Χαμηλώνουν τον πήχη των προσδοκιών τα στελέχη του κλάδου Λιανεμπορίου Τροφίμων-FMCG καθώς η κόπωση των καταναλωτών και η επιδείνωση του οικονομικού κλίματος ενώ πλησιάζουμε στο τέλος της χρονιάς αναμένεται να τραβήξει φρένο στην αύξηση των πωλήσεων στο β’ εξάμηνο του 2020. Παράλληλα σημειώνουν πως η πανδημία θα συνεχίσει να επηρεάζει την αγορά και την οικονομία μέχρι και το 2022.
Το θετικό κλίμα που επικρατούσε στην αγορά και προέβλεπε σημαντικά κέρδη για το λιανεμπόριο τροφίμων, δείχνει πως έχει επιβαρυνθεί από το τελευταίο lockdown με τα στελέχη του κλάδου να περιορίζουν σημαντικά τις προσδοκίες που έχουν για τις πωλήσεις στο β’ εξάμηνο του 2020. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έκτακτη μέτρηση στο πλαίσιο των μελετών του ΙΕΛΚΑ για την εξάπλωση του κορονοϊού, το 48% των στελεχών θεωρούν πως οι πωλήσεις θα αυξηθούν από 2% έως άνω του 5%. Την ίδια στιγμή το 37% πιστεύει πως οι πωλήσεις του κλάδου θα μειωθούν από 2% έως περισσότερο από 5%.
Προσδοκίες για την εξέλιξη των πωλήσεων
Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 0,2% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιούλιος 2020-Δεκέμβριος 2020 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2019, ενώ για το σύνολο του έτους 2020 εκτιμούν πως θα υπάρξει αύξηση πωλήσεων της τάξης του 1,6% μεσοσταθμικά. Όπως υπογραμμίζει το ΙΕΛΚΑ, η εξέλιξη αυτή σε μεγάλο βαθμό αποδίδεται στα μέτρα για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορονοϊού, το κλείσιμο της εστίασης και την παραμονή των πολιτών στα σπίτια. Βέβαια οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο τροφίμων σχετίζονται άμεσα με την ψυχολογία των καταναλωτών και την ευρύτερη οικονομική και κοινωνική κατάσταση και λοιπές εξελίξεις να επιδράσουν σε αυτή την πρόβλεψη, ειδικά στην αγορά των εορτών.
Το οικονομικό κλίμα στη χώρα
Η κρίση που έχει προκαλέσει η πανδημία και έχει προκαλέσει οικονομικό πλήγμα στην παγκόσμια αγορά, έχει επηρεάσει σημαντικά και την ψυχολογία των πολιτών που βλέπουν την κατάσταση να γίνεται τόσο ζοφερή όσο και στην περίοδο της οικονομικής κρίσης. Χαρακτηριστικά το 89% θεωρεί πως η οικονομική κατάσταση έχει χειροτερέψει ενώ μόλις το 3% θεωρεί ότι έχει βελτιωθεί. Μια εικόνα τελείως διαφορετική από την αισιοδοξία που κυριαρχούσε στην αρχή της χρονιάς όταν και το 74% θεωρούσε πως η οικονομική κατάσταση βελτιώθηκε και μόλις το 1% θεωρούσε πως είχε χειροτερέψει. Αντίστοιχα ποσοστά είχαν να καταγραφούν από τον Ιούλιο του 2017. Το οικονομικό κλίμα παρουσιάζει αντίστοιχη εικόνα, η οποία οφείλεται κυρίως στις εκτιμήσεις των στελεχών για τις οικονομικές συνθήκες. Ο δείκτης καταγράφεται στο -0,22, ενώ αρνητικό πρόσημο στον δείκτη είχε να καταγραφεί από ον Ιούλιο του 2017.
Παράλληλα η πλειονότητα των στελεχών του κλάδου θεωρεί πως η έκτακτη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, θα συνεχίσει να επηρεάζει την αγορά και την οικονομία. Συγκεκριμένα το 58% των στελεχών πιστεύει οτι η έκτακτη κατάσταση θα διαρκέσει τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2021, ενώ το 80% πιστεύει ότι η αγορά και η οικονομία θα επηρεάζονται από την έκτακτη κατάσταση έως το τέλος του 2021 ή και περισσότερο.
Καλύτερα προετοιμασμένες οι επιχειρήσεις στο δεύτερο lockdown
Αντίθετα, η πλειοψηφία των στελεχών σε ποσοστό 84% εκτιμά ότι οι εταιρείες είναι καλύτερα προετοιμασμένες στο νέο lockdown. Σε σχέση με τις δράσεις που έχουν αναλάβει οι εταιρείες, το 86% έχει εφαρμόσει πρωτόκολλα υγιεινής αυστηρότερα από αυτά που θέτει η πολιτεία, το 83% έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση στη σωστή παράδοση των προϊόντων και το 76% στο ηλεκτρονικό εμπόριο συγκεκριμένα, το 82% έχει κάνει κάποιου τύπου δωρεάς προς τον κρατικό μηχανισμό. Επιπλέον, σε σχέση με τους ανθρώπινους πόρους το 44% έχει κάνει έκτακτες προσλήψεις (σημειώνεται ότι μόνο στο οργανωμένο λιανεμπόριο έχουν γίνει πάνω από 7.000 προσλήψεις), ενώ το για το 37% η διοίκηση της εταιρείας λειτουργεί από απόσταση.