Πτωτική πορεία ακολούθησε ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο καθώς διαμορφώθηκε στο 2,4% έναντι 2,9% που ήταν τον προηγούμενο μήνα, με τον τομέα των υπηρεσιών να διατηρεί την πρωτοκαθεδρία των αυξήσεων.
Όπως δείχνουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και σε ό,τι αφορά τους επιμέρους κλάδους, η μεγαλύτερη αύξηση, στο 6,1% καταγράφηκε στον τομέα εστίασης και ξενοδοχείων, ενώ ακολούθησε αυτός ένδυσης και υπόδησης με ενίσχυση των τιμών κατά 5% και την πρώτη τριάδα κλείνει ο κλάδος της υγείας με αυξήσεις 3,6%.
Σταθερή είναι η αποκλιμάκωση του ρυθμού αύξησης των τιμών των τροφίμων, η οποία διαμορφώθηκε στο 1,5%, με το ελαιόλαδο να συνεχίζει να ενισχύεται αλλά ξεκάθαρα με τάση προς αποκλιμάκωση, καθώς η αύξηση της τιμής του έφθασε στο 18,1%.
Οι μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφηκαν στις μεταφορές με αεροπλάνο στο +25,6%, ενώ με διψήφιο ρυθμό ενισχύθηκαν οι τιμές σε ηλεκτρισμό (12,9%), φυσικό αέριο (10,2%), ξενοδοχεία (16,9%) και ασφάλιστρα υγείας (14%). Στα θετικά για τους καταναλωτές η πτώση κατά 16% των τιμών στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Σύμφωνα με τα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ:
- Από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Οκτωβρίου 2024 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Οκτωβρίου 2023 προέκυψε αύξηση 2,4% έναντι αύξησης 3,4% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2023 με το 2022
- Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Οκτώβριο 2024, σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο 2024 δεν παρουσίασε μεταβολή. Κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους σημειώθηκε αύξηση 0,6%
- Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2023 – Οκτωβρίου 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2022 - Οκτωβρίου 2023, παρουσίασε αύξηση 2,9%, έναντι αύξησης 4,2% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Νοεμβρίου 2022 - Οκτωβρίου 2023 με το δωδεκάμηνο Νοεμβρίου 2021 - Οκτωβρίου 2022
Η πορεία σε ετήσια βάση
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 2,4% τον μήνα Οκτώβριο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Οκτωβρίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- 1,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: αλεύρι και άλλα δημητριακά, πίτσες και πίτες, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, καφέ.
- 1,2% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
- 5,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- 3,0% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
- 3,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
- 0,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, καύσιμα και λιπαντικά.
- 1,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
- 1,5% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, ψυχαγωγικές και πολιτιστικές υπηρεσίες, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας, διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού.
- 2,8% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 6,1% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία καφενεία-κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 2,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα προσωπικά είδη, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.
Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
- 0,4% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές υπηρεσίες.