ΓΔ: 1403.99 -0.95% Τζίρος: 61.90 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:12:33 DATA
Φώτο: ΑΠΕ

Σταϊκούρας: Οι στόχοι της κυβέρνησης για ΕΑΒ και Ναυπηγεία Σκαραμαγκά 

Ο υπ. Οικονομικών σε ομιλία του στη Βουλή τόνισε ότι βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η αναγέννηση της αμυντικής βιομηχανίας, ενώ αναφέρθηκε και στον προγραμματισμό για την ΕΛΒΟ.

Τη δέσμευση της κυβέρνησης να στηρίξει την ελληνική αμυντική βιομηχανία, τόνισε μεταξύ άλλων ο υπ. Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, σε ομιλία του σήμερα στο Κοινοβούλιο, αναφερόμενος εκτενώς στις κινήσεις που θα πραγματοποιηθούν για τις εταιρείες ΕΑΒ, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αλλά και την ΕΛΒΟ. 

Όπως υπογράμμισε ο υπ. Οικονομικών «οι επιχειρήσεις αυτές μπορούν να αποτελέσουν το θεμέλιο για την εδραίωση σε σύγχρονες βάσεις και την υγιή ανάπτυξη μίας σοβαρής, διεθνώς ανταγωνιστικής και έξυπνης ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας», σε μία κίνηση η οποία σαφώς έχει και ως στόχο να δημιουργηθεί μία ευκαιρία για την προσέλκυση ξένων επενδυτών στην αμυντική βιομηχανία.

Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ)

Αναφερόμενος στην ΕΑΒ ο κ. Σταϊκούρας εξήγησε ότι πρέπει να υπάρξει «διαφάνεια και νοικοκύρεμα» στον τρόπο λειτουργίας της, ενώ ανέπτυξε λεπτομερώς τις μέχρι τώρα κινήσεις που έχουν γίνει από την κυβέρνηση. 

Όπως υπογράμμισε το υπ. Οικονομικών: 

  1. Προώθησε νομοθετική ρύθμιση για την υλοποίηση του προγράμματος αναβάθμισης μαχητικών αεροσκαφών F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας.
  2. Μερίμνησε για την άμεση στήριξη της εταιρείας με εξειδικευμένο και κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό, διασφαλίζοντας συνάμα το διαφανές και αξιοκρατικό των προσλήψεων μέσω του ΑΣΕΠ.
  3. Σταμάτησε την αιμορραγία σε ανθρώπινο δυναμικό μέσω της κινητικότητας, εμπεδώνοντας και προωθώντας το αίσθημα της εργασιακής σταθερότητας.
  4. Ανέλαβε νομοθετική πρωτοβουλία για την εξαίρεση της ΕΑΒ από την υποχρέωση προσκόμισης αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας, απεμπλέκοντας έτσι καταβολές και διαδικασίες εισροής κεφαλαίων στην εταιρεία.
  5. Ξεμπέρδεψε το «κουβάρι» των εισπράξεων, επιδιώκοντας η επιχείρηση να πατάει «στα δικά της πόδια» και να μην εξαρτάται από αλλεπάλληλα αιτήματα αυξήσεων μετοχικού κεφαλαίου, πρακτική στην οποία είχε εθιστεί τα προηγούμενα χρόνια.
  6. Έδωσε την απαραίτητη πίστωση χρόνου στην εταιρεία, ώστε να διευθετήσει τελωνειακές της εκκρεμότητες.
  7. Ξεκαθάρισε χρονίζοντα ζητήματα φορολογικής μεταχείρισης από πλευράς ΦΠΑ, αναφορικά με τα υλικά τα οποία παραδίδονται στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ από εγχώριες υπο-κατασκευάστριες εταιρίες, προκειμένου να ενσωματωθούν στα αεροσκάφη.
  8. Όρισε εσωτερικό ελεγκτή, ώστε τα ευρήματά του να αποτελέσουν το εφαλτήριο διορθώσεων και παρεμβάσεων προς την κατεύθυνση της απαρέγκλιτης τήρησης της νομιμότητας και της διασφάλισης, πρωτίστως, της διαχειριστικής διαφάνειας.
  9. Επέβαλε την εφαρμογή του αυτονόητου, δηλαδή ο προϋπολογισμός της ΕΑΒ να μην κουβαλά τις αδυναμίες των προηγούμενων ετών, και οι προβλεπόμενες δαπάνες να είναι εντός νόμιμου πλαισίου.
  10. Θέσπισε τη χορήγηση, σε μηνιαία βάση, επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας για εργαζόμενους στην ΕΑΒ. Σημειωτέον ότι μέχρι πρότινος, το εν λόγω επίδομα καταβαλλόταν ισοπεδωτικά, και εκτός νόμου.
  11. Αναγνώρισε την ανάγκη η Ελλάδα, δια μέσου της ΕΑΒ, να καταστεί παραγωγός και πωλητής σύγχρονων, ψηφιακών εναέριων προϊόντων, αξιοποιώντας το υψηλής τεχνογνωσίας ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας.

