Χαμόγελα για τους Έλληνες εφοπλιστές και δη όσους δραστηριοποιούνται στην μεταφορά ξηρού χύδην φορτίου, μέσω φορτηγών πλοίων, έφερε η εβδομάδα που μόλις ολοκληρώθηκε. Ο δείκτης Baltic Dry Index που καταγράφει την πορεία των ναύλων σημείωσε κέρδη ρεκόρ, χάρη στην ανάκαμψη της ζήτησης από την Κίνα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, ο δείκτης εκτινάχθηκε κατά 300% σε σχέση με το χαμηλό του Μαΐου, όταν είχε βρεθεί στις μόλις 393 μονάδες. Την Παρασκευή, ο δείκτης αναρριχήθηκε στις 1.555 μονάδες καταγράφοντας εβδομαδιαία άνοδο κατά 68,5%, που είναι και υψηλότερη στην 35ετή ιστορία του Baltic Dry Index.
Μάλιστα, ο δείκτης που παρακολουθεί την πορεία των ναύλων των πλοίων της κλάσης Capesize, δηλαδή των μεγαλύτερων φορτηγών πλοίων που διαθέτει ο παγκόσμιος στόλος (150.000 – 180.000 τόνων dwt), αυξήθηκε κατά 147% την προηγούμενη εβδομάδα, αγγίζοντας τις 3.819 μονάδες. Την Πέμπτη, η αύξηση έφτασε στο 50% (σε σχέση με την Τετάρτη), που επίσης αποτελεί ιστορικό υψηλό ημερήσιας ανόδου. Έτσι, ο μέσος ημερήσιος ναύλος για τα συγκεκριμένα πλοία διαμορφώνεται πλέον σε 25.511 δολάρια, όταν τον προηγούμενο μήνα είχαν περιοριστεί σε μόλις 4.000 δολάρια κατά μέσο όρο.
Το νέο ράλι της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου οφείλεται στην αύξηση της ζήτησης σιδηρομεταλλεύματος από τις κινεζικές χαλυβουργίες, οι οποίες επιχειρούν να αυξήσουν τα μειωμένα τους αποθέματα. Η αυξημένη παραγωγή χάλυβα και η αύξηση των εισαγωγών σιδηρομεταλλεύματος από την Βραζιλία (αντί για την κοντινότερη Αυστραλία), έχουν επίσης συμβάλλει στην ανοδική πορεία των ναύλων ξηρού φορτίου.
Σύμφωνα με τους αναλυτές του κλάδου, σημαντικό ρόλο στην αύξηση της προηγούμενης εβδομάδας διαδραμάτισε η σημαντική άνοδος της ροής φορτίων σιδηρομεταλλεύματος από την Βραζιλία. Μάλιστα, ήταν τέτοια η ζήτηση, ώστε απορροφήθηκε το μεγαλύτερο μέρος των διαθέσιμων πλοίων για τον μήνα Ιούλιο, αυξάνοντας έτσι τον ανταγωνισμό μεταξύ των ναυλωτών και ενισχύοντας κι άλλο τους ναύλους.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η διαδρομή από το Tubarao της Βραζιλίας στο λιμάνι του Qingdao της Κίνας, σημείωσε αύξηση της τάξεως των 20.000 δολαρίων/ημερησίως σε 23.500 δολάρια, μια εκτόξευση σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα, όταν δεν είχε ξεπεράσει τα 3.500 δολάρια/ημέρα.
Τι λένε οι αναλυτές
Σε σχετική της ανάλυση εντός της εβδομάδας, η BIMCO, η μεγαλύτερη ένωση πλοιοκτητών παγκοσμίως, ανέφερε ότι η αγορά για τα Capesize φορτηγά πλοία έχει περάσει «διά πυρός και σιδήρου» κατά το φετινό πρώτο πεντάμηνο, με τους ναύλους να διατηρούνται σε επίπεδο κάτω του λειτουργικού κόστους των πλοίων, καθ' όλη την διάρκεια της συγκεκριμένης περιόδου, ως αποτέλεσμα της πανδημίας.
Ωστόσο, η τελευταία αυτή εβδομάδα ανέτρεψε με ευχάριστο τρόπο τα δεδομένα, με το ζητούμενο τις επόμενες εβδομάδες, να είναι η διατήρηση των ναύλων σε επίπεδο που να επιτρέπει κέρδη για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Αυτό θα εξαρτηθεί από την πορεία του παγκόσμιου εμπορίου, το οποίο βέβαια, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, προβλέπεται να υποχωρήσει κατά 13,4% φέτος.
Ως εκ τούτου, η BIMCO εκτιμά ότι οι ζημίες του φετινού πρώτου εξαμήνου του 2020, είναι από δύσκολο έως απίθανο να αναπληρωθούν κατά το δεύτερο εξάμηνο. Σε κάθε περίπτωση, το πρόγραμμα στήριξης της οικονομίας που έχει θέσει σε εφαρμογή η κινεζική κυβέρνηση, ύψους 506 δις δολαρίων, αναμένεται να δώσει ώθηση και στην αγορά ξηρού φορτίου, τουλάχιστον κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020.