ΓΔ: 1407.15 -0.73% Τζίρος: 47.19 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:15:33 DATA
ηλεκτρικα λεωγορεία
Φωτο: Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Το φθινόπωρο ο διαγωνισμός για 500 ηλεκτρικά λεωφορεία και 200 τρόλεϊ

Έγινε το πρώτο βήμα για τον mega-διαγωνισμό, βγήκαν σε διαβούλευση τα τεύχη. Η προμήθεια, ύψους 1 δισ. ευρώ, θα γίνει μέσω συμφωνίας – πλαίσιο, με διάρκεια τεσσάρων ετών.

Άρχισαν να κινούνται τα γρανάζια για τον νέο mega-διαγωνισμό για 700 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία και τρόλεϊ αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Το σχέδιο των τευχών ανέβηκε σε διαβούλευση ως και τις 4 Αυγούστου, με τον διαγωνισμό να δίνει ραντεβού για το φθινόπωρο. Εν τω μεταξύ, από τα τέλη Σεπτεμβρίου αναμένεται η σταδιακή ένταξη ως το τέλος του έτους των 211 νέων λεωφορείων στο συγκοινωνιακό έργο της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής.

Το μείγμα που έχει σχεδιαστεί από το υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών περιλαμβάνει 350 ηλεκτρικά λεωφορεία βραδείας φόρτισης, ακόμα 150 ταχείας φόρτισης και 200 τρόλεϊ σύγχρονης τεχνολογίας κίνησης. Η προμήθεια θα γίνει μέσω συμφωνίας – πλαίσιο, διάρκειας τεσσάρων ετών, καθώς σύμφωνα με το υπουργείο, μετά από ενδελεχή ανάλυση, εκτιμήθηκε ως η πλέον πρόσφορη επιλογή για την επίτευξη του βέλτιστου αποτελέσματος.

Οι προηγούμενοι δύο διαγωνισμοί αποδείχθηκαν δύσκολη υπόθεση. Ο πρώτος ματαιώθηκε στην αρχή της πρώτης θητείας της σημερινής κυβέρνησης, με το επιχείρημα ότι είχε προκηρυχθεί πρόχειρα, χωρίς να έχουν προσδιοριστεί οι ανάγκες σε οχήματα, οδηγούς, ανταλλακτικά και αναλώσιμα. Για να ξεκινήσει εκ νέου χρειάστηκε ενάμισι χρόνο ως τα τέλη του 2021, με τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία να μπαίνουν στα δρομολόγια Αθήνας και Θεσσαλονίκης στα μέσα της φετινής χρονιάς. Η ολοκλήρωση δε της προμήθειας με τα υπόλοιπα 300 λεωφορεία CNG αναμένεται στα μέσα του 2025, δηλαδή τριάμισι χρόνια μετά!

Η ανανέωση του στόλου των οδικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, που σήμερα είναι απαξιωμένος και γερασμένος, καθώς τα οχήματα έχουν μέση ηλικία 19 ετών, βάσει σχεδιασμού θα αριθμεί το 2027 τουλάχιστον 1.300 νέα οχήματα. Μία επένδυση που συνολικά θα ξεπεράσει το 1 δισ. ευρώ. Όπως είπε, εχθές, στο πλαίσιο συνάντησης γνωριμίας με δημοσιογράφους, ο υφυπουργός Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, στις αρχές του 2025 θα αποκρυσταλλωθεί το όραμα για τις συγκοινωνίες της Αττικής. Αυτή την περίοδο τρέχουν μελέτες από τον ΟΑΣΑ για την αναδιάρθρωση των δρομολογίων και την καλύτερη διασύνδεση των οδικών μέσων με το μετρό.

Οι προβλέψεις του νέου διαγωνισμού

Ο διαγωνισμός για την προμήθεια ως 700 νέων λεωφορείων για τις μείζονες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, βάσει του υπό διαβούλευση τεύχους, χωρίζεται σε τρία τμήματα, καθένα από τα οποία θα περιλαμβάνει τουλάχιστον 100 οχήματα.

Ειδικότερα, το πρώτο τμήμα που αφορά στα βραδείας φόρτισης λεωφορεία, προβλέπει midi οχήματα μήκους 8-10 μέτρων, τυπικά 12μετρα οχήματα και 18μετρα αρθρωτά, μαζί με τους σταθμούς φόρτισης.

