Την περίμεναν πώς και πώς χιλιάδες παραγωγοί ΑΠΕ: η ρύθμιση με την οποία θα κλειδώνουν «ταρίφα» συμπληρώνοντας ένα απλό έγγραφο, τη λεγόμενη δήλωση ετοιμότητας, κατατέθηκε χθες, μετά από πολλές καθυστερήσεις, ως τροπολογία από το ΥΠΕΝ στο νομοσχέδιο για την απόσυρση των πλαστικών μιας χρήσης.
Στην αγορά θεωρείται άκρως σημαντική, καθώς δίνει την δυνατότητα σε ένα επενδυτή φωτοβολταικών ή αιολικών να «κλειδώσει» εγγυημένη τιμή, με την πιστοποίηση από τον ΔΕΔΔΗΕ ότι το έργο έχει ολοκληρωθεί, χωρίς να χρειάζεται να περιμένει πρώτα αυτό να ηλεκτριστεί, όπως συμβαίνει σήμερα.
Χιλιάδες έργα τα τελευταία χρόνια, παρ' ότι έτοιμα, εντούτοις συστηματικά έχαναν τις προθεσμίες για να κλειδώσουν «ταρίφες» απλώς επειδή δεν καθίστατο δυνατό μέχρι τότε να έχουν ηλεκτριστεί, δηλαδή να συνδεθούν με το δίκτυο. Διαδικασίες γραφειοκρατικές, έλλειψη υλικών από τον προβληματικό διαχειριστή του εθνικού δικτύου, γενικότερες αδυναμίες του ΑΔΜΗΕ ή του ΔΕΔΔΗΕ ή όλα αυτά μαζί, έχουν τινάξει μέχρι σήμερα στον αέρα πάμπολα χρονοδιαγράμματα, βάσει των οποίων είχαν σχεδιαστεί ολόκληρα επενδυτικά business plans.
To σίριαλ αυτό τελειώνει. Το νέο καθεστώς διασφαλίζει στον επενδυτή ότι δεν πρέπει να περιμένει πότε ο ΔΕΔΔΗΕ θα δεήσει να εγκρίνει την ηλέκτριση του έργου του, αφού θα αρκεί μια αυτοψία από τον διαχειριστή –από κοινού με ιδιώτες εμπειρογνώμονες- που θα πιστοποιεί ότι πράγματι αυτό έχει ολοκληρωθεί. Αυτόματα θα εκδίδεται και η λεγόμενη δήλωση ετοιμότητας με την οποία το έργο θα μπορεί να προλάβει τις προθεσμίες της ΡΑΕ και να «κλειδώσει» ταρίφα, βάσει της οποίας έχει στηθεί και το σχετικό business plan του επενδυτή.
Ο λογαριασμός για τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ
Πρόκειται για μια πολύ σημαντική ρύθμιση, η οποία έρχεται σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία για το υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας. Η είδηση ότι ετοιμάζεται έκτακτο χαράτσι για τους «πράσινους» παραγωγούς, προκειμένου να καλύψουν εκείνοι την «τρύπα» που έχει προκαλέσει στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ η περυσινή μείωση του ΕΤΜΕΑΡ, προκαλεί αναστάτωση στο χώρο, ο οποίος και ετοιμάζεται να κινηθεί νομικά, εφόσον επαληθευτούν οι πληροφορίες.
Πολλώ δε μάλλον όταν καλείται να καλύψει ένα έλλειμμα που δημιούργησε τον περυσινό Σεπτέμβριο, η απόφαση Χατζηδάκη να μειώσει το ύψος του ΕΤΜΕΑΡ, δηλαδή του βασικού τροφοδότη του ειδικού λογαριασμού ΑΠΕ, προκειμένου να «εξουδετερώσει» τις αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ. Η απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας προέβλεπε αύξηση των ανταγωνιστικών χρεώσεων στα τιμολόγια της ΔΕΗ, ωστόσο για να μην φανούν στην τσέπη των καταναλωτών ταυτόχρονα ανακοίνωσε μείωση μιας άλλης χρέωσης που επιβαρύνει τα τιμολόγια, δηλαδή του ΕΤΜΕΑΡ.
Τυχαία δεν είναι η μελέτη που δημοσίευσε χθες ο Σύνδεσμος Παραγωγών Ενέργειας με Φωτοβολταϊκά (ΣΠΕΦ) και η οποία αποδεικνύει ότι δεν έφταιξε η πανδημία για το έλλειμμα στον ΕΛΑΠΕ. Σύμφωνα με τη μελέτη, το τεράστιο έλλειμμα στον ΕΛΑΠΕ, το οποίο εκτιμάται ότι θα φτάσει στα τέλη του έτους τα 287 εκατ ευρώ, δεν είναι αποτέλεσμα των έκτακτων συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία, αλλά κυρίως της απόφασης Χατζηδάκη, τον περασμένο Σεπτέμβριο και στο πλαίσιο της εξυγίανσης της ΔΕΗ, να προχωρήσει σε μείωση του ειδικού τέλους για τις ΑΠΕ (ΕΤΜΕΑΡ), προκειμένου να αντισταθμιστεί η αύξηση των τιμολογίων για την ενίσχυση της ΔΕΗ και να μην περάσει στους καταναλωτές.
«Μόνη της η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ οδηγεί ακόμη και χωρίς συνθήκες COVID-19 τον λογαριασμό σε σωρευτικό έλλειμμα -61 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2020 ή -131 εκατ. ευρώ αν συνυπολογιστεί και το θεσμοθετημένο μαξιλάρι των 70 εκατ. ευρώ που θα έπρεπε εκ του Νόμου να διατηρείται», αναφέρει χαρακτηριστικά η μελέτη.
Και επειδή οι παραγωγοί ΑΠΕ, κυρίως αυτοί των φωτοβολταϊκών, είναι πολλές χιλιάδες, γεγονός που μεταφράζεται σε ψήφους, σε συνδυασμό με τις εντεινόμενες πιέσεις προς το υπουργείο ΠΕΝ να μην εφαρμόσει το έκτακτο χαράτσι, οι κακές γλώσσες συνδέουν την αναστάτωση στην αγορά με την χθεσινή κατάθεση της τροπολογίας για κλείδωμα «ταρίφας» με μια απλή βεβαίωση, κάνοντας λόγο για μια προσπάθεια του υπουργείου να «χρυσώσει το χάπι». Σημειωτέον ότι η ρύθμιση ήταν έτοιμη από τον Ιούλιο, οπότε και ολοκληρώθηκε το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση, ωστόσο το ΥΠΕΝ έψαχνε μέχρι πρότινος νομοσχέδιο για να την εντάξει ως τροπολογία.