ΓΔ: 1471.26 0.63% Τζίρος: 142.71 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA
Φωτο: Nick Paleologos/ SOOC

«Κόβουν» εισιτήρια, αλλά «γράφουν» ζημιές οι συγκοινωνίες της Αθήνας

Αυξήθηκε το 2023 η επιβατική κίνηση για ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ. Αυξημένα, όμως, ήταν και τα κόστη: η ενεργειακή κρίση επιβάρυνε τις δύο εταιρείες με περισσότερα από 90 εκατ. σε δύο χρόνια.

Να ισορροπήσουν οικονομικά μετά τις δύο απανωτές κρίσεις, την υγειονομική και την ενεργειακή, προσπαθούν οι αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας, που βλέπουν τους επιβάτες να επιστρέφουν. Όμως, η αύξηση του κόστους ενέργειας, παρότι αποκλιμακώθηκε σε έναν βαθμό το 2023, φόρτωσε μεγάλο βάρος στους συγκοινωνιακούς φορείς που επανήλθαν σε αρνητικό έδαφος, με την κρατική επιχορήγηση να προσεγγίζει, στη διετία 2022-2023, τα 400 εκατ. ευρώ, ώστε να κλείσουν οι τρύπες των ισολογισμών τους.

Η δημιουργία ενός μηχανισμού για τον υπολογισμό της κρατικής επιδότησης, βάσει δεικτών απόδοσης για τα ΜΜΜ, ώστε τα δημόσια ταμεία να μην συνεχίσουν να επιδοτούν ελλείμματα, έχει τεθεί ως στοίχημα από το Υπερταμείο, στο χαρτοφυλάκιο του οποίου εντάσσονται οι εταιρείες. Στόχος είναι η εφαρμογή του να ξεκινήσει το 2025.

Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις του 2023, η επιβατική κίνηση αυξήθηκε για τις Οδικές Συγκοινωνίες της Αθήνας (ΟΣΥ), οδηγώντας σε άνοδο τον κύκλο εργασιών (+10,1%), που έκλεισε στα 112,24 εκατ. ευρώ, έναντι 101,9 εκατ. ευρώ το 2022. Ειδικότερα, τα έσοδα από εισιτήρια παρουσίασαν άνοδο 19,16% και εκείνα από κάρτες διαρκείας 12,99%.

Το EBITDA της ΟΣΥ που το 2022 ανήλθε σε 18,6 εκατ. ευρώ, περιορίστηκε για το 2023 στα 4,1 εκατ. ευρώ, ενώ το αποτέλεσμα μετά από φόρους ήταν ζημιογόνο κατά 14,5 εκατ. ευρώ. Ενώ η τακτική επιχορήγηση από τα κρατικά ταμεία παρέμεινε σταθερή στα 104 εκατ. ευρώ, το σύνολο της κρατικής στήριξης προς τον οργανισμό μειώθηκε κατά 29 εκατ. ευρώ (-19,31%), φτάνοντας για το 2023 στα 121,44 εκατ. ευρώ. Μείωση που αποδίδεται κατά ένα μέρος στη διακοπή της επιχορήγησης δαπανών covid-19 που το προηγούμενο έτος είχε ανέλθει σε 9,1 εκατ. ευρώ.

Μειωμένη η ανάγκη ενεργειακής κάλυψης το 2023

Επίσης, περιορίστηκε η ειδική στήριξη που έλαβε ο οργανισμός για να ανταποκριθεί κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022 στις τεράστιες ανατιμήσεις στην ενέργεια, ύψους 4,387 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, στα αποτελέσματα του 2022, είχε συμπεριληφθεί επιδότηση ενεργειακής κάλυψης ύψους επιπλέον 12,65 εκατ. ευρώ, προς εκταμίευση το 2023, αυξάνοντας έτσι το επιπλέον κόστος της ενεργειακής κρίσης για την ΟΣΥ σε 17 εκατ. ευρώ.

