Το 12ετές εξοπλιστικό πρόγραμμα που ανακοίνωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας στην Επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής καλύπτει ολόκληρο το φάσμα των Ενόπλων Δυνάμεων και έρχεται να καλύψει τομείς όπου η χώρα μας έχει μείνει πίσω.
Η εμπειρία που έχει αποκτηθεί πλέον από τις γεωπολιτικές εξελίξεις και τις πολεμικές συγκρούσεις που εκτυλίσσονται το τελευταίο διάστημα στην Ευρώπη αλλά και στη Μέση Ανατολή είναι πολύτιμη, ώστε να γίνουν χρήσιμες διαπιστώσεις για το πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα στον τομέα της άμυνας και της ασφάλειας. Η ανάγκη απόκτησης μιας αμυντικής βιομηχανίας, που να μπορεί να παράγει προϊόντα με διττή χρήση και να συμμετέχει στην παραγωγή σύγχρονων οπλικών συστημάτων είναι μία από τις προτεραιότητες που έχουν γίνει πλέον ξεκάθαρες.
Όπως τόνισε ο υπουργός, «η προσέγγιση που υπάρχει στο υπουργείο και νομίζω η κοινή μας προσέγγιση, είναι να δημιουργηθεί ένα οικοσύστημα αμυντικών βιομηχανιών, που να μπορεί να στηρίξει τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας. Να φύγουμε κατά το δυνατόν από τη νοοτροπία που έχω πει “αγοράζουμε από το ράφι”».
Παράλληλα τα εξοπλιστικά προγράμματα που ανακοίνωσε και έχουν άμεση προτεραιότητα, όπως ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ, των υποβρυχίων, των πυραυλακάτων, αλλά και τα προγράμματα για την Ευρωκορβέτα, τις φρεγάτες Constellation, τα νέα υποβρύχια θα μεταφέρουν στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία περί τα 6 ή 7 δισ. ευρώ τα επόμενα δέκα χρόνια και μάλιστα εμπροσθοβαρώς.
Μια γρήγορη ματιά στο επιχειρηματικό αμυντικό «γίγνεσθαι» αρκεί για να αποδείξει ότι υπάρχουν και ναυπηγεία και εταιρείες που μπορούν να μπουν σε αυτά τα προγράμματα και μέσα από αυτά να αναβαθμιστούν επιπλέον.
ΕΑΒ
Στην αιχμή της «Ατζέντας 2030» βρίσκεται η ΕΑΒ από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας ο Νίκος Δένδιας.
Ο ρόλος που παίζει και θα παίξει στο μέλλον η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία είναι κρίσιμος, καθώς μετά από συγκεκριμένες κινήσεις και αλλαγές που έγιναν στη διοίκηση της εταιρείας, όπως όλα δείχνουν κάτι έχει αλλάξει προς το καλύτερο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το αντι-drone σύστημα «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ» της ΕΑΒ που μέχρι στιγμής έχει φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα καθώς δοκιμάστηκε επιτυχώς από το Πολεμικό Ναυτικό, τοποθετήθηκε σε φρεγάτες, πήγε σε συνθήκες μάχης στην Ερυθρά Θάλασσα και κατέρριψε δύο drones. Ο ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ πλέον θα εξοπλίζει τις φρεγάτες μας. Και με διάφορες τροποποιήσεις θα είναι ένα από τα τέσσερα anti-drone συστήματα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων. Ένα ελληνικό σύστημα.
Η ΕΑΒ μαζί με το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ), έρχονται να καλύψουν το χαμένο έδαφος δεκαετιών και να διαδραματίσουν καταλυτικό ρολό για την υλοποίηση της «Ατζέντας 2030».
Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Τα μεγαλύτερα ναυπηγεία της χώρας με πολύ σημαντικό έργο στο παρελθόν, βρίσκονται σε τροχιά εξυγίανσης, μετά την εξαγορά τους από τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου. Έχουν ήδη ξεκινήσει να πραγματοποιούν εργασίες επισκευής σε μεγάλα ιδιωτικά πλοία.
Όπως έχει δηλώσει ο ίδιος ο Γ. Προκοπίου όραμα του είναι ο Σκαραμαγκάς να εκτελεί επισκευές πλοίων τελευταίας τεχνολογίας, να κατασκευάζει, να αναβαθμίζει και να ανακαινίζει mega yachts, να εκτελεί υπηρεσίες για πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και φυσικά να συμμετέχει σε κάθε νεότευκτο έργο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Στα ναυπηγεία έχουν κατασκευαστεί πολλές από τις μονάδες του στόλου όπως τα υποβρύχια τύπου «Παπανικολής», οι φρεγάτες ΜΕΚΟ και οι κανονιοφόροι τύπου «Αρματωλός», «Κάσος» και «Μαχητής».