Για το δεύτερο τμήμα, που περιλαμβάνει τα ταχείας φόρτισης λεωφορεία, προβλέπονται μόνο 12μετρα οχήματα, αλλά δύο τύποι φορτιστών. Αυτοί θα είναι τόσο βραδείας φόρτισης, όσο και ταχείας/ευκαιριακής φόρτισης με εγκατεστημένο παντογράφο και ενσωματωμένο υποσταθμό μέσης/χαμηλής τάσης 20/0,4kV. Οι ταχυφορτιστές θα εγκατασταθούν στα τερματικά σημεία προκαθορισμένων γραμμών, στη θέση που θα συμφωνηθεί με την ΟΣΥ πριν την παράδοση.

Όσο για τα τρόλεϊ, που αποτελούν και το τρίτο τμήμα, αυτά θα είναι είτε τυπικά 12μετρα είτε αρθρωτά 18μετρα. Σε κάθε περίπτωση, θα έχουν δυνατότητα αυτόνομης κίνησης με συσσωρευτές και φόρτισης εν κινήσει (In-Motion Charging). Ο κάθε ανάδοχος θα έχει υποχρέωση να συντηρεί τα οχήματα για ένα χρόνο.

Επισήμως, ο τελικός αριθμός ανά τμήμα και υποκατηγορία οχημάτων θα καθοριστεί μετά το πέρας της διαβούλευσης, λαμβάνοντας υπόψιν τα σχόλια της αγοράς. Από αυτό θα καθοριστεί και ο προϋπολογισμός της προμήθειας Ενδεικτικά, πάντως, έχει εκτιμηθεί ότι τα 550 νέα λεωφορεία και τρόλεϊ που προορίζονται για την Αθήνα θα έχουν ένα κόστος 200-250 εκατ. ευρώ. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το πρόγραμμα «Μεταφορές 2021-2027» του ΕΣΠΑ.

Δεδομένου ότι πρόκειται για συμφωνία – πλαίσιο, προβλέπεται ότι οι ποσότητες που θα αναγραφούν τελικά στα τεύχη του διαγωνισμού είναι ενδεικτικές και μπορούν να κυμανθούν +/-10%, στο βάθος της τετραετίας, κατά τη διακριτική ευχέρεια της αναθέτουσας αρχής, δηλαδή του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η συμφωνία-πλαίσιο μπορεί να συναφθεί με έως τέσσερις οικονομικούς φορείς για το πρώτο τμήμα και έως τρεις για καθένα από τα άλλα δύο.

Αυτονομία και προδιαγραφές

Μεταξύ των προδιαγραφών για τα νέα οχήματα βραδείας φόρτισης, προτείνεται μία ελάχιστη αυτονομίας εύρους 200-250 χλμ., ενώ για τα ταχείας φόρτισης το ενδεικτικό εύρος είναι 50-80 χλμ.Υπενθυμίζεται ότι οι δοκιμές στα 140 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία της ΟΣΥ έδειξαν αυτονομία 300 χλμ.

Το κάθε όχημα θα πρέπει να μπορεί να λειτουργεί ικανοποιητικά και υπό τις δυσκολότερες συνθήκες του λεκανοπεδίου της Αθήνας και της περιοχής της Θεσσαλονίκης. Αυτό σημαίνει μέση ελάχιστη θερμοκρασία -2 βαθμών Κελσίου και μέση μέγιστη 42 βαθμών. Προβλέπεται, δε, πως ο εξωτερικός διάκοσμος μπορεί να περιλαμβάνει ως πέντε αποχρώσεις, κατά τη διακριτική ευχέρεια της αναθέτουσας αρχής.

Ως προς τη χωρητικότητα, τα mini buses θα πρέπει να χωρούν τουλάχιστον 45 όρθιους επιβάτες, 23 καθήμενους και τουλάχιστον 1 άτομο με αναπηρία. Για τα κανονικά λεωφορεία, αυτοί οι αριθμοί διαμορφώνονται αντίστοιχα σε 70, 27 και 1 και για τα αρθρωτά 18μετρα σε 118, 39 και 1. Θα πρέπει να μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητα τουλάχιστον 70 χλμ./ώρα -που για τα τρόλεϊ είναι 65 χλμ./ώρα- και στην εκκίνηση από στάση να αναπτύσσουν 12 χλμ./ώρα, σε ανωφέρεια με κλίση τουλάχιστον 12%, ενώ έχουν τον μέγιστο αριθμό επιβατών.

Οι άλλες συμβάσεις

Το παζλ του στόλου εκτός από την απόκτηση νέων οχημάτων συμπληρώνουν οι συμφωνίες παραχώρησης συγκοινωνιακού έργου και το leasing, η συμβολή δηλαδή του ιδιωτικού τομέα. Η νέα σύμβαση ανάθεσης, προϋπολογισμού 400,33 εκατ. ευρώ, που θα αντικαταστήσει τη συμφωνία με τα ΚΤΕΛ στην Ανατολική και Δυτική Αττική, η οποία αποδείχθηκε ιδιαιτέρως προβληματική, πέρασε από την κρίση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, όπως ενημέρωσε εχθές, στο πλαίσιο της συνάντησης με δημοσιογράφους, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.

