Η εδραίωση ενός μηχανισμού αναφορών για περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, στο προσχέδιο για την ισότητα των φύλων στην έρευνα και την καινοτομία, το οποίο βρίσκεται υπό διαμόρφωση στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
«Φαίνεται πόσο σημαντικό ήταν το να υπάρχουν τέτοιοι μηχανισμοί, γιατί υπήρχαν πάρα πολλοί άνθρωποι που πέσανε θύματα διαφόρων ειδών και διαφόρων μεγεθών επιθέσεων. Βλέπουμε ότι ακόμα και ένας τέτοιος απλός μηχανισμός θα μπορούσε να βοηθήσει πάρα πολύ την κατάσταση. Ο περισσότερος κόσμος παθαίνει κάτι και δεν ξέρει που να το πει. Και τον φοβίζει σε ποιον θα πάει να το πει. Είναι ουσιαστικά αυτό που ακούμε τον τελευταίο καιρό: ότι όλοι ξέραμε, αλλά κανένας δεν έκανε κάτι, γιατί ακριβώς ίσως να μην υπήρχε αυτός ο μηχανισμός» τόνισε, κατά τη διάρκεια διαδικτυακής εκδήλωσης για την παρουσίαση του προσχεδίου, ο Γιώργος Ελευθεράκης, εκπρόσωπος του Κέντρου Ερευνών Νοτιοανατολικής Ευρώπης, το οποίο συμμετέχει με άλλους 12 εταίρους από 8 χώρες, στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Territoria» που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Horizon 2020, για τη δημιουργία του σχεδίου ισότητας των φύλων.
Ο ίδιος υπογράμμισε την ανάγκη να γνωρίσει ο κόσμος τα δικαιώματά του αλλά και το τι ακριβώς σημαίνει σεξουαλική παρενόχληση ενώ από την πλευρά της, η πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Δήμητρα Κογκίδου τόνισε ότι «η σεξουαλική παρενόχληση είναι μια μορφή έμφυλης βίας». «Κάθε δημόσιος οργανισμός θα πρέπει να έχει πλέον μια πολύ συγκεκριμένη δομή, όσο το δυνατόν πιο ανεξάρτητη. Εκεί θα πρέπει να υπάρχουν πολύ συγκεκριμένοι κανονισμοί, γνωστοί εκ των προτέρων, και για τη διαδικασία των αναφορών και για τη διαδικασία διαχείρισης καταγγελιών, διαμεσολαβήσεων και υποστήριξης των θυμάτων» είπε χαρακτηριστικά. Στην ίδια δομή, όπως υποστήριξε, θα μπορούσαν να ενταχθούν και προγράμματα ευαισθητοποίησης. Παράλληλα η κ. Κογκίδου τόνισε ότι «όλη αυτή η διαδικασία φτιάχνει σε κάθε οργανισμό μια κουλτούρα που δεν είναι ανεκτική σε τέτοιου είδους περιστατικά» και γνωστοποίησε ότι προς την κατεύθυνση αυτή έχει ληφθεί σχετική απόφαση και στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
STEM για αγόρια και κορίτσια - Έμφυλος διαχωρισμός των παιχνιδιών επιστήμης και τεχνολογίας
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης ιδιαίτερη αναφορά έγινε στα παιχνίδια και τον έμφυλο διαχωρισμό τους, ο οποίος, όπως τόνισε η κ. Κογκίδου, «βγάζει τα κορίτσια από πάρα πολύ νωρίς σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό από τα STEM παιχνίδια (Επιστήμης, Τεχνολογίας, Μηχανικής, Τεχνών και Μαθηματικών)». Η ίδια σημείωσε ότι «υπάρχουν πολλά τέτοια παιχνίδια που κυρίως απευθύνονται στα αγόρια» ενώ κυκλοφόρησαν και ορισμένα τα οποία, θεωρώντας ότι τα κορίτσια δεν τα καταφέρνουν σε αυτούς τους τομείς, τους δίνουν το κίνητρο να μάθουν χημεία, φτιάχνοντας αρώματα και σπα και αναπαράγοντας με τον τρόπο αυτό τα υπάρχοντα στερεότυπα.
Παράλληλα υπογράμμισε ότι γίνεται μια πολύ μεγάλη προσπάθεια αλλαγής αυτής της κατάστασης, επισήμανε ότι είναι πολύ σημαντικός ο ρόλος των παιχνιδιών που παίζουν τα κορίτσια στις επαγγελματικές τους επιλογές ενώ δεν παρέλειψε να αναφέρει τη σημασία της αλλαγής του παιδαγωγικού υλικού αλλά και της απόκτησης δεξιοτήτων από τα κορίτσια, σε μικρές ηλικίες, μέσα από το παιχνίδι και τις δραστηριότητες STEM, ώστε να αποκτήσουν μια θετική εικόνα για αυτές τις επιστήμες και την αίσθηση ότι μπορούν να τα καταφέρουν και εκεί.
«Στρέφουμε την προσοχή μας στο STEM, γιατί οι γυναίκες στις ευρωπαϊκές χώρες υποεκπροσωπεύονται στον συγκεκριμένο τομέα. Ιδιαίτερα στην επιστήμη των υπολογιστών η παρουσία τους δεν ξεπερνά το 10%. Είναι προβληματικό για την επιστήμη την ίδια, να μην υπάρχουν σε αυτήν οι γυναίκες» σχολίασε από την πλευρά του ο κ. Ελευθεράκης.
Υπό διαμόρφωση το Περιφερειακό Σχέδιο Ισότητας Φύλων
Κατά την σημερινή συνάντηση εργασίας, παρουσιάστηκαν, μεταξύ άλλων, οι άξονες του προσχεδίου ισότητας των φύλων στην έρευνα και καινοτομία, οι πιθανές περιοχές παρέμβασης και ενδεικτικές δράσεις. Στα παραπάνω περιλαμβάνονται τα ζητήματα της προόδου στην καριέρα των γυναικών, η ανάπτυξη νέων μαθημάτων και προγραμμάτων σπουδών που περιλαμβάνουν την προοπτική του φύλου, η αντιμετώπιση κοινωνικών και πολιτισμικών στερεoτύπων, η προβολή γυναικείων προτύπων, η χρήση ουδέτερης ως προς το φύλο γλώσσας, η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και η ευαισθητοποίηση σε θέματα φύλου.