ΓΔ: 1481.33 1.16% Τζίρος: 57.28 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:52:36 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Ανοίγει ο δρόμος για μπουλντόζες στη ΣΔΙΤ του βόρειου άξονα της Κρήτης

Η περιβαλλοντική έγκριση των δύο εργοταξίων της ΣΔΙΤ για το μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ βάζει το νερό στο αυλάκι έναν περίπου χρόνο μετά την υπογραφή. Στενεύει ο χρόνος για τα 427 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης.

Ένα βήμα μπροστά κάνει το έργο ΣΔΙΤ του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης που έχει μπλέξει σε εκκρεμότητες και καθυστερήσεις σχεδόν ένα χρόνο. Η έγκριση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης των εργοταξίων για την κατασκευή του τμήματος «Χερσόνησος – Νεάπολη» φέρνει πιο κοντά την έναρξη της κατασκευής. Εντωμεταξύ, σύμφωνα με πηγές κοντά στη διαδικασία, είναι θέμα ακόμα και ημερών η έκδοση του πρακτικού της επιτροπής που θα επισφραγίσει το αποτέλεσμα της μεγάλης παραχώρησης των 1,75 δισ. ευρώ για το «Χανιά – Ηράκλειο».

Με το ζήτημα των απαλλοτριώσεων να αποτελεί μεγάλο αγκάθι και για το δημόσιο έργο, «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», οι ρυθμοί στο τριπλό μέτωπο του ΒΟΑΚ παραμένουν πολύ πιο αργοί από όσο επιβάλλουν οι ασφυκτικές προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης. Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα από τα δικαστήρια για την υπαγωγή του έργου στις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις, πήρε αρχικώς αναβολή για τον Σεπτέμβριο του 2024.

Εξέλιξη που θα τίναζε στον αέρα τη χρηματοδότηση 227 εκατ. ευρώ από το RRF, εκ των οποίων 90 εκατ. για το έργο ΣΔΙΤ. Μετά από αίτημα, η εκδίκαση «τραβήχτηκε» μεν πίσω στον Μάρτιο, αλλά δεν έλυσε το σύνολο του προβλήματος.

Την κατασκευή του τμήματος «Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος», προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ, έχει αναλάβει η ΑΚΤΩΡ. Επί του παρόντος, εκπονούνται οι υπολειπόμενες μελέτες, έχουν εγκριθεί οριστικές μελέτες οδοποιίας, ολοκληρώθηκαν οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.

Τα δύο εργοτάξια του Χερσόνησος - Νεάπολη

Η έγκριση της τεχνικής περιβαλλοντικής μελέτης (ΤΕΠΕΜ) των δύο εργοταξίων που αφορούν στο ΣΔΙΤ «Χερσόνησος – Νεάπολη», ανοίγει τον δρόμο για τις προπαρασκευαστικές εργασίες, ώστε να εγκατασταθούν τα απαραίτητα μηχανήματα έργου, ο μηχανολογικός εξοπλισμός και οι υποστηρικτικές υποδομές για να μπει στην εκκίνηση η εκτέλεση του έργου. Το πρώτο εργοτάξιο βρίσκεται σε έκταση 31,8 στρ. στο ύψος της Χερσονήσου και το δεύτερο στην περιοχή του Βραχασίουμε επιφάνεια περί τα 16 στρ.

Εντωμεταξύ, η ανάδοχος κοινοπραξία του έργου προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Intrakat - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις εκτελεί ήδη γεωτεχνικές έρευνες και συντάσσει τις τοπογραφικές και συγκοινωνιακές μελέτες. Βάσει της σύμβασης, η περίοδος κατασκευής έχει διάρκεια 4 ετών και ολοκληρώνεται στις 21/04/2027, οπότε και θα ξεκινήσει η περίοδος λειτουργίας για 26 χρόνια.

Εντός καλοκαιριού στο Ελεγκτικό

Η κλεψύδρα μετρά ήδη αντίστροφα για το μεγαλύτερο κομμάτι του ΒΟΑΚ, την παραχώρηση από τα Χανιά ως το Ηράκλειο, που θεωρείται και το πιο επίφοβο σε σχέση με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Οι καθυστερήσεις έχουν ροκανίσει πολύτιμο χρόνο για το έργο, που σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θα υπογραφεί εντός του 2024.

