ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φώτο: Shutterstock

Κρουαζιέρες πάλι τον Αύγουστο με ευρωπαϊκά πρωτόκολλα

Η επιστροφή στην κανονικότητα μπορεί να διαρκέσει μέχρι και τρία χρόνια. Τι συμφώνησαν χθες οι εταιρείες του κλάδου με τους εκπροσώπους του υπουργείου Ναυτιλίας.

Τοn γρίφο της επανεκκίνησης της κρουαζιέρας για την ελληνική αγορά, ενόψει μιας χρονιάς που θεωρείται ουσιαστικά χαμένη μετά από ένα ισχυρό 2019 και ένα προ Covid 19 πολύ καλό 2020, όπως αναμενόταν,  προσπάθησαν να λύσουν χθες σε συνάντηση που είχε το επιτελείο του υπουργείου Ναυτιλίας με το προεδρείο της Ένωσης  Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας. 

Με δεδομένο ότι όλες οι κρουαζιέρες έχουν ακυρωθεί, δύο σημεία αποτελούν το κλειδί για την επόμενη μέρα της kρουαζιέρας και είναι αυτά που συμφωνήθηκαν. Aφορούν στην τήρηση των ευρωπαϊκών πρωτοκόλλων του τουρισμού που αναφέρονται και στην κρουαζιέρα, αλλά και ότι θα επιτραπεί το αγκυροβόλι για παροπλισμό μέχρι την επανέναρξη δραστηριότητος, η οποία πλέον θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα γίνει τον Αύγουστο και μόνο για μικρά και μεσαίου μεγέθους πλοία.

Και αυτό γιατί, για να επανέλθει σε λειτουργία ένα κρουαζιερόπλοιο, χρειάζεται ένα εύλογο χρονικό διάστημα προετοιμασίας το οποίο ορίζεται σε περίπου ένα μήνα.

Έτσι, ο Αύγουστος θεωρείται ο κρίσιμος μήνας για την επανέναρξη του κλάδου και κυρίως για τις επόμενες χρονιές καθώς στελέχη του κλάδου εκτιμούν ότι η επαναφορά στην κανονικότητα μπορεί να απαιτήσει ακόμη και μια τριετία. Σημειώνεται ότι ποσοστό μεγαλύτερο από το 50% του παγκόσμιου στόλου αναμένεται να επανεκκινήσει τον Αύγουστο, ενώ περίπου το 30% εκτιμάται ότι θα τεθεί σε λειτουργία τον Ιούλιο. 

Στην περίπτωση της Ελλάδας, η επανέναρξη της κρουαζιέρας και εν γένει η ελεύθερη κυκλοφορία σε λιμάνια της Επικράτειας θα ξεκινήσει την 1/7/2020. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τον Αύγουστο αναμένεται να επανεκκινήσουν μικρά και μεσαίου μεγέθους πλοία.

Σημειώνεται ότι μόλις χθες συναίνεσε το υπουργείο στο να επιτρέπεται να προσεγγίσουν πλοία στα λιμάνια ή αγκυροβόλια για παροπλισμό μέχρι την επανέναρξη δραστηριότητος, με τις εταιρείες να απαιτούν εδώ και καιρό την συγκεκριμένη τακτική έστω με περιορισμούς, καθώς ήδη άλλοι ευρωπαϊκοί και διεθνείς λιμένες έχουν δεχθεί να λειτουργήσουν.

Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι τα ευρωπαϊκά πρωτόκολλα του τουρισμού που αναφέρονται και στην κρουαζιέρα, βρίσκονται στην διαδικασία επεξεργασίας από τα αρμόδια υπουργεία και οι σχετικές ανακοινώσεις αναμένονται άμεσα. Ταυτόχρονα, σίγουρο θεωρείται ότι αυτά θα επικεντρώνονται σε έλεγχο προέλευσης επιβατών, θερμομετρήσεις, θα περιλαμβάνουν μειωμένο αριθμό επιβατών, έλεγχο προμηθειών κλπ., όπως περίπου κινήθηκε και η ακτοπλοΐα.