Μέσω του νομοσχεδίου το οποίο βρίσκεται προς ψήφιση στο Κοινοβούλιο μεταξύ άλλων: 

  • Προβλέπεται η δυνατότητα καταβολής υπερωριακής αποζημίωσης για εργασία κατά τις ώρες νυχτερινής, Κυριακών, πέραν του πενθημέρου και λοιπών εξαιρέσιμων ημερών εργασίας, στο προσωπικό της ΕΑΒ. Κατ’ εξαίρεση από τα γενικώς ισχύοντα στο δημόσιο, οι εργαζόμενοι της ΕΑΒ θα μπορούν να εκτελούν και να πληρώνονται αυξημένες υπερωρίες.
  • Το προσωπικό της ΕΑΒ, κατά την άσκηση ή εξ αφορμής της υπηρεσίας του, εξαιρείται από την κατάργηση των παροχών που αφορούν σε κάθε είδους ασφαλιστήρια συμβόλαια ή προγράμματα ιατροφαρμακευτικής κάλυψης. Δηλαδή, το προσωπικό της ΕΑΒ, κατ’ εξαίρεση των ισχυόντων, μπορεί νομίμως να ασφαλίζεται.

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ)

Ο κ. Σταϊκούρας είπε ότι σύμφωνα με την ειδική διαχείριση, η προκήρυξη του πλειοδοτικού διαγωνισμού για την πώληση των υπολειπόμενων στοιχείων του ενεργητικού τους, του λεγόμενου «στρατιωτικού σκέλους», προγραμματίζεται για το τέλος Σεπτεμβρίου.

Προκειμένου να υπάρξει μεγιστοποίηση του δυνητικού επενδυτικού ενδιαφέροντος και διασφάλιση της λειτουργικής συνέχειας της επιχείρησης, το υπουργείο Οικονομικών, προχώρησε σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία, την ΕΤΑΔ και την ειδική διαχείριση στα ακόλουθα: 

  1. Παρατάθηκε η διάρκεια της ειδικής διαχείρισης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, η οποία βρισκόταν κοντά στη λήξη της, και λόγω της πανδημίας κατέστη δυσχερής η πρόοδος των εργασιών της.
  2. Δρομολογήθηκαν ή δρομολογούνται η παραχώρηση δικαιώματος αποκλειστικής χρήσης αιγιαλού και θαλασσίου χώρου έναντι ανταλλάγματος σε τιμές αγοράς, οι ανταλλαγές ακινήτων για την καλύτερη αξιοποίηση των ακινήτων του ναυπηγείου, η διευθέτηση τακτοποίησης αυθαιρέτων κατασκευών απαραίτητων για τη λειτουργία του μελλοντικού ναυπηγείου, η πρόοδος προς την κατεύθυνση ολοκλήρωσης των εκκρεμών αδειοδοτήσεων, η έκδοση των απαραίτητων πιστοποιητικών και ο σχεδιασμός της διαδικασίας μεταφοράς της υφιστάμενης δομής φιλοξενίας μεταναστών σε κατάλληλο χώρο, εκτός των Ναυπηγείων.

Μέσω της τροπολογίας που κατατέθηκε στη Βουλή: 

  • Διευκολύνεται η διαδικασία σύναψης συμβάσεων ανταλλαγής ακινήτων μεταξύ του ειδικού διαχειριστή και του Δημοσίου και νομικών προσώπων που απολαμβάνουν των προνομίων του Δημοσίου, κατά τη διάρκεια της ειδικής διαχείρισης. 
  • Προσαυξάνεται το δικαίωμα παραχώρησης αποκλειστικής χρήσης του αιγιαλού και του θαλάσσιου χώρου μπροστά από τις εγκαταστάσεις των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, στα 49 έτη, με δυνατότητα παράτασης. Με την προτεινόμενη τροποποίηση, κάθε πρόσωπο, το οποίο λειτουργεί νομίμως επιχείρηση ναυπηγείου, θα έχει στη διάθεσή του ένα εύλογο χρονικό διάστημα αποκλειστικής χρήσης του αιγιαλού και του αναγκαίου θαλασσίου χώρου για να αναπτύξει τον επιχειρηματικό σχεδιασμό του για το ναυπηγείο.
  • Ρυθμίζεται το ζήτημα διευθέτησης υφιστάμενης αυθαίρετης εγκατάστασης εντός του αιγιαλού και θαλασσίου χώρου στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που χρησιμοποιείται για την ανύψωση, τη διευθέτηση, την καθέλκυση και την χερσαία μεταφορά υποβρυχίων και σκαφών του Πολεμικού Ναυτικού.

«Στόχος μας, πέρα από τη μεγιστοποίηση του επενδυτικού ενδιαφέροντος για τα στοιχεία του ενεργητικού των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και την επωφελέστερη εκποίησή τους προς όφελος του Ελληνικού Δημοσίου, είναι και η χάραξη μιας οργανωμένης πολιτικής για το μέλλον των ναυπηγείων», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.

Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ)

Ο υπ. Οικονομικών ενημέρωσε το Κοινοβούλιο για την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχεία της εταιρείας. 

