Επιστρέφει το πετρέλαιο στον ενεργειακό χάρτη, καθώς τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα δίνουν νέα ώθηση στα ορυκτά καύσιμα.
Για αρκετά χρόνια το πετρέλαιο έχει υποβαθμιστεί ως καύσιμο που θα αποσύρεται σταδιακά με στόχο την στροφή των αυτοκινήτων προς την ηλεκτροκίνηση.
Αν και πρόκειται για μια τάση που ακόμα υφίσταται, φαίνεται ότι η ημερομηνία όπου τα αυτοκίνητα θα είναι μηδενικών εκπομπών ρύπων θα αργήσει ακόμα, καθώς τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης θα κυκλοφορούν για περισσότερο απ' ό,τι είχε αρχικά υπολογιστεί.
Πέραν από την έλλειψη των κατάλληλων υποδομών φόρτισης σε πολλές χώρες, η αναξιοπιστία των αυτοκινήτων EV (electric vehicles) και ο χρόνος που απαιτείται για την φόρτιση της μπαταρίας, σε σχέση με ένα γρήγορο γέμισμα σε ένα βενζινάδικο, αποτελούν μεγάλα εμπόδια στην ανάπτυξη τους.
Ακόμα, οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν περικόψει τις επιδοτήσεις για τα συγκεκριμένα οχήματα ενώ ο ανταγωνισμός τιμών έχει ασκήσει πίεση στα κέρδη των αυτοκινητοβιομηχανιών, επιβραδύνοντας τις επενδύσεις EV.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η χαμηλή αξία μεταπώλησης και η αβεβαιότητα πολιτικής στον κλάδο εν όψει των εκλογών των ΗΠΑ, όπου ο Ντόναλντ Τραμπ τάσσεται ανοιχτά κατά των επιδοτήσεων που υποστηρίζουν την αύξηση των EV, συμβάλλουν στις υποτονικές τους πωλήσεις.
Σε πρόσφατη έκθεση της, η Goldman Sachs αναβάθμισε την πρόβλεψη της για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου που αναμένεται για την επόμενη δεκαετία.
«Οι αδύναμες πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων και τα αυξανόμενα εισοδήματα σε όλο τον κόσμο αυξάνουν την όρεξη για την προμήθεια ενέργειας που θα καλυφθεί κυρίως από περισσότερα ορυκτά καύσιμα», τονίζει η έκθεση.
Αν και ορισμένοι αναλυτές έχουν προβλέψει ότι η ζήτηση πετρελαίου θα κορυφωθεί μέχρι το 2030, η αμερικανική τράπεζα τώρα εκτιμά ότι η χρήση πετρελαίου θα αυξάνεται έως το 2034.
Κάτι που οφείλεται εν μέρει στη ζήτηση πετρελαίου από τις αναδυόμενες αγορές της Ασίας και τη ζήτηση για πετροχημικά προϊόντα.
«Πιστεύουμε ότι η αιχμή της ζήτησης απέχει ακόμα μια δεκαετία, και το πιο σημαντικό είναι ότι μετά από αυτή τη δεκαετία, η ζήτηση θα κινείται πλάγια, δεν θα μειωθεί απότομα για κάποια χρόνια ακόμα», αναφέρεται στην έκθεση που υπογράφει ο Nikhil Bhandari, συνεπικεφαλής του Asia-Pacific Natural Resources και Clean Energy Research, μαζί με την αναλύτρια Amber Cai.
Σύμφωνα με το βασικό σενάριο της Goldman Sachs η ζήτηση πετρελαίου θα κορυφωθεί στα 110 εκατ. βαρέλια την ημέρα έως το 2034. Σε ένα άλλο σενάριο που προβλέπει ένα βραδύτερο ρυθμό ανάπτυξης των EV, η ζήτηση πετρελαίου ενδεχομένως να συνεχίσει να αυξάνεται στα 113 εκατ βαρέλια την ημέρα έως το 2040.
Το μετάνιωσαν
Οι τεχνικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων είναι πολλές. Σύμφωνα με την Consumer Reports, τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν αποδειχθεί πολύ λιγότερο αξιόπιστα, κατά μέσο όρο, από τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, φορτηγά και SUV.
Διαπίστωσε, επίσης, ότι τα μοντέλα EV από το 2021 έως 2023 αντιμετώπισαν σχεδόν 80% περισσότερα προβλήματα από τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Σε μια άλλη νέα έρευνα, αυτή τη φορά από τη McKinsey, σχεδόν οι μισοί από τους ιδιοκτήτες EV δήλωσαν ότι δεν θα ξανααγόραζαν ηλεκτρικό Ι.Χ.
Το 46% των ιδιοκτητών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις Ηνωμένες Πολιτείες απάντησαν ότι στην επόμενη αγορά ενός αυτοκινήτου είναι πολύ πιθανό να επιστρέψουν σε όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Η έρευνα, στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 37.000 αγοραστές παγκοσμίως, διαπίστωσε ότι σχεδόν το 30% των αγοραστών στην Ευρώπη και το 49% αυτών στην Αυστραλία μετάνιωσαν την απόφαση τους να αποκτήσουν ηλεκτρικό όχημα.