Πάντως, η επιπλέον κρατική επιδότηση που απαιτήθηκε το 2023 ήταν μόλις 370.651 ευρώ, διότι η μεν ενεργειακή κρίση αποκλιμακώθηκε, ενώ είχε προϋπολογισθεί ρεαλιστικά και το επαυξημένο κόστος. Επίσης, το προηγούμενο έτος είχαν εξοφληθεί και ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις προς τη ΔΕΗ ποσού 2,94 εκατ. ευρώ, που είχαν φουσκώσει περαιτέρω το ενεργειακό κόστος.

Τα ποσά που κατευθύνθηκαν εντός του 2023 σε νέες προσλήψεις και μισθώσεις λεωφορείων ανήλθαν σε 7,77 εκατ. και 9,29 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Πρόκειται για τα 293 οχήματα που απέκτησε από το 2021 μέσω leasing, με μέσο όρο ηλικίας τα 11 έτη, για τα οποία το 2022 κατέβαλε 9,61 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι το σύνολο του προσωπικού μειώθηκε το 2023 κλείνοντας με μέσο αριθμό εργαζομένων 4.738 άτομα έναντι 4.874 την προηγούμενη χρονιά. Ως προς τη σύνθεση, αυξήθηκε το εποχικό προσωπικό της ΟΣΥ από 27 άτομα το 2022 σε 50 το 2023.

Βάσει του μηχανισμού συντονισμού που έχει καθιερωθεί, για την άσκηση κοινωνικής πολιτικής, δηλαδή είτε με δωρεάν μετακίνηση είτε με μειωμένο κόμιστρο για ΑμεΑ, ηλικίες άνω των 60, φοιτητές, αστυνομικούς και άλλες πληθυσμιακές ομάδες, η ΟΣΥ έλαβε από τα υπουργεία 41,94 εκατ. ευρώ, ποσό αντίστοιχο με το 2022. Στόχος του εν λόγω μηχανισμού, που για να καθιερωθεί χρειάστηκαν διαπραγματεύσεις ετών, ήταν να πάψει η οικονομική αιμορραγία των δύο εταιρειών, καθώς το ύψος της δαπάνης γινόταν μπαλάκι μεταξύ των υπουργείων.

«Κόβει» ξανά εισιτήρια, αλλά επιστρέφουν οι ζημιές

Παρότι, η απαξίωση έχει χτυπήσει την πόρτα των μέσων σταθερής τροχιάς, αφού και το μετρό κλείνει πια σε λίγους μήνες τα 25 έτη λειτουργίας, έχοντας διέλθει και από τη φάση της οικονομικής κρίσης, οι επιβάτες επιστρέφουν δυναμικά. Για το 2023, σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις της ΣΤΑ.ΣΥ., σε μετρό και τραμ καταγράφηκαν 236,2 εκατ. επιβιβάσεις όταν το 2022 είχαν γίνει 202,78 εκατ. Όμως υπολείπονται κατά τουλάχιστον 30 εκατ. επιβιβάσεις των προ πανδημίας επιδόσεων.

Ο κύκλος εργασιών της ΣΤΑ.ΣΥ. για το 2023 ανήλθε σε 129,44 εκατ. ευρώ έναντι 110,39 εκατ. ευρώ κατά το προηγούμενο έτος, σημειώνοντας μία αύξηση της τάξεως του 17,26%. Παρόλα αυτά, η εταιρεία κατέγραψε ζημιές. Τα λειτουργικά αποτελέσματα γύρισαν σε αρνητικά κατά 17,7 εκατ., από +1,8 εκατ. ευρώ το 2022 και οι ζημιές μετά από φόρους ήταν 17,6 εκατ. ευρώ.