Όπως ανέφερε: 

  1. Η εταιρεία τελεί σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης από το 2014, ενώ με τη δικαστική απόφαση, με την οποία η ΕΛΒΟ τέθηκε σε αυτό το καθεστώς, κρίθηκε ότι το επενδυτικό ενδιαφέρον για την εταιρεία ήταν μηδενικό.
  2. Είχαν διενεργηθεί τρεις δημόσιοι πλειοδοτικοί διαγωνισμοί, χωρίς αποτέλεσμα. Ο πρώτος, τον Απρίλιο 2017, ακυρώθηκε, αφού οι φάκελοι των ενδιαφερομένων δεν πληρούσαν τους όρους της προκήρυξης. Ο δεύτερος, τον Αύγουστο του 2017, δεν προχώρησε, αφού δεν υπεβλήθησαν προσφορές. Και ο τρίτος, τον Φεβρουάριο 2019, ματαιώθηκε. Συνεπώς, είναι η πρώτη φορά μετά από σχεδόν 7 χρόνια παλινωδιών και ατελέσφορων διαδικασιών, που εμφανίστηκε, νομότυπα, υποψήφιος πλειοδότης.
  3. Η εταιρεία έχει παύσει την παραγωγική της λειτουργία από το έτος 2017, με αποτέλεσμα τα περιουσιακά στοιχεία της, λόγω της αχρηστίας, να παρουσιάζουν, με την πάροδο του χρόνου, αύξουσα απαξίωση. Είναι εξάλλου προφανές ότι μεγάλο μέρος των εγκαταστάσεων είναι κατασκευασμένο από υλικά που στις σύγχρονες βιομηχανίες πια δεν ενδείκνυνται.
  4. Το Ελληνικό Δημόσιο θα συνέχιζε να καταβάλλει την – εκ του νόμου – ετήσια επιχορήγηση της εταιρείας καθ’ όλη τη διάρκεια της ειδικής εκκαθάρισης, ύψους άνω των 4 εκατ. ευρώ κάθε έτος.
  5. Υπήρχε ο κίνδυνος, εάν δεν τελεσφορούσε ο διαγωνισμός, και οι λοιπές εκ του νόμου προβλεπόμενες προσπάθειες εκποίησης, ο εκκαθαριστής τελικά να μεταβίβαζε χωρίς αντάλλαγμα, κατά την κρίση του, σε δημόσιους φορείς ή υπηρεσίες ή σε κοινωφελή ιδρύματα τα περιουσιακά στοιχεία, τα οποία θα λογίζονταν, μετά από αυτή την εξέλιξη, ως ιδιαιτέρως μικρής αξίας.
  6. Ο επενδυτής έχει καταθέσει επιχειρηματικό σχέδιο, που προβλέπει σταδιακή πρόσληψη νέου προσωπικού 600 ατόμων, αναβάθμιση των υπαρχουσών δομών, αγορά νέου σύγχρονου εξοπλισμού, καθώς και επέκταση της δραστηριότητας και σε μη στρατιωτικά οχήματα και νέες στρατιωτικές τεχνολογίες. Κατά τη διάρκεια του επιχειρηματικού σχεδίου εκτιμάται ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα εισπράξει άνω των 25 εκατ. ευρώ από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές, η συνολική δε οικονομική επένδυση εκτιμάται περί τα 29 εκατ. ευρώ.
  7. Το Δημόσιο έχει το δικαίωμα να μετέχει στη νέα εταιρεία με ποσοστό μέχρι 21%, καθώς και να εκπροσωπείται στο Διοικητικό Συμβούλιο με ένα σύμβουλο. Έτσι ουσιαστικά, το Ελληνικό Δημόσιο, ασκώντας το δυνητικό δικαίωμα, αποκτά ουσιώδη επιρροή στην εταιρεία.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Xristos Staikouras, Yp. Oikonomikon, Vouli
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χρ. Σταϊκούρας: Κομβικής σημασίας η λειτουργία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά

Στο νομοσχέδιο κυρώνεται και αποκτά ισχύ νόμου η Σύμβαση Παραχώρησης Άδειας Λειτουργίας Επιχείρησης Καζίνο (Ε.Κ.Α.Ζ.) ευρέος φάσματος δραστηριοτήτων στον Μητροπολιτικό Πόλο Ελληνικού – Αγίου Κοσμά.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΟΑΣΘ: Σε 0,60 λεπτά το εισιτήριο από τον Δεκέμβριο και για έξι μήνες

«Από την 1η Ιανουαρίου του 2025 τα μισά λεωφορεία του ΟΑΣΘ θα είναι νέα οχήματα - δηλαδή ανανέωση του στόλου κατά 50% μέσα σε ενάμιση έτος» ανέφερε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το καλλιγραφικό «μ» θα είναι η οπτική ταυτότητα του Mετρό Θεσσαλονίκης

Ο λογότυπος του μετρό αντανακλά το ιστορικό βάθος της πόλης, την καινοτομία και τον δυναμισμό του έργου, και το τελικό αποτέλεσμα της οπτικής ταυτότητας ισορροπεί μεταξύ της ιστορικής έμπνευσης και της σύγχρονης αισθητικής.