ΓΔ: 1393.22 -0.32% Τζίρος: 39.88 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:41:30 DATA
emporio-katastimata-magazia-xristougenna
Φώτο: Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Χριστούγεννα χωρίς ψώνια: Μόνο 128 ευρώ θα ξοδέψουν οι Έλληνες

Περιορισμένες θα είναι οι φετινές χριστουγεννιάτικες αγορές, με τους καταναλωτές να φοβούνται πως η οικονομική κρίση θα συνεχιστεί και μετά το 2021. Ελάχιστη απόδοση στις επιχειρήσεις από το click away.

Περισσότερο από το 1/3 του περσινού τζίρου αναμένεται να χαθεί φέτος από την εορταστική αγορά, καθώς η πανδημία του κορονοϊού έχει περιορίσει τις αγοραστικές δυνατότητες των καταναλωτών. Παράλληλα, ούτε το click away δείχνει να κερδίζει τους καταναλωτές που φέτος αναμένεται να ξοδέψουν μέχρι 200 ευρώ.

Σύμφωνα με έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος, η οποία υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η εκτιμώμενη δαπάνη για χριστουγεννιάτικες αγορές δεν πρόκειται να ξεπεράσει μεσοσταθμικά τα 128 ευρώ, με το 55% να ξοδεύει μέχρι 100 ευρώ και το 25% να δαπανά μέχρι 200 ευρώ. Συγκεκριμένα το 14% των καταναλωτών υπολογίζουν να μην ξοδέψουν τίποτα φέτος τα Χριστούγεννα, με το 19% να αναμένεται να ξοδέψει μέχρι 50 ευρώ, και το 22% έως 100 ευρώ. Ωστόσο 1 στους 5 καταναλωτές αναμένεται να ξοδέψει από 200 ευρώ και περισσότερα τα Χριστούγεννα.

Πώς θα είναι οι φετινές δαπάνες για τις Χριστουγεννιάτικες αγορές

selpe-dapanes-xristougenna-agores

Παράλληλα, η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών θεωρούν ότι θα ξοδέψουν λιγότερα φέτος σε σχέση με τα προηγούμενα Χριστούγεννα, με την μείωση του τζίρου που αναμένεται να είναι πάνω από το 30%.

Χαρακτηριστικά, το 74% των καταναλωτών εκτιμούν ότι οι φετινές τους δαπάνες θα μειωμένες σε σχέση με πέρυσι. Σχεδόν 4 στους 10 καταναλωτές εκτιμούν πως θα ξοδέψουν λιγότερα από το 50% που είχαν δαπανήσει πέρυσι για αγορές, το 19% θα μειώσει μέχρι 50% την αξία των αγορών του και το 16% θα ξοδέψει μέχρι και 20% λιγότερα φέτος. Μόλις 5% θεωρούν πως θα ξοδέψουν φέτος περισσότερα σε σχέση με πέρυσι, ενώ το 22% αναμένεται να δαπανήσει τα ίδια χρήματα σε σχέση με τα περσινά Χριστούγεννα.

Ούτε το click away σώζει το εμπόριο

 

Καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει μπει στην καθημερινότητα των Ελλήνων καταναλωτών, με το 16% να αναφέρει πως ψώνισε για πρώτη φορά διαδικτυακά εξαιτίας της πανδημίας, αξίζει να σημειωθεί πως ήδη το 21% των καταναλωτών έχει ήδη ολοκληρώσει τις αγορές του για τα Χριστούγεννα, μειώνοντας την «πίτα» των καταναλωτών που θα μπορούσαν να πραγματοποιήσουν αγορές με την μέθοδο click away. Ωστόσο υπάρχει ένα ποσοστό 42% που αναμένεται να κάνει τις αγορές την εβδομάδα που διανύουμε και ένα 37% την εβδομάδα των Χριστουγέννων, που συνεχίζει να δίνει κάποιες ελπίδες ακόμα στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, αν και τα ηλεκτρονικά κανάλια εδραιώνονται ακόμα περισσότερο.

Από που έχουν πραγματοποιήσει τις αγορές τους τους τελευταίους 3μήνες οι καταναλωτές

focus bari-online emporio-katastimata

Σύμφωνα με την έρευνα Brandindex της Focus Bari, οι αποκλειστικά διαδικτυακοί retailers της Ελλάδας ξεπερνούν τους παραδοσιακά μεγάλους «παίκτες» του omnichannel retail, με την διαφορά να μεγαλώνει μετά την έναρξη του δεύτερου lockdown. Αν και οι μεγάλες αλυσίδες διατηρούν τον πήχη της ποιότητας των προϊόντων σε σχέση με τα αμιγώς ηλεκτρονικά καταστήματα (με την διαφορά ωστόσο να μειώνεται), οι καταναλωτές στρέφονται περισσότερο στα ηλεκτρονικά καταστήματα καθώς διαμορφώνουν καλύτερη εικόνα για αυτά ενώ καταγράφεται και η διάθεση να τα προτιμήσουν και στις επόμενες αγορές.

Πόσοι θα χρησιμοποιήσουν την μέθοδο click away

selpe-clickaway-xristougenna

Η μέθοδος του click away σύμφωνα με την έρευνα του ΣΕΛΠΕ δεν δείχνει να κερδίζει τους καταναλωτές, αν και οι τρομερές καθυστερήσεις που καταγράφουν οι εταιρείες courier και ο χαμός των τελευταίων ημερών τους κάνει πιο σκεπτικούς για να πάνε να παραλάβουν οι ίδιοι από το κατάστημα αυτά που έχουν παραγγείλει. Περίπου το 25% των καταναλωτών δηλώνουν πως πρόκειται να αξιοποιήσουν πολύ την μέθοδο click away, με την πλειονότητα εκείνων να είναι όσοι έχουν αγοράσει οτιδήποτε από ηλεκτρονικό κατάστημα, ενώ το ποσοστό αυτό μειώνεται όταν οι αγορές αφορούν αγορές από σουπερ μάρκετ ή έτοιμο φαγητό.

