«Το φάρμακο δεν αναιρεί τη σημασία του εμβολιασμού. Υπάρχει ακόμη δρόμος να διανύσουμε μέχρι να κερδίσουμε τον πόλεμο κατά της πανδημίας», υπογράμμισε η Έλενα Χουλιάρα, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος στην AstraZeneca Ελλάδας & Κύπρου και μέλος Δ.Σ. PIF, μιλώντας στο πάνελ «Βέλτιστες πρακτικές ESG και στρατηγική για την κλιματική κρίση» του Καθημερινή 1st Athens ESG & Climate Crisis Summit.
«Σίγουρα δεν έχουμε κερδίσει ακόμη τον πόλεμο, αλλά έχουμε κερδίσει μία σημαντική μάχη: αυτή των εμβολίων» ανέφερε συγκεκριμένα, προσθέτοντας πως «είναι στο χέρι μας να κερδίσουμε και τον πόλεμο».
Αναφερόμενη στο κοκτέιλ αντισωμάτων που αναπτύσσει η εταιρεία ανέφερε πως τους προσεχείς μήνες αναμένονται τα νεότερα για την έγκρισή του ενώ σε ό,τι αφορά τη συζήτηση ευρύτερα για τις θεραπείες κατά της Covid-19 υπογράμμισε πως τα υπό ανάπτυξη φάρμακα δεν αναιρούν τη σημασία του εμβολιασμού. «Το σημαντικότερο όπλο που έχουμε στη διάθεσή μας αυτή τη στιγμή, αλλά και μελλοντικά είναι το εμβόλιο. Είναι ένα μάθημα που μας έχει δείξει η πανδημία για την αξία της φαρμακευτικής καινοτομίας και για το γεγονός ότι μπορούμε να έχουμε στη διάθεσή μας τόσα εμβόλια αποτελεσματικά σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα» είπε, προσθέτοντας πως «ναι μεν θα πρέπει να μιλάμε για θεραπείες, αλλά δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι το σημαντικότερο όπλο είναι το εμβόλιο».
Σε ό,τι αφορά τις θεραπείες κατά του κορωνοϊού επεσήμανε πως «η θέση που θα έπρεπε να έχουν είναι περισσότερο στους πληθυσμούς εκείνους που για κάποιους ιατρικούς λόγους δεν μπορούν να ανταποκριθούν αρκετά στο εμβόλιο και να παράξουν την ανοσία που χρειάζεται». Εστιάζοντας στη συνέχεια στο κοκτέιλ αντισωμάτων που αναπτύσσει η AstraZeneca κατά της Covid-19, διευκρίνισε πως η εταιρεία «βρίσκεται σε ένα μεγάλο κλινικό πρόγραμμα, που καλύπτει από την προφύλαξη από την Covid μέχρι τη θεραπεία ασθενών που νοσηλεύονται». Για το πότε αναμένεται η έγκριση του κοκτέιλ αντισωμάτων είπε πως νεότερα θα έχουμε τους επόμενους μήνες, υπενθυμίζοντας πως – όπως ανακοίνωσε ο ΕΜΑ – έχει ξεκινήσει η κυλιόμενη αξιολόγησή του, ενώ η εταιρεία έχει καταθέσει αίτημα και στις αμερικανικές ρυθμιστικές αρχές για έγκριση έκτακτης χρήσης.
Η κ. Χουλιάρα χαρακτήρισε ακόμη τη φαρμακευτική καινοτομία ως ένα από τα μεγαλύτερα διδάγματα της πανδημίας. «Ένα από τα μαθήματα που μας έχει μάθει η πανδημία είναι για τη συμβολή της φαρμακευτικής καινοτομίας στην αντιμετώπιση των μεγαλύτερων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα. Νομίζω ότι αυτό είναι ένα μάθημα που πρέπει να κρατήσουμε καθώς σχεδιάζουμε την επόμενη μέρα και τα συστήματα υγείας» ανέφερε συγκεκριμένα.
Σε ό,τι αφορά τους παράγοντες που οδήγησαν την εταιρεία στη δημιουργία του εμβολίου της κατά του κορωνοϊού εξήγησε πως «η πρόσβαση στην περίθαλψη και η δημόσια υγεία είναι κεντρική στρατηγική της εταιρείας και ήταν αυτό που μάς οδήγησε στη μάχη για την ανάπτυξη εμβολίου». «Όταν μας ζητήθηκε να συνδράμουμε σε αυτή την προσπάθεια το αποδεχθήκαμε χωρίς δεύτερη σκέψη, με πάρα πολλούς πόρους και είμαστε περήφανοι που μετά από εννέα μήνες καταφέραμε να έχουμε στη διάθεσή μας ένα εμβόλιο αποτελεσματικό και ασφαλές που διατέθηκε σε ευρεία και ισότιμη βάση σε τιμή κόστους. Όλο αυτό είναι συνυφασμένο με το αποτύπωμα που θέλουμε να έχουμε στην κοινωνία, με τη συμβολή μας στη δημόσια υγεία και με την επικέντρωσή μας στις μεγάλες υγειονομικές προκλήσεις και πώς αυτές τις λύνουμε μέσα από την καινοτομία» τόνισε.
