ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φώτο: Shutterstock

Υπερδιπλάσιος τζίρος στο e-commerce, νέες προκλήσεις για τους εμπόρους

Με ρυθμό που προσέγγισε το 10% αυξήθηκαν το 2023 οι πωλήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου, ενώ οι επιχειρήσεις καλούνται να «τρέξουν» πιο γρήγορα τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Η Τεχνητή Νοημοσύνη και το last mile.

Νέες τεχνολογίες μπαίνουν στο οπλοστάσιο του εμπορίου που συνεχίζει να μεταβάλλεται μετά την έκρηξη των ηλεκτρονικών καναλιών την περίοδο της πανδημίας, με τους επιχειρηματίες να καλούνται να ανταποκριθούν στις αυξανόμενες απαιτήσεις και να τρέξουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό τους. Παράλληλα η Τεχνητή Νοημοσύνη και η μάχη του last mile φέρνουν νέες τάσεις στις παραδόσεις των προϊόντων.

Η διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει ενισχυθεί σημαντικά μετά την πανδημία, ωστόσο στελέχη του κλάδου εκτιμούν πως το πολυκαναλικό μοντέλο θα συνεχίσει να υπάρχει, καθώς οι καταναλωτές συνεχίζουν να επισκέπτονται τα καταστήματα απολαμβάνοντας την εμπειρία του φυσικού καταστήματος και εν συνεχεία προχωρούν σε παραγγελίες μέσω των ηλεκτρονικών πλατφορμών.

Οι καταναλωτές παραμένουν απαιτητικοί και στην ηλεκτρονική εμπειρία, αναζητώντας εξατομικευμένες εμπειρίες αγορών, βελτιωμένες λύσεις πληρωμών, καινοτόμες τεχνολογίες όπως επαυξημένη πραγματικότητα, και γρήγορη παράδοση, επαπροσδιορίζοντας τις στρατηγικές των επιχειρήσεων. Επίσης στο ψηφιακό περιβάλλον που είναι συνεχώς μεταβαλλόμενο και γεμάτο από πληροφόρηση, η ανάπτυξη σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ brand και καταναλωτών γίνεται ακόμα πιο δύσκολη, ανεβάζοντας τις απαιτήσεις για τις επιχειρήσεις που καλούνται να αξιοποιήσουν τα δεδομένα τους για την χάραξη νέων στρατηγικών.

Η έκρηξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα

Την τελευταία εξαετία οι ηλεκτρονικές πωλήσεις στην Ελλάδα βρίσκονται σε συνεχή ανοδική πορεία, με τον τζίρο το 2023 να εκτιμάται πως ξεπέρασε τα 17,3 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 9% από τα 15,8 δισ. ευρώ του 2022, έχοντας υπερδιπλασιαστεί από το 2018, με τις διαδικτυακές B2C πωλήσεις να καταγράφουν μέσο ετήσιο ρυθμό ανόδου μεταξύ 8% και 10%.

Η συμμετοχή του ηλεκτρονικού εμπορίου στο ΑΕΠ της χώρας αναμένεται να ανέλθει στο 7,9%, ενώ το 2018 ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου έφτανε τα 6 δισ. ευρώ και η συμμετοχή του στο ΑΕΠ της χώρας ήταν μόλις στο 3,3%. Ανάλογα αυξανόμενος βαίνει και ο αριθμός των Ελλήνων ηλεκτρονικών καταναλωτών καθώς στα τέλη του 2023 εκτιμάται ότι το 75% των Ελλήνων θα κάνει διαδικτυακές αγορές, σημειώνοντας άνοδο από το 70% του 2022 και το 51% του 2019.

Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση για το Ευρωπαϊκό Ηλεκτρονικό Εμπόριο των ενώσεων Ecommerce Europe και EuroCommerce για το 2023 εκτιμάται ότι οι B2C ηλεκτρονικές πωλήσεις στην Ευρώπη θα αυξηθούν ποσοστιαία κατά 8%, ενώ θα συνεχίσουν να αυξάνονται τα επόμενα χρόνια, φτάνοντας περίπου το 30% των λιανικών πωλήσεων έως το 2030.

