Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης πραγματοποίησε σήμερα Τετάρτη 22 Νοεμβρίου, ημερίδα με θέμα την «Κωδικοποίηση της Ασφαλιστικής Νομοθεσίας» στο NJV Athens Plaza Hotel την οποία συντόνισε η δημοσιογράφος Στέλλα Γκαντώνα.
Η ημερίδα ξεκίνησε με χαιρετισμούς από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Άδωνι Γεωργιάδη, τον υφυπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Πάνο Τσακλόγλου και την Ειδική Γραμματέα Διαχείρισης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, Νίκη Δανδόλου.
Στην εκδήλωση συμμετείχαν ο Γενικός Γραμματέας Κοινωνικών Ασφαλίσεων Νίκος Μηλαπίδης, ο Γενικός Γραμματέας Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων Στέλιος Κουτνατζής, ο Διοικητής του ΕΦΚΑ Αλέξανδρος Βαρβέρης και οιπρώην Υπουργοί Τάσος Γιαννίτσης, Πατρίνα Παπαρρηγοπούλου και Γεώργιος Σταυρόπουλος.
Το παρών έδωσαν ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Βασίλης Σπανάκης, η Γενική Γραμματέας Άννα Στρατινάκη και ο Πρόεδρος της ΓΣΕΕ Γιάννης Παναγόπουλος.
Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε:
«Η κωδικοποίηση είναι η συγκέντρωση όλων των νόμων των κανονιστικών πράξεων έτσι ώστε να μπορούμε να βγάζουμε άκρη σε ένα σύστημα ασφαλιστικό που προέρχεται από συνένωση 155 διαφορετικών ταμείων.Το έργο της κωδικοποίησης του δικαίου της κοινωνικής ασφάλισης διαιρείται σε 11 βιβλία κατά θεματικές, όπως η οργάνωση και λειτουργία του ελληνικού συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, η υπαγωγή στην ασφάλιση, οι συντάξεις, οι εισφορές, οι παροχές και άλλα. Με το εργαλείο της κωδικοποίησης όλα αυτά γίνονται πολύ ευκολότερα. Και το κυριότερο, είναι ότι μπορούμε να σχεδιάζουμε σωστά τις επόμενές μας πολιτικές.
Το επόμενο εγχείρημα θα είναι επιτέλους ο ενιαίος κανονισμός παροχών, όχι μόνο για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης αλλά για καθαρά πρακτικούς λόγους. Γιατί το να φτιάξουμε το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα του e-ΕΦΚΑ χωρίς να έχουμε φτιάξει ενιαίο κανονισμό παροχών είναι πρακτικά αδύνατο. Άρα, λοιπόν πρέπει να το κάνουμε και για λόγους δικαιοσύνης και για λόγους πρακτικούς, για να φτάσουμε σε λίγα χρόνια εκεί που πραγματικά θέλουμε να είμαστε. Δηλαδή να ξέρει ο κάθε συμπολίτης μας τα δικαιώματά του, τις υποχρεώσεις του, τα ασφαλιστικά του δικαιώματα, το πότε μπορεί να βγει στη σύνταξη, τι μπορεί να πάρει, τι δικαιούται και αυτά που δικαιούται να τα παίρνει αμέσως χωρίς καμιά καθυστέρηση. Αυτό είναι το όραμά μας για τον ΕΦΚΑ. Δουλεύουμε σκληρά για αυτό και είμαστε σε πολύ καλό δρόμο. Παρακολουθώ από τον Άτλαντα την πορεία των εκκρεμών συντάξεων και είμαι ευτυχής γιατί πηγαίνουμε πολύ γρήγορα στο στόχο που έχουμε θέσει».
Ο Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ΠάνοςΤσακλόγλου δήλωσε:
«Όταν δημιουργήθηκαν τα συνταξιοδοτικά συστήματα στις ευρωπαϊκές χώρες ήταν στη βάση τους διανεμητικά. Δηλαδή, οι εισφορές των τωρινών εργαζομένων χρηματοδοτούν τις συντάξεις των τωρινών συνταξιούχων.Αυτά τα συστήματα δουλεύουν καλά όταν έχεις πολλούς εργαζόμενους και λίγους συνταξιούχους. Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει καθώς έχει αυξηθεί το προσδόκιμο της επιβίωσης και έχει μειωθεί σημαντικά το ποσοστό γονιμότητας – με άλλα λόγια, η μέση γυναίκα αναπαραγωγικής ηλικίας κάνει λιγότερα παιδιά.
Κατά συνέπεια οδηγούμαστε σε πληθυσμούς μικρότερους και γηραιότερους.Βλέποντας τους κινδύνους της δημογραφικής αλλαγής, οι άλλες χώρες της ΕΕ έλαβαν σειρά μέτρων τα οποία για πολλά χρόνια αρνήθηκε να τα πάρει η χώρα μας. Μέτρα όπως η αναπροσαρμογή των ποσοστών αναπλήρωσης των συντάξεων, η ανάσχεση της πρόωρης συνταξιοδότησης, η σύνδεση του προσδόκιμου της επιβίωσης με το όριο συνταξιοδότησης, κ.α.. Παρόμοια μέτρα υιοθέτησε και η χώρα μας στα χρόνια των Μνημονίων με μάλλον βίαιο τρόπο.
