Επιδοτήσεις 5.000 - 5.500 ευρώ για αγορά ή χρηματοδοτική μίσθωση ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου, 800 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού σκούτερ και ποδηλάτου, ενισχύσεις για αγορά οικιακών φορτιστών, μαζί με φοροαπαλλαγές και αύξηση των συντελεστών απόσβεσης αποτελούν τα βασικά μέτρα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, τα οποία πρόκειται να παρουσιάσει σήμερα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε εκδήλωση στο Γκάζι.
Το κάδρο συμπληρώνουν επιδοτήσεις για αγορά ηλεκτρικών ταξί, οχημάτων για εταιρικούς στόλους, αλλά και φοροαπαλλαγές όπως έχει γράψει το Business Daily, για όσες εταιρείες επιλέξουν να επενδύσουν σε μονάδες παραγωγής εξαρτημάτων, όπως μπαταρίες φορτιστές και μετασχηματιστές, στα λιγνιτικά πεδία της Δ.Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης.
Κλειδί φυσικά για να μπει στην πρίζα η ηλεκτροκίνηση είναι να υπάρξει ένα εκτεταμένο δίκτυο σταθμών φόρτισης στον αστικό ιστό, στις πιάτσες των ταξί, μαζί με δωρεάν θέσεις στάθμευσης για τα ηλεκτρικά οχήματα σε ελεγχόμενες θέσεις των ΟΤΑ.
Κάθε δημόσιο σημείο φόρτισης θα ενταχθεί σε ένα ηλεκτρονικό μητρώο καταγραφής, ενώ ο οδηγός θα μπορεί μέσω του κινητού του να ενημερώνεται για την διαθεσιμότητα του ή όχι. Ταυτόχρονα απλοποιούνται οι διαδικασίες για την εγκατάσταση οικιακών φορτιστών, δίνεται δυνατότητα τοποθέτησης σημείων φόρτισης σε υφιστάμενα και νέα κτίρια και φυσικά καθιερώνεται ποσόστωση ηλεκτροκίνητων προκειμένου να εκσυγχρονιστεί ο στόλος του Δημοσίου. Στόχος είναι ένα ποσοστό άνω του 15% των νέων οχημάτων να είναι ηλεκτροκίνητα.
Στο ερώτημα πολλών, κατά πόσο οι επιδοτήσεις θα είναι οριζόντιες ή κλιμακωτές, η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει ότι θα ισχύσει το πρώτο. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι, για δημοσιονομικούς λόγους, η επιδότηση της αξίας απόκτησης ενός οχήματος θα αφορά το ίδιο ακριβώς ποσό για κάθε τύπου ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου, ανεξάρτητα του πόσο αυτό κοστίζει στην αγορά. Δηλαδή, για ένα ακριβό ηλεκτροκίνητο όχημα, όπως για παράδειγμα ένα Audi αξίας 50.000 ευρώ, θα απολαμβάνει ο ιδιοκτήτης την ίδια ακριβώς επιδότηση με ένα Peugeot, αξίας 25.000 ευρώ.
Οι προ κρίσης φιλόδοξοι στόχοι φαίνεται, πάντως, ότι παραμένουν. Ένα στα τρία νέα οχήματα που θα κυκλοφορούν στους δρόμους το 2030 θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά. Από τα περίπου 850 ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν σήμερα στους ελληνικούς δρόμους και τα 115 δημόσια σημεία φόρτισης, ο στόχος είναι το 30% των νέων αυτοκινήτων που θα πουληθούν το 2030 να είναι ηλεκτροκίνητα και οι σταθμοί φόρτισης να αριθμούν μερικές χιλιάδες.
Σε αυτό το κάδρο, παράγοντες που παρακολουθούν τις εξελίξεις επισημαίνουν ότι το ενδιαφέρον για την Ελλάδα μερικών από τα πιο μεγάλα ονόματα του χώρου παραμένει ζωηρό. Τέτοιες είναι οι αμερικανικές Tesla και Blink Charging, ο πολυεθνικός κολοσσός της ABB, η γαλλική Εngie, αλλά και μικρότεροι παίκτες, όπως η Fortisis που έχει εγκαινιάσει μια σειρά σταθμών στην χώρα, ενώ στο παιχνίδι θέλουν να συμμετάσχουν και αρκετοί εγχώριοι ενεργειακοί παίκτες.