Η χρήση νέων τεχνολογιών και της Τεχνητής Νοημοσύνης στο εμπόριο

Η τεχνητή νοημοσύνη έχει εξελιχθεί σε κεντρικό θέμα συζήτησης σε όλες τις επιχειρήσεις, καθώς έχει την ικανότητα να προσφέρει εξατομικευμένες προτάσεις και προσαρμοσμένες εμπειρίες αγορών, ενώ οι επιχειρήσεις χρησιμοποιώντας την Τεχνητή Νοημοσύνη μπορούν να έχουν μια δυναμική τιμολόγηση για κάθε αγοραστή και τους εμπόρους να έχουν τη δυνατότητα να ξεχωρίσουν σε μια αγορά που είναι γεμάτη από οριζόντιες προσφορές.

Η χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης αναμένεται να επεκταθεί και στο online marketing, που απαιτεί καλύτερη ανάλυση των δεδομένων, ενώ εκτιμάται πως και οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες των επιχειρήσεων θα γίνουν πιο «έξυπνες» και να προσφέρουν εξατομικευμένη εμπειρία σε κάθε πελάτη που μπορεί να ενισχύσει τα έσοδα των εμπόρων έως και 15%. Σύμφωνα με την Accenture, το 91% των καταναλωτών προτιμούν τις μάρκες που παρέχουν προσφορές και προτάσεις που τους αφορούν, ενώ όπως αναφέρει έρευνα της McKinsey η χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης θα μπορούσε να μειώσει το κόστος έως και 30% ενώ μπορεί να αυξήσει την απόκτηση πελατών έως και 5%.

Οι προγνωστικές δυνατότητες της ΤΝ μπορούν επίσης να ενισχύσουν τις προσπάθειες των επιχειρήσεων καθώς μπορούν προσφέρουν τη δυνατότητα στους εμπόρους να προβλέπουν και να κατανοούν καλύτερα τη συμπεριφορά της πελατειακής τους βάσης.

Ήδη η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει δείξει τι μπορεί να προσφέρει στις επιχειρήσεις και πως αλλάζει τις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών καθώς στην εορταστική περίοδο το 17% των παραγγελιών παγκοσμίως βασίστηκαν στη νέα τεχνολογία. Σύμφωνα με μελέτη της Salesforce η Τεχνητή Νοημοσύνη θα επηρέαζε πωλήσεις αξίας 194 δισ. δολαρίων κατά τη διάρκεια ολόκληρης της εορταστικής περιόδου

Η Επαυξημένη Πραγματικότητα και τα εικονικά δωμάτια θα παίξουν επίσης σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του λιανεμπορίου καθώς σύμφωνα με μελέτη του Shopify Plus με το brand μόδας Rebecca Minkoff, οι αγοραστές ήταν 65% πιο πιθανό να υποβάλουν μια παραγγελία αφού αλληλεπιδράσουν με ένα προϊόν σε AR περιβάλλον.

Τα chatbot που αλληλεπιδρούν με τους διαδικτυακούς αγοραστές αποτελούν επίσης μια νέα καινοτομία για το εμπόριο που θα μπορεί να παρέμβει και να βοηθήσει στην πώληση. Ο αυτοματισμός και τα chatbot με τεχνητή νοημοσύνη αποτελούν από τις κορυφαίες τάσεις που θα επικρατήσουν στο εμπόριο τη φετινή χρονιά και έπειτα, καθώς μπορούν να εξυπηρετούν 24/7, να κατανοούν τα ερωτήματα των πελατών και να παρέχουν σχετικές απαντήσεις.

Παράλληλα οι επιχειρήσεις μπορούν να αξιοποιήσουν νέες τεχνολογίες που θα μετατρέπουν τα ψώνια σε παιχνίδι. Η μέθοδος του gamification ενισχύει την προσπάθεια των επιχειρήσεων για να δημιουργήσουν ένα μοναδικό περιβάλλον αγορών που μπορεί να προσελκύσει νεότερα καταναλωτικά κοινά που τους αρέσει η ψυχαγωγία και η διάδραση.

Η μάχη του last mile και οι επενδύσεις

Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του κλάδου, τα επόμενα χρόνια θα υπάρξει ένα διαφορετικό μοντέλο διανομής που θα βασίζεται στα φυσικά καταστήματα, σε διάσπαρτες αποθήκες που θα βρίσκονται εντός του αστικού ιστού, και τα smart lockers.

Τα καταστήματα θεωρούνται απαραίτητα στο νέο πολυκαναλικό μοντέλο, καθώς θα αξιοποιούνται  και ως μικρές αποθήκες και pick up points που θα προσφέρουν παράλληλα εμπειρίες και περισσότερες επιλογές στους πελάτες. Αν και το μερίδιο των καταστημάτων στις πωλήσεις εκτιμάται πως θα μειωθεί, θα έχουν σημαντικό ρόλο στην εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς θα αυξήσουν την αποδοτικότητα στις παραδόσεις αλλά και τις επιστροφές προϊόντων.