Χαρακτηριστικά μόλις το 44% θα χρησιμοποιούσε πολύ ή λίγο την μέθοδο click away για να παραλάβει από το κατάστημα έτοιμο φαγητό, με το 56% να μην το σκέφτεται καθόλου. Επίσης, το 57% των καταναλωτών δεν θα χρησιμοποιήσουν καθόλου την μέθοδο click away για να πραγματοποιήσουν τα ψώνια τους από το σούπερ μάρκετ, με το 43% να αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο. Το μεγαλύτερο ποσοστό καταγράφεται για όλες τις άλλες αγορές, με το 28% να δηλώνει πως είναι πολύ πιθανό να επιλέξει για τις επόμενες αγορές την υπηρεσία παραλαβής από το κατάστημα σε σχέση με την παράδοση στο σπίτι. Το 26% δηλώνει λίγο πιθανό, ενώ το 46% δηλώνει καθόλου πιθανό.

Ποιοι παράγοντες είναι σημαντικοί για τους καταναλωτές στις φετινές αγορές

selpe-dapanes-xristoygenna-paragontes

Ακόμα ένας επιβαρυντικός παράγοντας για τα φυσικά καταστήματα, είναι πως έχει αυξηθεί και η ανησυχία του κοινού σε σχέση με την πανδημία, με το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με γνώμονα την ασφάλεια τους να αυξάνεται. Συγκεκριμένα αυξήθηκε σε 16% το ποσοστών των καταναλωτών που επιλέγουν με βάση την ασφάλεια και την υγιεινή από 10% που ήταν το καλοκαίρι του 2020, ενώ αυξήθηκε στο 6% η γρήγορη και σωστή παράδοση στο σπίτι. Εν αντιθέσει μειώθηκαν τα κριτήρια της χρηματικής δαπάνης από 49% σε 43% και της ποιότητας από 23% σε 21%, δείχνοντας ότι αν και είναι πιο περιορισμένοι οι πόροι φέτος τα Χριστούγεννα, οι καταναλωτές προτιμούν να ξοδέψουν κάτι παραπάνω από το να κινδυνεύσουν σε μια έξοδο προς τα καταστήματα.

Οι νέες συνήθειες που διαμορφώνονται από την πανδημία

Ένας ακόμη παράγοντας που επιβαρύνει το καταναλωτικό κλίμα της φετινής χρονιάς, είναι η ανησυχία για την επόμενη μέρα, με το 88% να θεωρούν πως η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας θα συνεχιστεί σε όλο το 2021, με το 64% εξ αυτών να πιστεύουν πως η κρίση θα συνεχιστεί και μετά το 2021. Μόλις ένα 12% βλέπει το τέλος της κρίσης να έρχεται στα μέσα του 2021.

Δεν είναι περίεργο λοιπόν που οι καταναλωτές έχουν μάθει ήδη να ξοδεύουν λιγότερο και να φροντίζουν να αποταμιεύουν, ενώ σχεδόν ένας στους τέσσερις έχει υιοθετήσει την συνήθεια των αγορών μέσω διαδικτύου, χτυπώντας καμπανάκι για τα φυσικά καταστήματα.

Περισσότερες θετικές ειδήσεις ακούνε για τα ηλεκτρονικά καταστήματα οι καταναλωτές

focus bari-online emporio-katastimata

Χαρακτηριστικά όπως αναφέρει η έρευνα Branditex της Focus Bari, τα αμιγώς ηλεκτρονικά καταστήματα καταγράφουν ένα αυξανόμενο κύμα θετικού buzz από τους καταναλωτές εν αντιθέσει με τα παραδοσιακά κανάλια του εμπορίου, που προφανώς δεν βγαίνουν κερδισμένοι και από εικόνες σαν αυτές που εμφανίζονται τις τελευταίες μέρες με την έναρξη της λειτουργίας click away και τους πελάτες να δοκιμάζουν ρούχα έξω από τα μαγαζιά.

Στρέφονται περισσότερο πλέον στα ηλεκτρονικά κανάλια οι καταναλωτές

focus bari-online emporio-katastimata-taseis

Αν και οι καταναλωτές είχαν ως προτεραιότητα τα ψώνια από τα παραδοσιακά κανάλια το τελευταίο τρίμηνο, η επιβολή του δεύτερου lockdown τους οδηγεί σύμφωνα με την έρευνα της Focus Bari να σκέφτονται να πραγματοποιήσουν τις επόμενες αγορές τους ηλεκτρονικά, μιας και πλέον δηλώνουν πως έχουν σχεδόν τον ίδιο βαθμό εμπειρίας και εξοικείωσης και με τις δυο ομάδες λιανεμπορίου.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υπερδιπλάσιος τζίρος στο e-commerce, νέες προκλήσεις για τους εμπόρους

Με ρυθμό που προσέγγισε το 10% αυξήθηκαν το 2023 οι πωλήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου, ενώ οι επιχειρήσεις καλούνται να «τρέξουν» πιο γρήγορα τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Η Τεχνητή Νοημοσύνη και το last mile.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Τρώει» φυσικά καταστήματα η ισχυρή ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου

Τι σημαίνει το κλείσιμο καταστημάτων στο Άργος και το Αγρίνιο, όπου κρίθηκε πιο συμφέρον για τον όμιλο να εξυπηρετούνται οι πελάτες από το κανάλι ηλεκτρονικού εμπορίου. Επτά στους δέκα Έλληνες μπήκαν στο e-commerce.