Η Κύπρος, η Ελλάδα και το Ισραήλ υπέγραψαν σήμερα συμφωνία για την κατασκευή του μεγαλύτερου και βαθύτερου αγωγού στον κόσμο, ο οποίος θα διασχίζει την Μεσόγειο και το κόστος του υπολογίζεται περίπου στα 900 εκατομμύρια δολάρια.
To μνημόνιο υπέγραψαν σε τελετή στο Προεδρικό Μέγαρο στη Λευκωσία, οι Υπουργοί Ενέργειας Κύπρου και Ισραήλ, Νατάσα Πηλείδου, Γιουβάλ Στάινιτζ, ενώ ο Κώστας Σκρέκας υπέγραψε το μνημόνιο διαδικτυακά από την Αθήνα.
«Το έργο, Euro-Asia Interconnector, θα χρησιμοποιείται σαν εφεδρική πηγή ενέργειας σε περιόδους έκτακτης ανάγκης», δήλωσε ο Ισραηλινός υπουργός Ενέργειας Γιουβάλ Στάινιτζ, ο οποίος βρέθηκε στη Λευκωσία για να υπογράψει τη συμφωνία με τους ομολόγους του.
Η υπουργός Ενέργειας της Κύπρου Νατάσα Πηλείδου δήλωσε ότι σηματοδότησε «ένα αποφασιστικό βήμα προς τον τερματισμό της ενεργειακής απομόνωσης του νησιού και, κατά συνέπεια, την εξάρτησή μας από τα βαριά καύσιμα».
Ο αγωγός θα έχει χωρητικότητα 1.000-2.000 μεγκαβάτ (MW) και αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2024, σύμφωνα με το υπουργείο Ενέργειας του Ισραήλ.
«Με μήκος περίπου 1.500 χιλιομέτρων και μέγιστο βάθος 2.700 μέτρων, θα είναι το μακρύτερο και βαθύτερο υποθαλάσσιο έργο ηλεκτρικής ενέργειας που κατασκευάστηκε ποτέ», ανέφερε.
Αποκαλώντας το έργο ως «αυτοκινητόδρομο 2.000 μεγκαβάτ», η κ. Πηλείδου είπε ότι το πρώτο στάδιο αναμένεται να λειτουργήσει εντός του 2025».
Θα καλύψει τρία τμήματα της Μεσογείου: περίπου 310 χιλιόμετρα μεταξύ Ισραήλ και Κύπρου, περίπου 900 χιλιόμετρα μεταξύ Κύπρου και Κρήτης και περίπου 310 επιπλέον χιλιομέτρων μεταξύ Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει ξεκινήσει την κατασκευή του τμήματος της Κρήτης-ηπειρωτικής Ελλάδας, που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2023. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αναγνωρίσει τον αγωγό ως «έργο κοινού ενδιαφέροντος».