακό κόμβο στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Μεσογείου, καθώς παρατηρείται άνοδος στις ποσότητες φυσικού αερίου που εξάγονται στη Βουλγαρία. Συγκεκριμένα, το 2020 εξήχθησαν από το Σιδηρόκαστρο προς τη Βουλγαρία ποσότητες φυσικού αερίου 7,3 εκ. MWh.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

desfa_revithousa
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΔΕΣΦΑ: Αυξημένη η κατανάλωση φυσικού αερίου το α' τρίμηνο του 2024

Η κατανάλωση φυσικού αερίου από τους ηλεκτροπαραγωγούς αυξήθηκε κατά 29,5% ενώ οι ΗΠΑ εξακολουθούν να αποτελούν τη βασική πηγή προμήθειας της χώρας με LNG, με ποσοστό 65,51% επί των συνολικών εισαγωγών LNG.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΔΕΣΦΑ: Επισπεύδονται οι διαδικασίες για τον κάθετο διάδρομο φυσικού αερίου

Η πλήρης ενεργοποίηση του Κάθετου Διαδρόμου, θα επιτρέψει τη μεταφορά αερίου από τον Νότο προς τον Βορρά και αντίστροφα, μέσα από ευρωπαϊκά συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου και Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου.