Σημαντικές επιπτώσεις στη βιομηχανία της κρουαζιέρας, τομέας στον οποίο η Ελλάδα σημείωνε σημαντικές επιδόσεις τα προηγούμενα χρόνια, προκάλεσαν τα μέτρα που ελήφθησαν σε παγκόσμιο επίπεδο για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού. Ο κλάδος διατηρεί επιφυλακτικές ελπίδες για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας το 2021 ενώ καταγράφεται μια θετική τάση για κατασκευή νέων πολυτελών σκαφών.
Σύμφωνα με σημερινή ανακοίνωση της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), τα στατιστικά στοιχεία κρουαζιέρας που καταγράφηκαν για το 2020 σε 43 καταγεγραμμένους προορισμούς στη χώρα μας, δείχνουν μία σημαντικότατη πτώση και ανέρχονται σε 202 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (έναντι 3.899 αφίξεων το 2019) και σε 64.356 αφίξεις επισκεπτών (έναντι 5.537.500 αφίξεων επισκεπτών το 2019). Δηλαδή παρατηρείται πτώση άνω του 95% και στους δύο δείκτες.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΙΜΕ στο λιμάνι του Πειραιά το 2020 αφίχθησαν 76 κρουαζιερόπλοια με 16.640 επιβάτες έναντι 622 το 2019 και 1.098.091 επιβάτες. Στη Σαντορίνη το 2020 αφίχθησαν 3 κρουαζιερόπλοια με 131 επιβάτες έναντι 592 κρουαζιερόπλοιων το 2019 με 980.771 επιβάτες. Στη Μύκονο το 2020 αφίχθησαν 17 κρουαζιερόπλοια με 914 επιβάτες έναντι 550 το 2019 με 789.490 επιβάτες (επισυνάπτεται σχετικός πίνακας της ΕΛΙΜΕ)
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας Θεόδωρο Κόντε με την έναρξη των εμβολιασμών, αλλά και τα υγειονομικά μέτρα που εφαρμόζονται, υπάρχουν πλέον οι ελπίδες για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας το 2021 πάντα φυσικά ακολουθώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα πλοίων, λιμένων και γενικά των μεταφορικών μέσων.
Όπως αναφέρει η ΕΕΚΦΝ, όταν το θέμα της πανδημίας θα τεθεί υπό έλεγχο οι εταιρείες θα προγραμματίσουν την επανεκκίνηση, αλλά οι ανακοινώσεις εταιρειών με συγκεκριμένες αναχωρήσεις μετατίθενται σε μελλοντικές ημερομηνίες με την παρούσα στιγμή η επανεκκίνηση ορισμένων εταιρειών να είναι τον μήνα Μάιο / Ιούνιο, αλλά και άλλες προγραμματίζουν για Αύγουστο ή αργότερα.
Όπως αναφέρει η Ένωση Κρουαζιερόπλοιων περίπου 27 κρουαζιερόπλοια αποσύρθηκαν για επανακύκλωση (scrap) και επιπλέον 18 πλοία επωλήθησαν προς άλλους investors. Επίσης υπάρχει μία αρκετά ικανοποιητική τάση για νέες κατασκευές πολυτελέστατων μικρού μεγέθους πλοίων, των expeditions vessels. Οι νέες κατασκευές όλων των πλοίων ανέρχονται περίπου σε 38 luxury cruisers χωρητικότητας από 200 έως 500 επιβάτες με προγραμματισμό σε ειδικούς προορισμούς συμπεριλαμβανομένων και των ελληνικών νησιών. Είναι επίσης αξιοσημείωτη η μείωση ή και μηδενική κατασκευή νέων παραγγελιών πλοίων στα γνωστά ναυπηγεία που κατασκευάζουν τα mega ships.
Σύμφωνα με τον ΕΕΚΦΝ, το εμβολιαστικό πρόγραμμα παγκοσμίως θα πρέπει να επισπευσθεί με ιδιαίτερα προσεκτικούς ρυθμούς και να συνεχιστεί η παρακολούθηση της πανδημίας, ούτως ώστε να φτάσουμε το συντομότερο σε ικανοποιητικό στάδιο ανοσίας και να εξασφαλίσουμε ασφαλή προγράμματα μεταφορών που συμπεριλαμβάνονται στα τουριστικά προγράμματα και φυσικά και στον θαλάσσιο τουρισμό.