ΓΔ: 1406.2 0.33% Τζίρος: 208.82 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 DATA
ICAP

ICAP: Πτώση 35% στις πωλήσεις του κλάδου μαρμάρου για το 2020 

Η κρίση που προκαλεί η πανδημία θα οδηγήσει τις πωλήσεις για τον κλάδο, ακόμη και στο πιο αισιόδοξο σενάριο, σε επίπεδα χαμηλότερα από τα αντίστοιχα του 2014. 

Την οικονομική επίδραση της πανδημίας του κορονοϊού στον κλάδο εξόρυξης και επεξεργασίας μαρμάρου αλλά και τη θέση του ελληνικού μαρμάρου στην παγκόσμια αγορά, αποτυπώνει μελέτη που ολοκλήρωσε ο τομέας του Management Consulting, Private Sector της ICAP ΑΕ, σε συνεργασία με την DK Marketing.

Σύμφωνα με το βασικό σενάριο της μελέτης, η προβλεπόμενη συνολική μείωση πωλήσεων για τις επιχειρήσεις του κλάδου εξόρυξης και επεξεργασίας μαρμάρου το 2020 (έναντι του 2019) θα ανέλθει σε -35% και οι πωλήσεις του κλάδου θα διαμορφωθούν σε 366,7 εκατ. ευρώ. Το αισιόδοξο σενάριο προβλέπει μικρότερη μείωση (-30%) με τις πωλήσεις να ανέρχονται σε 394,9 εκατ. ευρώ ενώ στο απαισιόδοξο σενάριο η μείωση θα είναι υψηλότερη (-40%) και οι πωλήσεις θα διαμορφωθούν σε 338,4 εκατ. ευρώ. Όπως διαπιστώνεται, οι προβλεπόμενες πωλήσεις για το 2020 στο βασικό σενάριο είναι χαμηλότερες από τις πραγματοποιηθείσες πωλήσεις του 2014.

Εξαιτίας της προβλεπόμενης μείωσης πωλήσεων του κλάδου εξόρυξης-επεξεργασίας μαρμάρου, στο σύνολο της οικονομίας μέσω των πολ/στικών επιδράσεων θα προκληθεί μείωση των πωλήσεων σε όλους τους κλάδους-προμηθευτές. Η προβλεπόμενη συνολική μείωση πωλήσεων σε όλους τους κλάδους-προμηθευτές καθώς και η μείωση των αμοιβών εργαζομένων του κλάδου μαρμάρου θα ανέλθει σε -431,9 εκατ. ευρώ σύμφωνα με το βασικό σενάριο της μελέτης, ενώ, σύμφωνα με το αισιόδοξο σενάριο, η μείωση τζίρου θα ανέλθει σε -307,2 εκατ. ευρώ και βάσει του απαισιόδοξου σεναρίου η μείωση θα φτάσει τα -493,6 εκατ. ευρώ.

Αναφορικά με την επίδραση στην απασχόληση, σύμφωνα με τη μελέτη η τελική προβλεπόμενη μείωση της απασχόλησης σε όλους τους κλάδους-προμηθευτές συμπεριλαμβανομένου και του κλάδου μαρμάρου, θα κυμανθεί μεταξύ -896 εργαζόμενους (αισιόδοξο σενάριο) και -2.689 (απαισιόδοξο σενάριο) με βασικό σενάριο τη μείωση κατά -1.793 άτομα.

Η βιομηχανία μαρμάρων της Ελλάδας αποτελεί έναν από τους βασικότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, δεδομένου του μεγάλου βαθμού εξωστρέφειάς του, αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εξαγωγείς παγκοσμίως. Η συνολική συνεισφορά της αγοράς στο ελληνικό ΑΕΠ αποτιμάται σε 1,27 δισ. ευρώ, με τις συνολικές πωλήσεις του κλάδου να ανέρχονται περίπου στα 520 δισ. ευρώ, το 2019. Το 76% του συνόλου των πωλήσεων προέρχεται από τις εξαγωγές, με αποτέλεσμα οι τελευταίες να ανέρχονται σε 395,4 εκατ. ευρώ, έχοντας καταγράψει συρρίκνωση το 2019 κατά 9,38%. Το μεγαλύτερο μέρος των εξαγωγών αφορά το ακατέργαστο μάρμαρο, οι εξαγωγές του οποίου φτάνουν τα 246,36 δισ. ευρώ, καλύπτοντας το 62,3% του συνόλου. Από την άλλη πλευρά, οι εξαγωγές προϊόντων κατεργασμένου μαρμάρου αποτιμώνται σε 149,03 εκατ. ευρώ.