Το αμέσως επόμενο διάστημα θα εκδοθεί το πρακτικό της επιτροπής αξιολόγησης σχετικά με τις οικονομικές προσφορές των υποψηφίων, προκειμένου να αναδειχθεί ο προσωρινός ανάδοχος. Θεωρείται μάλιστα θέμα ημερών. Την καλύτερη προσφορά, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει καταθέσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου κατά την κατασκευαστική περίοδο στα 693 εκατ. ευρώ και την επιδότηση στη λειτουργία να αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.

Εν συνεχεία, θα συνταχθούν τα συμβατικά έγγραφα, που αναμένεται να αποσταλούν στο Ελεγκτικό Συνέδριο εντός Ιουλίου, ώστε με την έγκριση η σύμβαση να πάρει τον δρόμο της κύρωσης από τη Βουλή. Με την έναρξη της παραχώρησης εντός του 2025, θα ξεκινήσει ένας αγώνας δρόμου για την ολοκλήρωση του ποσοστού 15% του έργου, που έχει αντιστοιχηθεί με τη χρηματοδότηση των 200 εκατ. ευρώ από το RRF.

Ειδικότερα, εντός 24 μηνών από την έναρξη της παραχώρησης θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες πολιτικού μηχανικού για την αναβάθμιση των υφιστάμενων παρακάμψεων Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου, μήκους 51 χλμ. Επίσης, θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί, στο ίδιο διάστημα, οι εργασίες πολιτικού μηχανικού σηράγγων στα τμήματα Βρύσες – Ατσιπόπουλο (21,9 χλμ.) και Αμάρι – Σκαλέτα (12,4 χλμ.). Πρόκειται για αποκλειστικές τμηματικές προθεσμίες του έργου συνδεδεμένες με τη χρηματοδότηση. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Από εμπόδιο σε εμπόδιο ο ΒΟΑΚ: Σε κίνδυνο πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης

Οι καθυστερήσεις συνεχίζονται στο έργο του ΒΟΑΚ θέτοντας εν αμφιβόλω τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, ύψους 427 εκατ. ευρώ. Η αναβολή της εκδίκασης των προσφυγών στο ΣτΕ στέλνει τις υπογραφές για το 2025.
γέφυρα,εργα,υποδομες
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κρίσιμες υποδομές χωρίς συντήρηση: Ο λογαριασμός θα πάει στους χρήστες

Νέο μοντέλο στη δημοπράτηση των έργων: Στο επίκεντρο παραχωρήσεις και ΣΔΙΤ με χρέωση των χρηστών. Ανακατεύθυνση πόρων του ΠΔΕ στη συντήρηση υποδομών φέρνουν η γήρανση και τα ακραία καιρικά φαινόμενα.
pyrkal
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Όλο το σχέδιο των 421 εκατ. ευρώ για το πάρκο 9 υπουργείων στον Υμηττό

Στην εκκίνηση ο διαγωνισμός για ένα από τα μεγαλύτερα έργα ΣΔΙΤ. Δημοσιεύθηκε η προκήρυξη στην εφημερίδα της ΕΕ. Μεταφορά υπουργείων και άλλων φορέων, 80 στρέμματα πρασίνου και σύνδεση με το μετρό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Λεφτά... δεν υπάρχουν για έργα σιδηροδρόμου, αναζητούνται νέες λύσεις

Από το μεγάλο έργο «Θεσσαλονίκη - Τοξότες» των 1,68 δισ. βρέθηκε χρηματοδότηση 212 εκατ. για το τμήμα «Νέα Καρβάλη - Τοξότες». Αναζήτηση πόρων από το ΕΣΠΑ και το Connecting Europe Facility. Φρένο σε πολλά έργα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προς υπογραφή τρία μεγάλα έργα 320 εκατ. για διαχείριση υδάτων

Σε προτεραιότητα μπαίνουν τα έργα βιώσιμης διαχείρισης υδάτων, ύστερα από μεγάλες καθυστερήσεις. Επιχειρεί να επιταχύνει το υπουργείο Υποδομών, ενώ η Κομισιόν ασκεί αυστηρή κριτική στην Ελλάδα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Ανάσες» στην Αττική με έργα από ιδιώτες και δυσκολίες με το μετρό

Στις πρότυπες προτάσεις κατασκευαστικών εταιρειών για τα οδικά έργα της Αττικής στρέφεται το υπουργείο Υποδομών για να αντιμετωπίσει την έλλειψη δημόσιας χρηματοδότησης. Τι συμβαίνει με τη Γραμμή 4 του μετρό.