Μία ακόμα παγίδα έστησε η ΑΑΔΕ στην εστίαση, η οποία φέρνει μπελάδες στις επιχειρήσεις, καθώς υπάρχει κίνδυνος να χρεωθούν διπλό τον ΦΠΑ, καθώς και εικονικό τζίρο, ενώ συγχρόνως, προκαλεί διενέξεις με τους πελάτες.
Πρόκειται για το «άνοιγμα τραπεζιού» που προβλέπει το νέο σύστημα, το οποίο καθιερώθηκε από τον Αύγουστο και σε περίπτωση φορολογικού ελέγχου προκαλεί σοβαρά προβλήματα.
Ειδικότερα, κατά την άφιξη των πελατών στο κατάστημα εστίασης, η επιχείρηση υποχρεούται να «ανοίξει τραπέζι» και να ρωτήσει τους πελάτες για τον τρόπο πληρωμής, δηλαδή αν θα πληρώσουν με μετρητά ή με κάρτα μέσω των POS.
Ο τρόπος πληρωμής που επιλέγουν οι πελάτες καταγράφεται στην πρώτη απόδειξη που εκδίδεται, αλλά θα πρέπει να τηρηθεί οπωσδήποτε. Αν οι πελάτες ενημερώσουν τον σερβιτόρο ότι θα πληρώσουν με μετρητά, θα πρέπει, όταν εκδοθεί ο τελικός λογαριασμός να πληρωθεί απαραιτήτως με μετρητά και όχι με κάρτα. Αν οι πελάτες δηλώσουν εξ αρχής ότι θα πληρώσουν με κάρτα, θα πρέπει να πληρώσουν οπωσδήποτε με κάρτα.
Υπάρχουν όμως περιπτώσεις κατά τις οποίες, είτε οι πελάτες δηλώνουν πως θα πληρώσουν με μετρητά, αλλά όταν έρχεται ο λογαριασμός διαπιστώνουν ότι δεν έχουν όλο το ποσό, ή έχουν δηλώσει πως θα πληρώσουν με κάρτα, αλλά η πληρωμή δεν μπορεί να γίνει είτε επειδή είναι μπλοκαρισμένη είτε επειδή δεν έχει επαρκές υπόλοιπο ή για οποιονδήποτε άλλο λόγο.
Στις περιπτώσεις αυτές, δεν γίνεται δεκτή η πληρωμή με άλλο τρόπο. Το κατάστημα θα πρέπει να εκδώσει νέα απόδειξη και αν στο «άνοιγμα του τραπεζιού» αναγράφηκε η «πληρωμή με κάρτα», η νέα απόδειξη να αναγράψει «πληρωμή με μετρητά» ή το αντίστροφο.
Η πρώτη απόδειξη δεν ακυρώνεται, που σημαίνει ότι χρεώνονται δύο φορές τόσο ο ΦΠΑ που αναλογεί, αλλά και το ποσό του λογαριασμού ως έσοδο της επιχείρησης.
Είναι προφανές, ότι στις περιπτώσεις αυτές δημιουργούνται προβλήματα με τους πελάτες, αλλά αν δεν εκδοθούν δύο αποδείξεις, για τον ίδιο λογαριασμό, το κατάστημα θα έχει πρόβλημα είτε κατά τον φορολογικό έλεγχο είτε κατά τη διαβίβαση των στοιχείων στο myData.