Επανέρχεται στο προσκήνιο το σχέδιο για την υπογειοποίηση των γραμμών του Ηλεκτρικού στον Πειραιά. Η αναμόρφωση του χάρτη των υποδομών και των αναπτυξιακών πόλων του μεγάλου λιμανιού, όπως η άφιξη του μετρό και η αναβίωση του Πύργου Πειραιά, φέρνει ξανά στο προσκήνιο ένα διαχρονικό αίτημα. Η υπογειοποίηση της Γραμμής 1 από Φάληρο ως Πειραιά αναμένεται ότι θα δώσει ανάσες στο κυκλοφοριακό πρόβλημα και θα συμβάλλει στην ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής.
Η υπογειοποίηση των γραμμών θα απελευθερώσει χώρο σε μία αρκετά «στριμωγμένη» περιοχή του Πειραιά και πάνω στο πλέγμα αξόνων που οδηγούν στο λιμάνι, ώστε να αναπτυχθεί οδικός άξονας και να αξιοποιηθούν οι γύρω χώροι για θέσεις στάθμευσης, που αποτελεί και μεγάλο πρόβλημα της πόλης. Ουσιαστικά, οι φορείς της πόλης αυτό που ζητούν είναι να μην «κόβεται» πια η πόλη στα δύο.
Το αίτημα ετέθη για ακόμα μία φορά στον πρωθυπουργό από τον δήμαρχο Πειραιά, Γιάννη Μώραλη στα πρόσφατα εγκαίνια του Piraeus Tower. Μάλιστα, συνδέοντας το έργο άμεσα με την καλύτερη λειτουργία του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας, ζήτησε να το δει θετικά η κυβέρνηση, λαμβάνοντας τη θετική απάντηση του κ. Μητσοτάκη. «Αναμένουμε την τελική μελέτη, τη συνεννόηση με το υπουργείο Πολιτισμού, την εξεύρεση χρηματοδοτικών πόρων. Αντιλαμβάνομαι, όμως, τη μεγάλη σημασία την οποία το έργο αυτό έχει για την ουσιαστικά ποιοτική ανάπλαση μιας περιοχής του Πειραιά που χρήζει περαιτέρω επεμβάσεων», είπε χαρακτηριστικά.
Το ιστορικό των μελετών
Οι τεχνικές μελέτες του έργου έχουν εκπονηθεί το 2010 από την τότε ΗΣΑΠ Α.Ε. Βάσει εκείνων των μελετών, το κόστος του έργου είχε προσδιοριστεί σε 100 εκατ. ευρώ. Ως εκ τούτου, η επικαιροποίησή τους ήταν απαραίτητη, αφού και τα κυκλοφοριακά δεδομένα της πόλης έχουν αλλάξει, με τον μεγαλύτερο φόρτο του λιμανιού, την άφιξη του τραμ και του μετρό. Η επικαιροποιημένη μελέτη υπογειοποίησης, αποτελεί δωρεά της DIMAND και, όπως είπε ο κ. Μώραλης, μένει να εγκριθεί από την κεντρική διοίκηση.
Στόχος της επικαιροποιημένης μελέτης είναι και η ανάγκη αλλαγής θέσης του προς υπογειοποίηση σταθμού, προκειμένου να καθίσταται εφικτή η κατασκευή του. Σημαντική παράμετρο του έργου αποτελεί η ενοποίηση των δύο αποκομμένων τμημάτων της πόλης. Η αποκατάσταση στο επίπεδο οδού του νέου διατιθέμενου κεντρικού άξονα, οι νέοι χώροι πρασίνου που θα δημιουργηθούν και οι νέες κυκλοφοριακές κινήσεις που θα είναι χρήσιμες για την εξυπηρέτηση των οδηών αποτελούν μείζονα παρέμβαση.
Σημειώνεται ότι η Ελληνικό Μετρό, σύμφωνα με σχετική απάντηση στον κοινοβουλευτικό έλεγχο από το 2021, είχε αιτηθεί την ένταξη του έργου στο νέο Επιχειρησιακό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών, με στόχο να υλοποιηθεί εντός της περιόδου 2021-2027. Προϋπόθεση αποτελεί βεβαίως να εγκριθεί η χρηματοδότηση από τα κοινοτικά ταμεία.