Την ανάγκη για άμεση αναθεώρηση και απλοποίηση των διαδικασιών διόρθωσης στοιχείων αστικής κατάστασης επαναφέρει ο Συνήγορος του Πολίτη, με αφορμή την έναρξη της διαδικασίας έκδοσης Προσωπικού Αριθμού.
Σε επιστολή του προς τα Υπουργεία Εσωτερικών, Προστασίας του Πολίτη και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο Συνήγορος εξέφρασε την ικανοποίησή του για την υλοποίηση της νέας υπηρεσίας, ωστόσο επεσήμανε ότι παραμένει σημαντικό πρόβλημα η απόκλιση στοιχείων που καταγράφεται σε αρκετές περιπτώσεις πολιτών.
Όπως υπογραμμίζει, σε περιπτώσεις που τα στοιχεία που δηλώνονται από τους πολίτες δεν ταυτίζονται με εκείνα του Μητρώου Πολιτών, οι ενδιαφερόμενοι παραπέμπονται στους δήμους για διορθώσεις, οι οποίες γίνονται με τις ισχύουσες διαδικασίες.
Οι διαδικασίες αυτές, ωστόσο, χαρακτηρίζονται ως ανελαστικές, δαπανηρές και χρονοβόρες, γεγονός που καθυστερεί την ολοκλήρωση σημαντικών διοικητικών πράξεων, όπως η έκδοση ταυτότητας ή διαβατηρίου.
Ο Συνήγορος σημείωσε ότι η αναθεώρηση των διαδικασιών είναι απαραίτητη, ειδικά σε αυτή τη φάση, ώστε να εξομοιωθούν οι εγγραφές αστικής κατάστασης και να εξυπηρετούνται οι πολίτες με πιο γρήγορο και αποτελεσματικό τρόπο.
Το Υπουργείο Εσωτερικών αναγνώρισε το πρόβλημα και δήλωσε ότι έχει απευθυνθεί στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τον καθορισμό σαφέστερων οδηγιών προς τους πολίτες σχετικά με τη διαδικασία διόρθωσης.
Παράλληλα, συγκρότησε ομάδα εργασίας με στόχο την αναμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου και την απλούστευση των διαδικασιών που σχετίζονται με τη διόρθωση ληξιαρχικών πράξεων.
Το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας εξέφρασε επίσης τη συμφωνία του με τις προτάσεις, αναφέροντας πως «εφόσον οι αστυνομικοί υπάλληλοι διαπιστώσουν πρόδηλο λάθος, επικοινωνούν με τις υπηρεσίες των δήμων για τη διόρθωσή του». Ωστόσο, όπως σημειώνεται, σε πολλές περιπτώσεις οι δήμοι ζητούν εισαγγελική ή δικαστική απόφαση, καθυστερώντας σημαντικά τη διαδικασία.
«Η πρότασή σας θα διευκολύνει, μεταξύ άλλων, και τη διαδικασία έκδοσης δελτίων ταυτότητας Ελλήνων πολιτών», υπογραμμίζεται στην απάντηση της ΕΛ.ΑΣ.