Την παγίωση μίας αρνητικής κατάστασης που δοκιμάζει τις αντοχές της ευρωπαϊκής βιομηχανίας ένδυσης και κλωστοϋφαντουργίας πιστοποιούν τα επικαιροποιημένα στοιχεία της Euratex, του ευρωπαϊκού αντιπροσωπευτικού οργάνου των δύο κλάδων, για το εννεάμηνο του 2024.
Παγιδευμένη μεταξύ του αυξημένου ενεργειακού κόστους, που την καθιστά μη ανταγωνιστική και της συνακόλουθης κάμψης της ζήτησης για ενδύματα και κλωστοϋφαντουργικά είδη, η ευρωπαϊκή βιομηχανία παρέμεινε σε πτωτική τροχιά τόσο ως προς τον τζίρο όσο και την παραγωγή, και κατά το εννεάμηνο της χρονιάς που πέρασε, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023.
Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών υποχώρησε σε ποσοστό 4,7% στην κλωστοϋφαντουργία και 5,4% στην ένδυση το εννεάμηνο του 2024, ενώ εντονότερη πτωτική πορεία κατέγραψε η παραγωγή, υποχωρώντας κατά 10,8% στην ένδυση και 4,5% στην κλωστοϋφαντουργία. Μικρή μείωση παρουσίασαν και οι εξαγωγές, σε ποσοστό 0,4% στην πρώτη και 0,6% στην δεύτερη, αναδεικνύοντας το οξύ πρόβλημα ανταγωνιστικότητας που η ΕΕ αντιμετωπίζει. Την ίδια στιγμή, το κόστος παραγωγής στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 11,3% στην ένδυση και 5% στην κλωστοϋφαντουργία, δυσκολεύοντας περαιτέρω τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.
Μόνη εξαίρεση στην καταγραφόμενη τάση αποτελούν οι εισαγωγές, οι οποίες εμφανίζονται ενισχυμένες κατά 11,3% στην ένδυση και κατά 5% στην κλωστοϋφαντουργία στο εννεάμηνο του 2024, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2023.
Να σημειωθεί ότι οι εισαγωγές ενδυμάτων ήταν ήδη σε θετικό έδαφος από το δεύτερο τρίμηνο του έτους, ενισχυόμενες κατά 3% σε ετήσια βάση, σε αντιδιαστολή με την κλωστοϋφαντουργία που παρέμεινε σε αρνητικό έδαφος, με τον σχετικό δείκτη να μειώνεται κατά 4%. Η διαφοροποίηση οφείλεται, σύμφωνα με εκπροσώπους της βιομηχανίας, στον σαφώς αυξανόμενο όγκο των ηλεκτρονικών πωλήσεων, οι οποίοι συμπιέζουν και τις τιμές.
Μέτρα στήριξης
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πάντως αναμένεται να ανακοινώσει μέτρα στήριξης των δύο κλάδων έναντι του ανταγωνισμού, χωρίς να αποκλείεται οι πρώτες κατευθυντήριες γραμμές να γνωστοποιηθούν ακόμη και μέσα στον μήνα. Το ζήτημα έχει τεθεί υπόψιν της Κομισιόν ήδη από το περασμένο έτος, οπότε και ζητήθηκε η προστασία πρωτίστως των Ευρωπαίων καταναλωτών από αμφίβολης ποιότητας προϊόντα, με αποδέκτες ακόμη και παιδιά, τα οποία κυκλοφορούν εντός της ευρωπαϊκής αγοράς, χωρίς να συμμορφώνονται με τις ευρωπαϊκές επιταγές.
Στο στόχαστρο της Κομισιόν τίθενται ειδικότερα οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες όπως οι Amazon Marketplace, Shein και Temu, οι οποίες αναμένεται να καταστούν αποκλειστικά υπεύθυνες για την διάθεση τυχόν επικίνδυνων ειδών μέσα από τα συστήματά τους. Μεταξύ των μέτρων που αναμένεται να ανακοινωθούν περιλαμβάνεται η δημιουργία μίας νέας κεντρικής διακοινοτικής τελωνειακής υπηρεσίας, η οποία θα έχει σημαντικά ενισχυμένη εξουσιοδότηση για τον έλεγχο των ειδών που έρχονται από χώρες εκτός της ΕΕ.
Το συγκεκριμένο μέτρο κρίνεται αναγκαίο, καθώς εκτιμάται ότι μέρος της χαμένης δαπάνης για είδη ένδυσης στην ΕΕ, λόγω πληθωρισμού, κατευθύνεται σε πλαστά προϊόντα - απομιμήσεις. Σύμφωνα μάλιστα με σχετικό δημοσίευμα των Financial Times, η διάθεση πλαστών ειδών ή αντιγράφων μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου στοιχίζει έως και 12 δισ ευρώ ετησίως στην ευρωπαϊκη βιομηχανία μόδας, αντιπροσωπεύοντας ποσοστό 5% του ετήσιου τζίρου της.
Σύμφωνα με την ίδια ανάλυση, η ΕΕ εισήγαγε 4,6 δισ δέματα προϊόντων χαμηλού κόστους το 2024, όγκος τετραπλάσιος σε σχέση με το 2022, με το 90% αυτών να προέρχονται από την Κίνα. Σε ένα περιβάλλον εντεινόμενου οικονομικού ανταγωνισμού αλλά και επαναφοράς της δασμολογικής πολιτικής εκ μέρους της νέας αμερικανικής διακυβέρνησης πάντως, έχει ενδιαφέρον να αναμένουμε την απάντηση της ΕΕ, καθώς αναζητάται δρόμος επανόδου στην ανάπτυξη για τις ευρωπαϊκές χώρες.