Ως προς τα προϊόντα κομίστρου, μεγαλύτερη βελτίωση κατά 24,42% κατέγραψαν οι πωλήσεις εισιτηρίων, ενώ οι κάρτες αυξήθηκαν κατά 14,63%. Όμως, αυτά που σχεδόν διπλασιάστηκαν ήταν τα έσοδα από πρόστιμα που έφτασαν τα 2,42 εκατ. ευρώ έναντι 1,67 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά. Εντωμεταξύ, κατά τους τέσσερις πρώτους μήνες του 2024 οι εισπράξεις έφτασαν τα 37,45 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, για το 2023 μειώθηκε σε ποσοστό 45,86% η κρατική επιχορήγηση που από 77,6 εκατ. ευρώ το 2022 έπεσε στα 42 εκατ. ευρώ. Σε αυτό το ποσό, συμπεριλαμβάνονται 20,51 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή υποχρεώσεων προς την ΔΕΗ. Ειδικότερα, 7,7 εκατ. ευρώ αφορούν επιχορήγηση για αύξηση της τιμής μεγαβατώρας για το σύνολο του 2022 και 12,74 εκατ. ευρώ για κάλυψη υποχρεώσεων αύξησης ενεργειακού κόστους κατά το πρώτο οκτάμηνο του 2023.

Η τακτική επιδότηση ήταν 21,44 εκατ. ευρώ, μειωμένη σε σχέση με τα 25,13 εκατ. ευρώ του 2022. Σημειώνεται ότι εντός του 2022 λογιστικοποιήθηκαν επιπλέον επιχορηγήσεις ύψους 51,87 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τη ΔΕΗ για την ενεργειακή κρίση. Πάντως, στη συνολική εικόνα των λειτουργικών εξόδων της εταιρείας, το αποτύπωμα της ενέργειας περιορίσθηκε σε σχέση με το 2022 κατά 19,24% ήτοι 10,3 εκατ. ευρώ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε... έμφραγμα το μετρό και ο Ηλεκτρικός, καθυστερούν οι νέοι συρμοί

Η έλλειψη πόρων καθυστερεί τις διορθωτικές κινήσεις που θα βάλουν τέλος στις καθημερινές δοκιμασίες των επιβατών. Σοβαρά προβλήματα στον διαγωνισμό για νέους συρμούς μετρό, αργεί και ο κλιματισμός.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί βγαίνουν με... δόσεις τα ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη

Σταδιακά εντάσσονται τα ηλεκτρικά λεωφορεία στα καθημερινά δρομολόγια Αθήνας και Θεσσαλονίκης, καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η εγκατάσταση των μόνιμων υποδομών φόρτισης, ενώ η ειδική εκπαίδευση των οδηγών συνεχίζεται.
OSY_Electric Bus_Yutong
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μάχη για να μη μείνουν από μπαταρία τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία

Στο Ελεγκτικό Συνέδριο κρίνεται στις 14 Μαρτίου η τύχη του διαγωνισμού για την εγκατάσταση των φορτιστών για τα 140 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία της Αθήνας. Σχέδιο «Β» από την ΟΣΥ για το ενδεχόμενο απόρριψης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ήλθαν 249 ηλεκτρικά λεωφορεία αλλά δεν σταματούν οι αναθέσεις σε ΚΤΕΛ

Πιο κοντά από ποτέ η ανανέωση των μέσων μαζικής μεταφοράς Αθήνας και Θεσσαλονίκης, με την άφιξη νέων λεωφορείων από την Κίνα. Όμως, ο ΟΑΣΑ προχωρά και σε νέα συμφωνία με τα ΚΤΕΛ για Ανατολική και Δυτική Αττική.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τριακόσια νέα λεωφορεία με leasing και μεγάλος διαγωνισμός για ηλεκτρικά

Το leasing ήταν μια προσωρινή λύση αλλά θα μείνει έως το 2034 στις συγκοινωνίες της Αθήνας. Προχωρά, παράλληλα, ο μεγάλος διαγωνισμός για λεωφορεία με ηλεκτροκίνηση και με υδρογόνο. Έρχονται και τρόλεϊ νέας γενιάς.