Το μεγαλύτερο κομμάτι των εξαγωγών της ελληνικής αγοράς, προορίζεται προς την Κίνα η οποία δέχεται το 54% του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 213,39 εκατ. ευρώ. Το 99% των εισαγωγών της Κίνας από την Ελλάδα είναι ακατέργαστο μάρμαρο. Αντίθετα με την Κίνα, οι αγορές των ΗΠΑ, των ΗΑΕ και του Κατάρ, εισάγουν κατά κόρων κατεργασμένο μάρμαρο. Πιο αναλυτικά οι ΗΠΑ που είναι ο δεύτερος σημαντικότερος εξαγωγικός εταίρος της Ελλάδας, εισάγει προϊόντα μαρμάρου αξίας 26,19 εκατ. ευρώ ενώ τα ΗΑΕ 24,69 εκατ. ευρώ, κατέχοντας το 6,62% και το 6,24% της «πίτας» των ελληνικών εξαγωγών μαρμάρου, αντίστοιχα. Οι χώρες που έχουν αναδείξει τους υψηλότερους ρυθμούς αύξησης των εισαγωγών μαρμάρου από την Ελλάδα, σε βάθος οκταετίας, είναι η Ταϊλάνδη με μέσο ρυθμό ετήσιας μεγέθυνσης 41,03% και αξία εισαγωγών 6,26 εκατ. ευρώ, η Αλγερία με 29,66% και αξία 7,11 εκατ. ευρώ και το Κατάρ με 27,59% και αξία 11,98 εκατ. ευρώ.

Δεδομένου ότι η Κίνα αποτελεί το νούμερο ένα προορισμό της ελληνικής μαρμαροβιομηχανίας, τα όσα συνέβησαν τους τελευταίους μήνες «πάγωσαν» την ελληνική εξαγωγική δραστηριότητα. Συγκεκριμένα, συγκρίνοντας τους πέντε πρώτους μήνες του 2019 με τους αντίστοιχους του 2020 διαπιστώνεται τεράστια απόκλιση, η οποία αυξάνεται από τον Ιανουάριο προς τον Μάιο. Μόνο από την αγορά της Κίνας, η μέση απόκλιση για τους πέντε μήνες έφτασε το -53,37%. Συμπερασματικά, οι ελληνικές εξαγωγές μαρμάρου στην Κίνα ήταν συγκριτικά μειωμένες κατά μέσο όρο 10 εκατ. ευρώ, ανά μήνα, σε σχέση με το 2019.

Στο επίπεδο των συνολικών εξαγωγών μαρμάρου της Ελλάδας, αξιοσημείωτη είναι η απόκλιση του τελευταίου τριμήνου, όπου συνολικά οι ελληνικές εξαγωγές μαρμάρου ήταν μειωμένες κατά 56,02 εκατ. ευρώ. Αναφορικά με την πορεία για τους μήνες του 2020, ο μέσος ρυθμός μεταβολής ανέρχεται σε -3,96%, με τον Μάιο να δίνει ανάσες ανάκαμψης στην αγορά, από την αύξηση των 13,9% σε σχέση με τον Απρίλιο. Η Ελλάδα τον Μάιο κατόρθωσε να αυξήσει συγκριτικά το μερίδιό της σε 8,15% από 7% που ήταν το συνολικό για το έτος 2019.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΑΣΕ/ICAP: Σε ανοδική πορεία ο δείκτης οικονομικού κλίματος το δ' τρίμηνο

Ο δείκτης τρέχουσας οικονομικής κατάστασης της χώρας παρουσίασε άνοδο στις 234 μονάδες έναντι 198 το προηγούμενο τρίμηνο επαναφέροντας τον δείκτη στην τάση που έχει διαμορφωθεί το τελευταίο έτος.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανθεκτικός ο κλάδος χρωμάτων και βερνικιών την περίοδο της πανδημίας

Σύμφωνα με έρευνα της ICAP, η ανάπτυξη του τουριστικού κλάδου, οι επενδύσεις σε νέες μεγάλες μονάδες και ο εκσυγχρονισμός ήδη λειτουργούντων ξενοδοχειακών μονάδων βοήθησε την αγορά να αντισταθμίσει τις απώλειες από την πτώση της οικοδομής.
Ergasia, Tilergasia, Telergasia
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ICAP: Αύξηση κατά 5,4% της απασχόλησης στην Ελλάδα το 2022

Σύμφωνα με έκθεση της ICAP η ελληνική οικονομία το 2022 κινήθηκε σε αναπτυξιακή τροχιά, καταγράφοντας θετικό ρυθμό μεταβολής, με το ΑΕΠ να αυξάνεται κατά 5,9% ενισχύοντας την απασχόληση στη χώρα μετά την ύφεση του 2020.
Oikonomia, Economy, Ellada
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυξάνεται η αισιοδοξία των επιχειρήσεων για την ελληνική οικονομία

Ενισχυμένη είναι η αισιοδοξία των ανωτάτων στελεχών των επιχειρήσεων που εκτιμούν ότι η οικονομική κατάσταση της χώρας θα είναι καλύτερη στο επόμενο έτος. Αυξημένες και οι επιχειρηματικές προσδοκίες παρά την αύξηση των δαπανών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με 6% θα τρέξει η ανάπτυξη των fast food στην Ελλάδα το 2022

Σύμφωνα με έρευνα της ICAP , οι συνολικές πωλήσεις των αλυσίδων εκτιμάται ότι αυξήθηκαν κατά 8,5% το 2021 σε σχέση με το 2020, χωρίς όμως να αγγίζουν τα προ πανδημίας επίπεδα, ενώ αύξηση 6% αναμένεται να υπάρξει το 2022.