Μέχρι πρόσφατα, υπήρχε μόνο ένας τομέας στον οποίο οι άλλες χώρες είχαν κάνει σημαντικά βήματα και εμείς δεν είχαμε κάνει. Ο τομέας αυτός είχε να κάνει με τη διαφοροποίηση του ασφαλιστικού κινδύνου. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η κοινωνική ασφάλιση σε τελική ανάλυση είναι ασφάλιση. Δεν πρέπει να βάζουμε όλα τα αυγά μας σε ένα καλάθι. Το κενό αυτό καλύφθηκε την προηγούμενη τετραετία με τη δημιουργία του ΤΕΚΑ. Μετατρέποντας ένα τμήμα της κοινωνικής ασφάλισης από διανεμητικό σε κεφαλαιοποιητικό, διαφοροποιούμε τον κίνδυνο σε ολόκληρη την κοινωνική ασφάλιση και ενισχύουμε τη σταθερότητα του συστήματος».
«Το ποσοστό αποταμίευσης στην Ελλάδα είναι πολύ χαμηλότερο απ’ ότι στην ΕΕ, κάτι που βρίσκεται στη ρίζα της κρίσης της προηγούμενης δεκαετίας. Τόσο το ΤΕΚΑ όσο και τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης, οδηγούν σε αύξηση της αποταμίευσης, δημιουργία κουλτούρας συνταξιοδοτικής αποταμίευσης και, τελικά, βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των συνταξιούχων και υψηλότερη οικονομική ανάπτυξη μέσω της χρηματοδότησης επενδύσεων».
Ο Γενικός Γραμματέας Κοινωνικών Ασφαλίσεων Νίκος Μηλαπίδης δήλωσε:
«Ας διερευνήσουμε τα αίτια που ο ΕΦΚΑ είναι ο πρωταθλητής στα παράπονα. Η νομοθεσία για τις συντάξεις είναι από τους πιο πολύπλοκους και δύσβατους τομείς στους οποίους η πολυνομία είναι προφανής.Η αιτία της πολυνομίας είναι η αποσπασματική και πελατειακή πολιτική συντάξεων που ακολούθησε το ελληνικό κράτος για δεκαετίες.Για αυτό εξάλλου από μερίδα Ακαδημαϊκών το δίκαιο της κοινωνικής ασφάλισης ονομάζεται και Συντεχνιακό Δίκαιο. Ανήκει στο παρελθόν, αλλά μας ακολουθεί στο παρόν, ελπίζουμε να μην μας ακολουθεί στο μέλλον.
Επίσης υπάρχει διόγκωση του φαινομένου της πολυνομίας, της κακονομίας και της γραφειοκρατίας. Θα σας δώσω κάποια νούμερα ενδεικτικά.Το 2014 στην προσπάθεια που έκανε το Υπουργείο Εργασίας να καταγράψει από το 1940 μέχρι το 2014, 75 χρόνια λειτουργίας το σύνολο της ασφαλιστικής νομοθεσίας, αυτό έφτασε τον αριθμό των 39.000 σελίδων. Το καλοκαίρι του 2023 όταν ανέλαβα συζητώντας με την υπηρεσία, ζήτησα από το 2010 και μετά όλη τη νομοθεσία. Υπάρχουν 153 ασφαλιστικοί νόμοι, διάσπαρτοι, όχι μόνο διατάξεις. Υπάρχουν 258 Υπουργικές αποφάσεις και 870 εγκύκλιοι.
Το σύστημα δεν έφτασε τυχαία να είναι εκεί που είναι και ο ΕΦΚΑ να είναι πρωταθλητής στα παράπονα.Παράλληλα ο ΕΦΚΑ είναι κληρονόμος 160 ταμείων, 13 φορέων κοινωνικής ασφάλισης και άνω των 1.300 κανόνων παροχών και συντάξεων, η ενοποίηση που καλώς έγινε δεν ήταν εύκολη υπόθεση.Δεν είχαμε ενιαίους κανόνες παροχών και δεν είχαμε πληροφοριακά συστήματα τα οποία μπορούσαν να υπηρετήσουν αυτούς τους κανόνες».
«Η κωδικοποίηση είναι το πρώτο βήμα για να μπορέσουμε να διαπλάσουμε τους επόμενους κανόνες γιατί υπηρετεί την ασφάλεια δικαίου, την εμπιστοσύνη του διοικούμενου και της διοίκησης και διευκολύνει το έργο των υπηρεσιών. Ταυτόχρονα αποτρέπει τη διοίκηση από το να κάνει λάθη. Ξέρετε για κάθε νέο νόμο που ψηφίζει το Υπουργείο Εργασίας, υπάρχει ακόμα η κακή συνήθεια να ζητάτε μία εγκύκλιος η οποία κοινοποιεί το νέο νόμο. Αυτό το πράγμα πρέπει κάποια στιγμή να σταματήσει γιατί η κωδικοποίηση είναι ένα εργαλείο ανάπτυξης όπως ήδη ειπώθηκε».