Σχετική ικανοποίηση, δεδομένων των συνθηκών, εκφράζει ο εμπορικός κόσμος σε ό,τι αφορά την αγοραστική κίνηση το φετινό τετραήμερο της Black Friday και της Cyber Monday, με την λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή να αναφέρεται ως επιτυχημένη κίνηση που απέδωσε.
Τα ηλεκτρονικά ήταν και φέτος η πιο δημοφιλής κατηγορία αγορών, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, με τα είδη ένδυσης, υπόδησης και καλλυντικών να ακολουθούν. Όπως σημειώνει στο BD ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, κ. Νίκος Κογιουμτσής, ο τζίρος φέτος διατηρήθηκε στα περσινά επίπεδα, ωστόσο διαπιστώθηκαν δύο ταχύτητες στην αγορά, με τα πολυκαταστήματα, τις αλυσίδες και τα εμπορικά κέντρα να συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, προχωρώντας σε σημαντικές εκπτώσεις, και τα μικρότερα καταστήματα να ακολουθούν. Ο ίδιος σημειώνει ότι το 2022 ήταν χρονιά εντυπωσιακής ανάπτυξης σε σχέση με το 2021, έτος που υπήρχαν ακόμη κάποιοι περιορισμοί εξαιτίας της πανδημίας, επομένως το γεγονός ότι η φετινή χρονιά άγγιξε τις περσινές επιδόσεις κρίνεται ικανοποιητικό.
Πηγές της αγοράς επισημαίνουν πάντως ότι ο τζίρος μπορεί να συγκρατήθηκε στα περσινά επίπεδα, ωστόσο ο όγκος είναι φέτος σαφώς μειωμένος, παρότι οι εκπτώσεις διατηρήθηκαν για μεγαλύτερο διάστημα -σχεδόν στο σύνολο του Νοεμβρίου- ενώ αφορούσαν και σε πολύ περισσότερα είδη.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις -που ωστόσο δύσκολα επαληθεύονται- της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας, ο τζίρος την φετινή περίοδο των προσφορών με αποκορύφωμα την Black Friday και την Cyber Monday, υπερέβη τα 300 εκατ. ευρώ, με το ένα τρίτο σχεδόν αυτών των δαπανών να πραγματοποιείται μέσα στο συγκεκριμένο τετραήμερο. Πλέον, το ενδιαφέρον στρέφεται στις αγορές των Χριστουγέννων και ειδικότερα στο διάστημα μετά τις 12 Δεκεμβρίου, οπότε κι αναμένεται να ξεκινήσει το εορταστικό ωράριο των καταστημάτων, με την λειτουργία τους να επεκτείνεται και στις τρεις τελευταίες Κυριακές του μήνα.
Διεθνώς πάντως κυριάρχησαν οι διαδικτυακές αγορές, με την Adobe να υπολογίζει τις φετινές δαπάνες των Αμερικανών καταναλωτών σε 12 δισ. δολάρια, μόνο την ημέρα της Cyber Monday, και την πλατφόρμα του Shopify να αναφέρει πωλήσεις ύψους 9,3 δισ. δολαρίων το τετραήμερο μεταξύ Black Friday και Cyber Monday, ποσό αυξημένο κατά 24% συγκριτικά με πέρσι. Ειδικά σε ό,τι αφορά την αμερικανική αγορά, οι εκπτώσεις στα e-shops ήταν σχεδόν διπλάσιες από τα φυσικά καταστήματα, αγγίζοντας το 28% κατά μέσο όρο, έναντι 14%, γεγονός που εξηγεί και την “έκρηξη” των αντίστοιχων ηλεκτρονικών συναλλαγών, με δεδομένη και την επίδραση του πληθωρισμού και στις ΗΠΑ.
Εξίσου ενδεικτικό του κλίματος που επικρατεί στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού είναι επίσης το γεγονός ότι οι συναλλαγές τύπου «Αγοράζω σήμερα, Πληρώνω μετά» αυξήθηκαν κατά 42% συγκριτικά με πέρσι, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν τρόπους να καλύψουν τις ανάγκες τους χωρίς να βγουν εκτός προϋπολογισμού. Συνολικά πάντως για την εορταστική περίοδο, η Adobe εκτιμά ότι οι Αμερικανοί θα δαπανήσουν ποσά άνω των 200 δισ δολαρίων, με τα 109 δισ να έχουν ήδη δαπανηθεί, καταγράφοντας αύξηση 7% συγκριτικά με πέρσι.
Αντίστοιχα, στη Βρετανία η Black Friday αναδείχθηκε ως η σημαντικότερη ημέρα για τους εμπόρους μέχρι στιγμής μέσα στο 2023, με τις σχετικές ηλεκτρονικές συναλλαγές να αγγίζουν σε αξία τα 1,04 δισ στερλίνες, καταγράφοντας αύξηση 4,1% συγκριτικά με πέρσι. Και σε αυτήν την περίπτωση, οι λύσεις «Αγοράζω σήμερα, Πληρώνω μετά» συνεισέφεραν 101 εκατ στερλίνες μόνο την ημέρα της Black Friday, ή ποσοστό 9,7% του συνόλου, αυξημένες κατά 3,4% συγκριτικά με πέρσι.