Να σημειώσουμε ότι, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) στην Ανατολική Μεσόγειο, κάθε μία ημέρα αναστολής της δραστηριότητας των κρουαζιερόπλοιων στην Ελλάδα ισοδυναμεί με απώλεια έως και 17 θέσεων εργασίας, ενώ η αναστολή της δραστηριότητας μέχρι τον Αύγουστο μπορεί να επιφέρει άμεσες απώλειες εσόδων άνω των 100 εκατ. ευρώ, αλλά και απώλειες θέσεων εργασίας που υπολογίζονται σε περισσότερες από 1000.

Τα στοιχεία του 2018 για την Ελλάδα αναφέρονται σε άμεσα και έμμεσα έσοδα στα 957 εκατ. ευρώ και σε 11.231 θέσεις εργασίας. Το 2019, οι αφίξεις κρουαζιέρας σημείωσαν άνοδο σημαντικά μεγαλύτερη από τις προβλέψεις. Οι αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ανήλθαν στις 3.899 (από 3.410 το 2018), σημειώνοντας άνοδο 14,34% και οι αφίξεις επιβατών κρουαζιέρας ανήλθαν στις  5.537.500  (από 4.788.642 το 2018), σημειώνοντας άνοδο της τάξης του 15,64%. Για το 2020 σύμφωνα με τις αρχικές προβλέψεις και πρό της πανδημίας αναμενόταν τουλάχιστον 10% αύξηση.

«Η Ελλάδα είναι ήδη η 3η μεγαλύτερη χώρα προορισμός στην Ευρώπη και έχει εξαιρετικές προοπτικές για περαιτέρω ανάπτυξη» επισήμανε η κα Μαρία Δεληγιάννη, εκπρόσωπος της CLIA στην Ανατολική Μεσόγειο, η οποία συμμετείχε ως εισηγητής σε σεμινάριο (webinar) που διοργάνωσε το GSTC για την Ελληνική Αγορά Τουρισμού, στο πλαίσιο της συνεργασίας του με το Ελληνικό Υπουργείο Τουρισμού.

Όπως αναφέρει η ίδια, «οι 5.000.000 επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέπτονται τη χώρα ετησίως αντιστοιχούν στο 15% των συνολικών επισκεπτών στην Ελλάδα. Ωστόσο θέλουμε να είμαστε σημαντικό μέρος της λύσης, ειδικά επειδή κάποιοι από αυτούς τους προορισμούς εξαρτώνται οικονομικά σε μεγάλο βαθμό από την κρουαζιέρα». Και καταλήγει: «πριν τον COVID-19, μιλούσαμε για ανάγκη μίας ολιστικής προσέγγισης που θα αγγίζει όλες τις εισροές τουριστών για την εξασφάλιση ισορροπίας μεταξύ της τοπικής κοινωνίας και της ανάπτυξης του τουριστικού τομέα. Στην μετά COVID-19 εποχή, η ανάγκη αυτή παραμένει, με γνώμονα πλέον τη δημόσια υγεία. Το κλειδί για την επανάκαμψη είναι η συνεργασία».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σχέδιο για να αναπτύξει υψηλές ταχύτητες η κρουαζιέρα στην Ελλάδα

Με την κρουαζιέρα να δείχνει ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης τόσο στην Ελλάδα όσο και στην διεθνή αγορά, η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) προτείνει ένα σχέδιο με στόχο την βιώσιμη ανάπτυξη.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πάνω από 10 εκατ. θα φτάσουν τα έσοδα της Θεσσαλονίκης από την κρουαζίερα

Ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας - Θράκης) Σταύρος Καλαφάτης τόνισε πως ο κλάδος της κρουαζιέρας είναι ακόμα στα σπάργανα στην Ελλάδα ωστόσο καταγράφεται μια σημαντική δυναμική που θα φέρει μεγαλύτερα έσοδα στο μέλλον.