Σε στρατηγικό κρίκο της εφοδιαστικής αλυσίδας για τη νοτιοανατολική και κεντρική Ευρώπη αναδεικνύεται το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο. Έχοντας κλείσει συμφωνία χρηματοδότησης με την αμερικανική, κρατική αναπτυξιακή τράπεζα DFC για την επένδυση των 250 εκατ. ευρώ στο Θριάσιο Ι, καθίσταται «παίκτης» του δυτικού πόλου που χτίζεται απέναντι στις κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη και τον αναπτυσσόμενο κόσμο.
Η έναρξη του μεγάλου πρότζεκτ στο Θριάσιο Ι, από το σχήμα ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair, μετά από πολλά χρόνια αναμονής, βρίσκεται στην τελική ευθεία. Αυτή την περίοδο προχωρά η φάση αδειοδότησης. Ο φάκελος της μεγάλης επένδυσης, που θα κινηθεί στα 250 εκατ. ευρώ, έχει κατατεθεί και οι τελικές μελέτες βρίσκονται σε φάση εγκρίσεων.
Η κοινοπραξία έχει στα χέρια της τις προσφορές των κατασκευαστικών ομίλων που ανταποκρίθηκαν στο προσκλητήριο για την κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου των 235.000 τ.μ. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να «κλειδώσει» η επιλογή του αναδόχου, με στόχο ως τα τέλη του 2024 ή μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025 να ξεκινήσουν οι εργασίες, που θα βάλουν τις βάσεις για το μεγαλύτερο logistics hub της Ανατολικής Μεσογείου.
Οι προοπτικές
Σε αυτό το πλαίσιο, η συμφωνία με την αμερικανική αναπτυξιακή τράπεζα DFC, που κυοφορείτο εδώ και καιρό, δεν δίνει μόνο μία επιπλέον πηγή χρηματοδότησης στην Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο, που μπορεί να καλύψει ακόμα και το σύνολο των απαιτούμενων κεφαλαίων. Ανοίγει και προοπτικές συνεργασιών στο εμπορικό σκέλος, βάζοντας το Θριάσιο στο επίκεντρο του κάθετου διαδρόμου προς την Κεντρική Ευρώπη.
Η κίνηση αυτή επιβεβαιώνει τη στρατηγική σημασία που προσδίδει σε κρίσιμες υποδομές της χώρας μας το αμερικανικό fund, το οποίο έχει ήδη συμφωνία χρηματοδότησης, ύψους 125 εκατ. δολαρίων, με την Onex για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Παράλληλα, έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για τα λιμάνια Αλεξανδρούπολης και Βόλου -έχει προχωρήσει σε συζητήσεις με τον όμιλο Goldair που το διεκδικεί δικαστικά- , τα οποία βρίσκονται στο ραντάρ του αμερικανικού παράγοντα για γεωστρατηγικούς λόγους.
Σε κάθε περίπτωση, το χρηματοδοτικό μείγμα για το Θριάσιο Ι βρίσκεται υπό διαμόρφωση. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ανάδοχος εξετάζει βάσει του business plan σε ποιον βαθμό θα αξιοποιήσει ίδια κεφάλαια και δανεισμό, με το παζλ να συμπληρώνεται και από μία από τις εγχώριες συστημικές τράπεζες. Το τοπίο θα ξεκαθαρίσει τους επόμενους μήνες, ενόψει της έναρξης κατασκευής.
Η ιστορία ενός υπερδεκαετούς οράματος
Το φιλόδοξο εγχείρημα της δημιουργίας του πρώτου logistics hub της χώρας, ξαναμπήκε σε τροχιά το 2022, με την υπογραφή της τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης. Η αυλαία στο σήριαλ, που κρατούσε από τον Νοέμβριο του 2018 οπότε και μπήκε η αρχική υπογραφή με τον ανάδοχο, έπεσε μετά από μακροσκελείς διαπραγματεύσεις με την Κομισιόν.
Όμως η ιστορία του πρότζεκτ δεν ξεκίνησε τότε, αλλά μετρά ήδη πάνω από πέντε δεκαετίες εξαγγελιών. Αρχικά, το master plan για την ανάπτυξη του Θριασίου περιλάμβανε τόσο την έκταση των 588 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, που παραχωρήθηκε για 37 χρόνια, συν την όμορη έκταση των 1.450 στρεμμάτων του ΟΣΕ.
Στην πορεία, μετά από πλήθος ανασχεδιασμών και ακυρωθέντων διαγωνισμών, τα δύο κομμάτια διαχωρίστηκαν. Για την έκταση του Θριασίου Ι, ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε τρείς φορές. Η κοινοπραξία των ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair ήταν η μόνη που κατέθεσε δεσμευτική προσφορά τον Αύγουστο του 2016.
Το πρότζεκτ για το εμπορευματικό κέντρο ιδιωτών περιλαμβάνει αποθήκες και υποστηρικτικά κτήρια άνω των 265.000 τ.μ. Ο παραχωρησιούχος θα κατασκευάσει τις εγκαταστάσεις του Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου, τα εσωτερικά έργα υποδομής, όπως σιδηροδρομικά και οδικά δίκτυα, δίκτυα αποχέτευσης, ηλεκτροφωτισμού και επικοινωνιών, καθώς και τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου. Στη νότια πλευρά εντός του πάρκου θα κατασκευαστεί σιδηροδρομική γραμμή για τη σύνδεση με το εθνικό δίκτυο.