ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
oikonomia, ependiseis, epixeiriseis
Φωτο: Shutterstock

Μεγάλη η πτώση της μεταποίησης στην Ελλάδα τον Νοέμβριο

Περαιτέρω συρρίκνωση του ελληνικού τομέα μεταποίησης τον Νοέμβριο, για δεύτερη φορά από το ξέσπασμα της πανδημίας, η ταχύτερη από την έναρξη συλλογής των δεδομένων, τον Μάιο του 1999.

Στις 42,3 μονάδες έκλεισε τον Νοέμβριο ο κύριος δείκτης υπευθύνων προμηθειών της IHS Markit για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (PMI ), τιμή αισθητά χαμηλότερη από τις 48,7 μονάδες του Οκτωβρίου. Σύμφωνα με την έρευνα της IHS Markit τα πιο πρόσφατα δεδομένα υπέδειξαν τη δριμύτερη επιδείνωση της συνολικής απόδοσης του μεταποιητικού τομέα από τον Μάιο, καθώς ο τομέας οδηγήθηκε σε περαιτέρω ύφεση για άλλη μια φορά.

Ο ρυθμός συρρίκνωσης ήταν από τους ταχύτερους που έχουν καταγραφεί από την έναρξη συλλογής των δεδομένων, τον Μάιο του 1999. Η συνολική υποχώρηση του τομέα οφείλεται στη σημαντική μείωση των νέων εισερχόμενων παραγγελιών. Οι νέες εργασίες υποχώρησαν με τον εντονότερο ρυθμό από τον Απρίλιο που καταγράφηκε το χαμηλότερο σημείο όλων των εποχών, καθώς οι περιορισμοί λόγω COVID-19 και η εξασθενημένη ζήτηση από την πλευρά των πελατών επηρέασαν αρνητικά τις πωλήσεις. Αξιοσημείωτη συρρίκνωση παρατηρήθηκε επίσης στις νέες παραγγελίες εξαγωγών, οι οποίες μειώθηκαν αισθητά τον Νοέμβριο. Οι Έλληνες κατασκευαστές, συμμετέχοντας στην έρευνα, υπογράμμισαν την υποτονική ζήτηση σε βασικούς προορισμούς εξαγωγών μετά τα νέα μέτρα απαγόρευσης της κυκλοφορίας σε εθνικό επίπεδο.

Η παραγωγή υποχώρησε με σημαντικό ρυθμό αντανακλώντας τη μείωση των νέων παραγγελιών. Παρότι οι περαιτέρω περιορισμοί μείωσαν τη διαθέσιμη παραγωγική ικανότητα, δεν ασκήθηκε μεγαλύτερη πίεση λόγω της αισθητής υποχώρησης της ζήτησης των πελατών. Ως εκ τούτου, οι αδιεκπεραίωτες εργασίες μειώθηκαν και πάλι και μάλιστα με σημαντικό ρυθμό.

Κατ' αντιστοιχία με τις λιγότερες απαιτήσεις παραγωγικού δυναμικού και τη μειωμένη ζήτηση των πελατών, οι επιχειρήσεις μείωσαν τον αριθμό των εργαζομένων τους τον Νοέμβριο. Ο ρυθμός περικοπής των θέσεων εργασίας ήταν ισχυρός και ο ταχύτερος από τον Μάιο. Παράλληλα, οι παραγωγοί αγαθών κατέγραψαν ταχύτερη και δριμεία αύξηση της επιβάρυνσης κόστους στα μέσα του τέταρτου τριμήνου.

Οι αναφορές για ελλείψεις προμηθειών, το μεγαλύτερο κόστος μεταφοράς λόγω των αυξημένων περιορισμών και οι υψηλότερες τιμές των πρώτων υλών είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση των τιμών εισροών. Η αύξηση του κόστους ήταν η ταχύτερη που έχει καταγραφεί από τον Αύγουστο του 2018. Παρόλα αυτά, οι επιχειρήσεις μείωσαν τις χρεώσεις εκροών με οριακό ρυθμό, σε μια προσπάθεια να παραμείνουν ανταγωνιστικές.

Οι καθυστερήσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού ήταν επίσης ορατές στην επιμήκυνση του χρόνου παράδοσης προμηθειών. Οι επιχειρήσεις περιόρισαν τις αγορές προμηθειών τους εξαιτίας των χαμηλότερων απαιτήσεων παραγωγής. Τα αποθέματα προμηθειών και ετοίμων προϊόντων μειώθηκαν, δεδομένου ότι τα αποθέματα ετοίμων προϊόντων χρησιμοποιήθηκαν για τη διεκπεραίωση τυχόν νέων παραγγελιών.

Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της τελευταίας έρευνας, η Siân Jones, οικονομολόγος στην IHS Markit, είπε:

«Τα στοιχεία του Νοεμβρίου συνέθεσαν για άλλη μια φορά μια ζοφερή εικόνα του ελληνικού τομέα μεταποίησης, ο οποίος οδηγήθηκε σε περαιτέρω συρρίκνωση για δεύτερη φορά από το ξέσπασμα της πανδημίας. Η απότομη υποχώρηση της ζήτησης των πελατών και οι πρόσθετοι περιορισμοί ανέκοψαν την ορμή των καταναλωτικών δαπανών και μείωσαν την παραγωγική ικανότητα. Στην ουσία, ο ρυθμός μείωσης της ζήτησης από τους πελάτες του εσωτερικού και του εξωτερικού ήταν ο δριμύτερος από το χαμηλότερο σημείο όλων των εποχών που καταγράφηκε τον Απρίλιο.

Οι μειωμένες πωλήσεις οδήγησαν σε περαιτέρω περικοπές των θέσεων εργασίας, καθώς η πίεση που ασκήθηκε στο παραγωγικό δυναμικό από τους περιορισμούς λόγω COVID-19 αντισταθμίστηκε από την εξασθένηση της ζήτησης. Παρόλα αυτά, οι επιχειρήσεις κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αισιοδοξία από τον Φεβρουάριο, εκφράζοντας την ελπίδα ότι η παραγωγή θα αυξηθεί το επόμενο έτος. Παράλληλα, ωστόσο, με τις ασθενείς προοπτικές για τον τουριστικό κλάδο και με βάση τις τρέχουσες προβλέψεις μας, η συνολική οικονομική παραγωγή δεν αναμένεται να φτάσει στα επίπεδα προ πανδημίας πριν από το 2023». 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Viomihania, Viomixania, Metapoiisi
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε τροχιά συρρίκνωσης η μεταποίηση τον Ιούλιο, διολίσθηση σε χαμηλό 5 μηνών

Η πτώση ήταν αποτέλεσμα του ταχύτερου ρυθμού μείωσης της παραγωγής και των νέων παραγγελιών, καθώς η ζήτηση από την πλευρά των πελατών υπέστη μεγαλύτερη πίεση λόγω των αυξήσεων στις τιμές.
Viomihania, Viomixania, Metapoiisi
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με τον βραδύτερο ρυθμό 14 μηνών η ανάπτυξη της μεταποίησης τον Μάιο

Το υψηλό ενεργειακό κόστος αλλά και αυτό μεταφοράς πρώτων υλών συνέχισε να αποτελεί το βασικό πρόβλημα για τον τομέα, με τη S&P Global να εκτιμά ότι η βιομηχανική παραγωγή θα ενισχυθεί 1,6% φέτος.