Παράλληλα η αγορά των smart lockers, που γνωρίζει άνθηση τον τελευταίο χρόνο, αναμένεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην επόμενη ημέρα του εμπορίου στη χώρα καθώς υπάρχουν ακόμα τεράστια περιθώρια ανάπτυξης, ενώ σύμφωνα με στελέχη της αγοράς στο προσεχές μέλλον το 15-20% των παραγγελιών από ηλεκτρονικά καταστήματα, θα εξυπηρετούνται μέσα από εναλλακτικά κανάλια παράδοσης όπως smart lockers και pick up και drop off points.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΕΤΤ, η εγχώρια αγορά, δεδομένου του γεωγραφικού της αναγλύφου και της σημαντικής υστέρησης σε θέματα μεταφορών, μπορεί να «σηκώσει» τουλάχιστον 2.200, έως και 3.100 σημεία smart lockers, ενώ η Ελλάδα, απέχει αρκετά από τις ευρωπαϊκές αγορές όπου ο μέσος όρος είναι 1,34 σημεία ανά 10.000 κατοίκους, ενώ υπάρχουν και χώρες που εντοπίζονται 3 σημεία αυτοματοποιημένων θυρίδων ανά 10.000 κατοίκους.

Οι παίκτες της ελληνικής αγοράς ταχυμεταφορών έχουν επιδοθεί σε επενδύσεις στις αυτοματοποιημένες θυρίδες, οι οποίες έχουν πολλαπλασιάσει την παρουσία τους σε αστικά κέντρα και περιφέρεια.

Η BOX NOW, έχει επενδύσει μέσα σε δυο χρόνια ζωής, 22 εκατ. ευρώ, έχοντας 75.000 θυρίδες και 2.100 BOX NOW Lockers σε περισσότερες από 560 πόλεις/περιοχές της χώρας, ενώ στα τέλη του 2023 η εταιρεία πάτησε πόδι και στην Κύπρο με 120 lockers σε πρώτη φάση και στόχος για το 2024 είναι να διπλασιάσει τις θυρίδες και να αυξήσει τα BOX NOW Lockers.

Η ACS έχει προαναγγείλει επενδύσεις ύψους 15 εκατ. ευρώ για τη διεύρυνση του δικτύου Smart Point Lockers που μέχρι σήμερα φτάνουν τις ήδη 6.164 «έξυπνες» θυρίδες σε περίπου 181 σημεία σε όλη την Ελλάδα, με την εταιρεία να έχει στόχο να αυξήσει την παρουσία της σε 400 σημεία τους επόμενους μήνες και σε 1.000 τα επόμενα χρόνια. Εκτός από την Αττική και τη Θεσσαλονίκη, η εταιρεία εξετάζει να επεκτείνει το δίκτυο της σε Πάτρα, Λάρισα, Ιωάννινα, Τρίκαλα και Βόλος.

Η Skroutz σχεδιάζει επίσης να επεκτείνει τα Skroutz Points που βρίσκονται σε 1.550 σημεία σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Κόρινθο, Χαλκίδα και Λουτράκι, ενώ ετοιμάζεται να βρεθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2024 στην Κρήτη, ενώ υπάρχουν πλάνα για να παρουσία των έξυπνων θυρίδων και σε άλλα νησιά και περιοχές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Τρώει» φυσικά καταστήματα η ισχυρή ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου

Τι σημαίνει το κλείσιμο καταστημάτων στο Άργος και το Αγρίνιο, όπου κρίθηκε πιο συμφέρον για τον όμιλο να εξυπηρετούνται οι πελάτες από το κανάλι ηλεκτρονικού εμπορίου. Επτά στους δέκα Έλληνες μπήκαν στο e-commerce.
emporio-katastimata-magazia-xristougenna
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χριστούγεννα χωρίς ψώνια: Μόνο 128 ευρώ θα ξοδέψουν οι Έλληνες

Περιορισμένες θα είναι οι φετινές χριστουγεννιάτικες αγορές, με τους καταναλωτές να φοβούνται πως η οικονομική κρίση θα συνεχιστεί και μετά το 2021. Ελάχιστη απόδοση στις επιχειρήσεις από το click away.