Έτσι, αναμένεται ότι τα πρώτα από τα συνολικά 211 καινούργια οχήματα που θα εξυπηρετούν 63 λεωφορειακές γραμμές της Ανατολικής και της Ανατολικής Αττικής θα ενταχθούν στο πρόγραμμα από τα τέλη Σεπτεμβρίου και στο σύνολό τους θα έχουν μπει ως το τέλος του έτους. Η διάρκεια της σύμβασης είναι 8 χρόνια.

Αντίστοιχα, η ΟΣΥ «τρέχει» τον νέο διαγωνισμό για leasing 300 νέων οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, σε αντίθεση με το προηγούμενο leasing που αφορούσε λεωφορεία δεκαετίας. Ο προϋπολογισμός της σύμβασης, διάρκειας 10 ετών, ανέρχεται σε 201,6 εκατ. ευρώ, με δυνατότητα επέκτασης για ένα έτος ακόμη με αντίστοιχη αύξηση του τιμήματος.

Το μείγμα συνίσταται 100 πετρελαιοκίνητα 18 μέτρων, ακόμη 100 πετρελαιοκίνητα 12 μέτρων και 100 καινούργια ηλεκτρικά οχήματα, μήκους 8,5 μέτρων, ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ. μετά των παρελκομένων τους. Αυτά τα λεωφορεία προορίζονται κυρίως για την αποσυμφόρηση του κέντρουτης πόλης.

Βάσει των όρων του διαγωνισμού, το προσφερόμενο μηνιαίο μίσθωμα ανά αρθρωτό πετρελαιοκίνητο λεωφορείο δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο από 6.000 ευρώ/μήνα, για κανονικό πετρελαιοκίνητο 5.300 ευρώ/μήνα και για το ηλεκτρικό 5.500 ευρώ/μήνα. Ο ανάδοχος αναλαμβάνει τη μίσθωση και συντήρηση των οχημάτων, όμως μέρος της συντήρησης θα γίνεται από τεχνικούς της ΟΣΥ στις δικές της εγκαταστάσεις, υπό την εποπτεία και ευθύνη του αναδόχου. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η απελευθέρωση των ΚΤΕΛ: Νόμος από το 2022, εφαρμογή το... 2026

Σκόνταψαν σε ανεφάρμοστα κριτήρια οι διαγωνισμοί για την ανάθεση αστικών και υπεραστικών γραμμών ανά γεωγραφική περιοχή. Με νέα υπουργική απόφαση επιχειρείται η ενεργοποίηση του θεσμικού πλαισίου.
Leoforeia-Sygkoinonia
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς θα κοπεί το... τσάμπα στα λεωφορεία με νέα ηλεκτρονικά συστήματα

Συστήματα real time καταμέτρησης επιβατών και επικυρώσεων θα εγκατασταθούν αρχικά στα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία της Αθήνας για να εκτιμηθεί η πραγματική έκταση του προβλήματος της εισιτηριοδιαφυγής. Τι θα γίνει στο μετρό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετ' εμποδίων και καθυστερήσεων η νέα επέκταση του μετρό στο Ίλιον

Ο διαγωνισμός για την επέκταση προς Ίλιον δεν έχει περάσει εδώ και ενάμιση χρόνο στη δεύτερη φάση. Επόμενα βήματα η σύνδεση με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και οι επεκτάσεις προς τα βόρεια.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φθορές σε ράγες του μετρό, αρχίζουν έργα για ενίσχυση της ασφάλειας

Διαγωνισμό ύψους 4,89 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση των φθαρμένων γραμμών του μετρό υλοποιεί η ΣΤΑ.ΣΥ., ενώ θα τεστάρει μέσω σεναρίων φωτιάς τα συστήματα της σήραγγας από Μοναστηράκι ως Αττική.
businessdaily-Metro-Eisitirio
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έτοιμα τα ηλεκτρονικά εισιτήρια για το μετρό της Θεσσαλονίκης

Το σύστημα κομίστρου ήταν μέρος του αντικειμένου της σύμβασης κατασκευής του μετρό από την Άκτωρ και υλοποιήθηκε από την αμερικανική Conduent. Προσωποποιημένες κάρτες και χάρτινα εισιτήρια με μικροτσίπ.