Πρωτοβουλίες για τη βελτίωση της προστασίας του καταναλωτή ανήγγειλε η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τον κ. Άδωνι Γεωργιάδη να υπογραμμίζει ότι «η προστασία του καταναλωτή είναι βασικός άξονας της πολιτικής του υπουργείου καθώς συμβάλει στην προώθηση του υγιούς ανταγωνισμού και την εμπέδωση εμπιστοσύνης μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών», τόνισε.
Μιλώντας στην ημερίδα με θέμα «Προστασία καταναλωτή: η σωστή ενημέρωση όφελος για επιχειρήσεις και καταναλωτές» που διοργάνωσε σήμερα ο ΣΕΒ ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων 'Αδωνις Γεωργιάδης στάθηκε στον πρακτικό οδηγό για την παρουσίαση των προσφορών, εκπτώσεων και λοιπών προωθητικών ενεργειών που έθεσε σε διαβούλευση το υπουργείο και αποτελεί όπως είπε έναν εύχρηστο οδηγό τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τους καταναλωτές.
Όπως δήλωσε ο κ. Γεωργιάδης «η προστασία του καταναλωτή, η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς είναι βασικοί άξονες της πολιτικής του υπουργείου μας. Η συμμόρφωση των επιχειρήσεων με τους κανόνες που ρυθμίζουν τη λειτουργία της αγοράς, ο σεβασμός στα δικαιώματα των καταναλωτών, η τήρηση των αρχών σωστής ενημέρωσης και πληροφόρησης συμβάλει ουσιαστικά στην προώθηση του υγιούς ανταγωνισμού και στην εδραίωση κλίματος εμπιστοσύνης μεταξύ επιχειρήσεων και καταναλωτών.
Για την εξασφάλιση της μέγιστης διαφάνειας στις συναλλαγές μια σειρά διατάξεων της ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας επιδιώκουν να ενισχύσουν την προστασία του καταναλωτή δημιουργώντας παράλληλα ένα στέρεο και σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον. Στο πλαίσιο αυτό η οδηγία 2019/2161 (οδηγία Omnibus) αποτελεί μέρος του πακέτου νέας συμφωνίας για τους καταναλωτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αποσκοπεί μεταξύ άλλων στον εκσυγχρονισμό των κανόνων ενόψει των εξελίξεων της αγοράς.
Μια από τις πιο σημαντικές αλλαγές της οδηγίας η οποία ενσωματώθηκε στο εθνικό μας δίκαιο από την παρούσα κυβέρνηση είναι η εισαγωγή νέων διατάξεων στον τρόπο παρουσίασης της μείωσης των τιμών σε εκπτώσεις, προσφορές και λοιπές προωθητικές ενέργειες. Κοινώς πώς δεν θα εξαπατάται ο καταναλωτής με ψεύτικες προσφορές και με ψεύτικες εκπτώσεις.
Το υπουργείο μας έχει θέσει σε διαβούλευση να θεσμοθετήσει ένα πρακτικό οδηγό για την προστασία του καταναλωτή σε κάθε ανακοίνωση μείωσης τιμής με στόχο την παροχή χρήσιμων συμβουλών και κατευθυντήριων γραμμών στις επιχειρήσεις σχετικά με τον ορθό τρόπο επικοινωνίας πώλησης των αγαθών ή παροχής υπηρεσιών με μειωμένη τιμή με πρόσθετο όφελος ή με προσδοκία οφέλους.
Με τον τρόπο αυτό τόσο οι επιχειρήσεις όσο και οι καταναλωτές θα έχουν στην διάθεσή τους ένα εύχρηστο, πρακτικό και ολοκληρωμένο εγχειρίδιο το οποίο θα μπορούν να χρησιμοποιούν προκειμένου να καθίσταται ευκολότερη η συμμόρφωση των επιχειρήσεων στο θεσμικό πλαίσιο αλλά και πληρέστερη η ενημέρωση των καταναλωτών για τα δικαιώματά τους.
Επιπροσθέτως έρχεται η πρωτοβουλία του ΣΕΒ σε συνεργασία με το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την έκδοση ενός εικονογραφημένου οδηγού ο οποίος σε μια πιο σύντομη και περιεκτική μορφή θα μεταφέρει στην αγορά και τους καταναλωτές μια σύνοψη του περιεχομένου του πρακτικού οδηγού του υπουργείου μας θέλοντας να συμβάλει έτι περαιτέρω στην ενίσχυση της διαφάνειας των συναλλαγών».
Ο γενικός γραμματέας Εμπορίου Σωτήρης Αναγνωστόπουλος ανήγγειλε παρεμβάσεις για βελτίωση της προσυμβατικής ενημέρωσης των καταναλωτών στο ηλεκτρονικό εμπόριο και τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες καθώς και νέα ψηφιακά εργαλεία που θα δίνουν στους καταναλωτές τη δυνατότητα σύγκρισης. Υπογράμμισε επίσης τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί όπως για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές, για την δυνατότητα των καταναλωτικών οργανώσεων να ασκούν αντιπροσωπευτικές αγωγές διεκδικώντας αποζημίωση για παραβάσεις της καταναλωτικής νομοθεσίας, για την αντιμετώπιση αθέμιτης κερδοφορίας, για το καλάθι του νοικοκυριού κ.α.
Ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒ, πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Τροφίμων και επικεφαλής ομάδας εργασίας καταναλωτή Ιωάννης Γιώτης, ανέφερε ότι η σχέση εμπιστοσύνης επιχειρήσεων/καταναλωτών βασίζεται στη σωστή ενημέρωση όλων των εμπλεκομένων. Στο πλαίσιο αυτό, μετά τον πρακτικό οδηγό για την επικοινωνία με τον καταναλωτή στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ο ΣΕΒΤ προχωρά στη δημιουργία εικονογραφημένου οδηγού για την επικοινωνία των προσφορών και μειώσεων τιμών μέσω οποιασδήποτε καμπάνιας.