Προχωρά η ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, στο πλαίσιο των δύο μεγάλων επενδυτικών κύκλων, συνολικού ύψους 2 δισ. ευρώ, που έχει ανοίξει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το «πράσινο φως» από το διοικητικό συμβούλιο της ΟΣΥ έλαβε η Εθνική Leasing για την προμήθεια 300 νέων λεωφορείων μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης στις συγκοινωνίες της Αθήνας. Η είσοδος ιδιωτών στα δρομολόγια, που ξεκίνησε μέσα στην πανδημία ως λύση ανάγκης, αποτελεί πια μέρος της εξίσωσης για την ανανέωση του απαρχαιωμένου στόλου των οδικών συγκοινωνιών.
Το leasing ήρθε για να μείνει και μάλιστα αναβαπτισμένο, αφού αυτή τη φορά αφορά αποκλειστικά νέα οχήματα, πιο σύγχρονης και φιλικής προς το περιβάλλον τεχνολογίας. Η νέα «τριπλή» προμήθεια, προϋπολογισμού 201,6 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, θα αντικαταστήσει για 10 χρόνια, τα σημερινά λεωφορεία με leasing που όταν εντάχθηκαν στον στόλο, σταδιακά την άνοιξη του 2020, ήταν ηλικίας ως 10 ετών.
Έναντι προσφοράς 200,52 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), η μοναδική συμμετέχουσα στον διαγωνισμό, που ξεκίνησε η ΟΣΥ στα τέλη Απριλίου, η Εθνική Leasing πέρασε από τα ραντάρ της επιτροπής αξιολόγησης και αναλαμβάνει την προμήθεια των συνολικά 300 νέων λεωφορείων. Προϋπόθεση αποτελεί φυσικά η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Αναμένεται ότι ορόσημο για την άφιξη των νέων οχημάτων είναι η άνοιξη του 2025.
Η «τριπλή» προμήθεια
Η νέα φουρνιά του leasing περιλαμβάνει 100 καινούργια πετρελαιοκίνητα αρθρωτά (με ρυμουλκό) λεωφορεία, κατηγορίας EURO VI, 100 πετρελαιοκίνητα καινούργια κανονικά λεωφορεία, κατηγορίας EURO VI και 100 καινούργια ηλεκτρικά οχήματα Midi 8.6 ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ. μετά των παρελκομένων τους. Η αξία κάθε τμήματος, όπως προκύπτει από την προσφορά, ανέρχεται ανά τμήμα σε 71,64 εκατ. ευρώ, 63,24 εκατ. ευρώ και 65,64 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι για όλα τα τμήματα η τιμή μονάδας διαμορφώθηκε κατά 30 ευρώ χαμηλότερα από το μέγιστο προσφερόμενο μηνιαίο μίσθωμα ανά όχημα, το οποίο προβλεπόταν στη διακήρυξη του διαγωνισμού, ήτοι 6.000 ευρώ/μήνα ανά αρθρωτό πετρελαιοκίνητο λεωφορείο και 5.300 ευρώ/μήνα για κανονικό πετρελαιοκίνητο και 5.500 ευρώ/μήνα για το ηλεκτρικό.
Προβλέπεται δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης για ακόμη ένα έτος με ανάλογη αύξηση του τιμήματος.
Ορόσημο το 2025
Έχοντας βγάλει σε διαβούλευση τον δεύτερο μεγάλο διαγωνισμό για επιπλέον 700 νέα λεωφορεία για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, που αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δρομολογεί τη συμπλήρωση του παζλ ως το 2025. Ήδη, πέρασε από το Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση για την παραχώρηση συγκοινωνιακού έργου με 211 λεωφορεία σε Ανατολική και Δυτική Αττική. Προ των πυλών είναι η υπογραφή της σύμβασης με το ανάδοχο σχήμα που αποτελείται από έξι ΚΤΕΛ και δύο τουριστικά γραφεία.
Τα πρώτα λεωφορεία αναμένεται να μπουν σε δρομολόγια στα τέλη Σεπτεμβρίου ώστε να είναι στο σύνολό τους στους δρόμους ως το τέλος του έτους. Η νέα σύμβαση, προϋπολογισμού 400,33 εκατ. ευρώ, θα αντικαταστήσει τη συμφωνία με τα ΚΤΕΛ στην Ανατολική και Δυτική Αττική, η οποία αποδείχθηκε ιδιαιτέρως προβληματική. Η διάρκεια της σύμβασης είναι 8 χρόνια.
Αντίστοιχα, μέσα στο 2025 αναμένεται να ολοκληρωθεί η σταδιακή ένταξη στον στόλο και των συνολικά 300 καινούργιων λεωφορείων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG). Πρόκειται για τα δύο τμήματα της πρώτης μεγάλης διαγωνιστικής διαδικασίας που θα κλείσουν έναν κύκλο 3,5 ετών. Πρόκειται για 100 δεκαοκτάμετρα CNG λεωφορεία της Iveco και 200 δωδεκάμέτρα της Industria Italiana Autobus.
Με την ολοκλήρωση αυτών των προμήθειων και των δύο συμβάσεων με τον ιδιωτικό τομέα, ακόμα και ως το επόμενο καλοκαίρι, πάνω από το 60-70% του στόλου της ΟΣΥ θα είναι καινούργιο. Η ανανέωση θα φτάσει στο 100% με την παραλαβή και των 550 ηλεκτρικών λεωφορείων και τρόλεϊ, που αντιστοιχούν στην πρωτεύουσα, από τη νέα μεγάλη προμήθεια.
Πρόσφατα, κατά την ενημέρωση της Βουλής, ο υφυπουργός Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου προσδιόρισε το ύψος της επένδυσης για την ολική αναμόρφωση των στόλων και των δύο μεγαλύτερων πόλεων της χώρας στα 2 δισ. ευρώ.