Επίσης είναι το μοναδικό ναυπηγείο που είναι ικανό να συντηρήσει, να αναβαθμίσει και να εκσυγχρονίσει τα υποβρύχια του στόλου, που αυτή τη στιγμή αποτελούν την αιχμή του δόρατος της άμυνας στη θάλασσα.
Ναυπηγεία Ελευσίνας – ONEX
Την ίδια ώρα στις δύο μεγάλες ναυπηγικές μονάδες που ανέλαβε ο Όμιλος ONEX από το 2019, το Νεώριο της Σύρου και τα ναυπηγεία Ελευσίνας έχουν πραγματοποιηθεί έως σήμερα ναυπηγικές εργασίες σε εκατοντάδες ελληνόκτητα και ξένα πλοία.
Όπως έχει τονίσει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΟΝΕΧ Shipyards & Technologies Πάνος Ξενοκώστας τα δύο ναυπηγεία είναι έτοιμα ακόμα και αύριο να αναλάβουν την κατασκευή πλοίων αφού ήδη έχουν καταθέσει προτάσεις και σχέδια.
Σημαντικό σημείο η συνεργασία της ONEX με την ιταλική Fincantieri με την οποία υπέγραψε συμφωνία για τη δημιουργία μιας γραμμής κατασκευής κορβετών και μιας βάσης υποστήριξης του κύκλου ζωής τους, η οποία θα βρίσκεται στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Επίσης έχουν καταθέσει πρόταση για το πρόγραμμα κορβετών για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
Ναυπηγεία Σαλαμίνας
Μικρότερα από τα δύο μεγάλα προαναφερθέντα ναυπηγεία, αλλά καθόλου «μικρά». Τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας είναι σταθερός συνεργάτης της γαλλικής Naval Group στο πρόγραμμα των φρεγατών FDI Belharra. Στις αρχές Νοεμβρίου υπέγραψαν νέα εξαετή σύμβαση πλαίσιο με τη γαλλική Naval Group, η οποία αφορά το Follow On Support των Φρεγατών FDI Belharra. Το Πολεμικό Ναυτικό της χώρας μας θα έχει τέσσερις νέες φρεγάτες FDI. Η νέα σύμβαση προβλέπει εργασίες συντήρησης και επισκευής του κήτους, υπερκατασκευής όλων των συστημάτων των φρεγατών αυτού του τύπου στα πλαίσια των σωληνουργικών τους δικτύων, καθώς και εργασίες που τυχόν απαιτηθούν για αναβάθμιση/τροποποίησή τους στο μέλλον.
Intracom Defense (IDE)
Μπορεί η Intracom Defense (IDE) να έχει πωληθεί στην κορυφαία ισραηλινή αμυντική βιομηχανία Israel Aerospace Industries (ΙΑΙ) έναντι τιμήματος 60 εκατ. ευρώ, ωστόσο συνεχίζει να είναι... ελληνική. Η IDE είναι ο κατάλληλος «συνεργάτης» για την ισραηλινή βιομηχανία, καθώς όπως έχει αναφέρει η IAI στο παρελθόν η ελληνική εταιρεία «ειδικεύεται στην παραγωγή εκτοξευτών πυραύλων, υποσυστημάτων πυραύλων, χερσαίων και θαλάσσιων τακτικών επικοινωνιών, υβριδικής γενιάς και πολλά άλλα. Η εταιρεία δραστηριοποιείται στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες του ΝΑΤΟ και έχει αμυντικές συνεργασίες με κορυφαίες εταιρείες στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη».
Η IDE μπορεί να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στο εξοπλιστικό πρόγραμμα για τον αντιαεροπορικό θόλο που έχει ανακοινωθεί, καθώς η IAI έχει την εμπειρία και την τεχνογνωσία, καθώς το σύστημά της Barak MX, έχει χρησιμοποιηθεί ήδη στο Ναυτικό και την Αεροπορία του Ισραήλ.
Drones και υψηλή τεχνολογία
Παρά το γεγονός ότι η χώρα μας έχει μείνει πίσω στον κλάδο των μη επανδρωμένων, ωστόσο υπάρχουν ελληνικές εταιρείες που ασχολούνται με τον κλάδο των drones με τα οποία θα ενισχυθούν το επόμενο διάστημα, όλοι οι κλάδοι των Ενόπλων Δυνάμεων. Επίσης υπάρχουν και εταιρείες υψηλής τεχνολογίες, μάλιστα ήδη κάποιες από αυτές έχουν διεθνείς πελάτες και συνεργάζονται με μεγάλες ξένες εταιρείες.
Altus, Velos Rotors, Ucandrone, SAS Technologies, είναι μερικές από τις εταιρείες σχεδιασμού και παραγωγής drones.
FEAC, DELIAN ALLIANCE INDUSTRIES, Sotiria Technology είναι μερικές από τις εταιρείες υψηλής τεχνολογίας που συμμετέχουν ήδη σε διεθνή πρότζεκτ.