Επιτακτική ανάγκη γίνεται για τις επιχειρήσεις η δημιουργία μακροπρόθεσμης ανθεκτικότητας και ευελιξίας της εφοδιαστικής τους αλυσίδας ώστε να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις μελλοντικές προκλήσεις που θα υπάρξουν και γίνουν ευκαιρία, την ίδια στιγμή που δημιουργούνται νέες απαιτήσεις από τους πελάτες λόγω της ψηφιοποίησης.
Για να επιτευχθεί αυτό θα χρειαστεί μια ολιστική προσέγγιση στη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας και των επιχειρησιακών λειτουργιών. Οι επιχειρήσεις για να διασφαλίσουν την άρτια λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας θα πρέπει να αξιοποιήσουν την τεχνολογία και να αναπτύξουν ένα ισχυρό ψηφιακό πλαίσιο μέσα από τη χρήση σύγχρονων πλατφορμών ανάλυσης δεδομένων.
Όπως σημειώθηκε στο πλαίσιο της διαδικτυακής εκδήλωσης που διοργάνωσε η PwC Ελλάδας, με τίτλο «Digital transformation in 'customer and operations': Building resilient ecosystems to thrive in a post-pandemic world», η πανδημία δημιούργησε νέες συνθήκες στην παγκόσμια αγορά ασκώντας ασύμμετρες πιέσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες, διαμορφώνοντας νέα κανάλια εφοδιασμού και διάθεσης των προϊόντων στην αγορά και επαναπροσδιορίζοντας τις προσδοκίες και συνολικά την συμπεριφορά των καταναλωτών.
Πώς θα μετασχηματιστεί η εφοδιαστική αλυσίδα
Ως προς τη μεθόδευση της υλοποίησης, μια ευρέως αποδεκτή προσέγγιση που συνδέεται ολοένα και πιο στενά με τον μετασχηματισμό της εφοδιαστικής αλυσίδας, είναι η agile μεθοδολογία. Βάσει αυτής, σταδιακά δημιουργούνται πιλοτικές εφαρμογές οι οποίες εξελίσσονται σε ένα ενοποιημένο κέντρο ελέγχου.
Όπως επισημάνθηκε, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να ξεκινήσουν δομημένα και σταθερά, εξελίσσοντας σταδιακά τις λειτουργίες τους, με βασική προτεραιότητα να βρίσκονται δίπλα στον πελάτη, διατηρώντας ταυτόχρονα χαμηλά τα κόστη. Μεταξύ άλλων, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εφοδιαστικής αλυσίδας περιλαμβάνει την μοντελοποίηση και τον εντοπισμό περιοχών όπου δημιουργεί οφέλη, μέσω της εφαρμογής αναθεωρημένων πλαισίων. Διαμορφώνεται έτσι ένα ευρύτερο πλαίσιο στρατηγικής και βελτιστοποίησης των επιχειρησιακών λειτουργιών.
Σε ότι αφορά στις ελληνικές επιχειρήσεις, έχουν επιδείξει στροφή σε εγχώρια παραγωγικά σχήματα για τη δημιουργία αυτάρκειας μέσω της παραγωγής κρίσιμων προϊόντων όπως είναι για παράδειγμα εκείνα που σχετίζονται με τα μέτρα ατομικής προστασίας. Επιπλέον, καταγράφηκε έντονη αλλαγή πορείας στο λιανεμπόριο με την ευρεία ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Ο Αθανάσιος Σπανός, Director, Digital Operations Transformation Consulting, PwC Ελλάδας, σχολίασε: «Αρχικά η πανδημία βρήκε σε αρκετές περιπτώσεις απροετοίμαστες τις ελληνικές εφοδιαστικές αλυσίδες. Εγκλωβισμένες σε καλές πρακτικές του παρελθόντος επέδειξαν πολύ αργά αντανακλαστικά στην αντίληψη των διακυμάνσεων της ζήτησης και των δυσχερειών στην εξεύρεση προμηθειών.
Ταυτόχρονα, η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και ο διαρκής επαναπροσδιορισμός των προσδοκιών των καταναλωτών διαμορφώνουν ένα νέο περιβάλλον που ωθεί τις εφοδιαστικές αλυσίδες στη ψηφιοποίηση και τη μετεξέλιξη τους σε ενιαία οικοσυστήματα.
Οι νέες απαιτήσεις του πελάτη και η ανάγκη για διαφορετική εμπειρία επιβάλλουν την εξυπηρέτηση του μέσω νέων ψηφιακών επιχειρησιακών λειτουργιών. Η διαμόρφωση αυτών απαιτείται να έχει ως βασικό κριτήριο πέρα από το εξορθολογισμένο κόστος και την ανάπτυξη ανθεκτικότητας».