1 δισ. δολ. για αρνητικό αποτύπωμα άνθρακα μέχρι το 2030
Αναφερόμενη στην κλιματική κρίση, τόνισε πως η αντιμετώπισή της είναι «και μία μεγάλη ευκαιρία για την ανθρώπινη υγεία και για την αντιμετώπιση των υγειονομικών ανισοτήτων». «Η AstraZeneca είναι μία εταιρεία που επικεντρώνεται στην επιστήμη και στην καινοτομία για τη διάθεση καινοτόμων φαρμάκων που έχουν τη δυνατότητα να φέρουν την αλλαγή στις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων που πάσχουν από σοβαρές παθήσεις. Η ανθρώπινη υγεία είναι ο πυρήνας της ύπαρξης της εταιρείας μας. Αναγνωρίζουμε ότι η ανθρώπινη υγεία και η υγεία του πλανήτη είναι αλληλένδετες. Η επιβάρυνση του περιβάλλοντος επιβαρύνει και πάρα πολλές παθήσεις και την υγεία των ανθρώπων» τόνισε. Όπως είπε, η πρόσβαση στην περίθαλψη αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα για την AstraZeneca και κεντρικό σημείο της ESG πολιτικής της.
Εστιάζοντας στη συνέχεια στη δράση της εταιρείας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αναφέρθηκε στην πρωτοβουλία που ανακοινώθηκε από την εταιρεία στις αρχές 2020 «Αmbition zero carbon» που αποσκοπεί σε μηδενικές εκπομπές άνθρακα από τις δραστηριότητες της εταιρείας μέχρι το 2025 και σε αρνητικό αποτύπωμα μέχρι το 2030 σε όλη την αλυσίδα που δραστηριοποιείται. Στο πλαίσιο αυτό, όπως υπογράμμισε, η εταιρεία έχει δεσμεύσει 1 δισ. δολ για την επίτευξη αυτών των στόχων.
Στα εργαλεία που προσφέρει η τεχνολογία και ειδικότερα οι τηλεπικοινωνίες στη μείωση των εκπομπών άνθρακα αναφέρθηκε ο Radoslaw Kedzia, αντιπρόεδρος της Huawei CEE & Nordic Europe Region μιλώντας στο ίδιο πάνελ. «Η τεχνολογία διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη μείωση των εκπομπών άνθρακα είναι κάτι που έχει συζητηθεί εκτενώς και κάτι που θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε, διαφορετικά θα αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες» ανέφερε.
Αφού υπογράμμισε την ανάγκη να αλλάξει η παραγωγή ενέργειας σε πιο πράσινες μορφές ώστε να μην βασιζόμαστε στον μεγαλύτερο βαθμό σε ορυκτά καύσιμα, ο κ. Kedzia τόνισε πως θα πρέπει επίσης να βελτιστοποιηθούν οι κλάδοι που χρησιμοποιούν αυτή την ενέργεια, όπως οι μεταφορές, η φαρμακοβιομηχανία, η βαριά βιομηχανία, με τρόπο που να χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να καταναλώνουν λιγότερη ενέργεια ή να καταναλώνουν ενέργεια με πιο ευφυή τρόπο. «Μιλάμε για νέες τεχνολογίες όπως το 5G, αλλά και για τη σύνδεση με οπτικές ίνες και άλλες τεχνολογικές επιλογές. Το ίδιο ισχύει και για τις επιλογές cloud και τεχνητής νοημοσύνης» σημείωσε ενδεικτικά.
Με βάση τα παραπάνω εργαλεία, όπως επεσήμανε, οι μεγάλες επιχειρήσεις θα μπορούν να ψηφιοποιηθούν και να αυτοματοποιήσουν τις διαδικασίες τους, κάτι που είναι σημαντικό όσον αφορά τον έμμεσο αντίκτυπο της μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας από τη βιομηχανία. Τα παραπάνω, συνέχισε, είναι μεγάλης σημασίας διότι η αύξηση της κατανάλωσης δεδομένων επιφέρει και μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας.
Οι προκλήσεις της κυβερνοασφάλειας
Ερωτηθείς για τις προκλήσεις που εγείρουν τα ζητήματα της κυβερνοασφάλειας ο κ. Kedzia υπογράμμισε τη σημασία της διασφάλισης του απαραίτητου επιπέδου ασφαλείας από τις επιχειρήσεις, αλλά και την ανάγκη εκπαίδευσης των χρηστών. «Είναι σημαντικό οι τελικοί χρήστες να γνωρίζουν πώς μπορούν να προστατεύσουν τους εαυτούς και ότι οι συσκευές που χρησιμοποιούν είναι ασφαλείς. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να εκπαιδευτούν» ανέφερε, σημειώνοντας πως «το 99% των λαθών γίνεται από τον χρήστη». Επομένως, πρόσθεσε, θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι χρήστες γνωρίζουν τι πρέπει να κάνουν. «Αλλά και οι κατασκευαστές θα πρέπει να αναλάβουν ένα μέρος ευθύνης και να διασφαλίσουν ότι το υλικό τους έχει κατασκευαστεί με όλες τις δικλίδες ασφαλείας» τόνισε. Υπογράμμισε επιπλέον ότι η Huawei έχει ξεκάθαρα κριτήρια για να διασφαλίσει την προστασία των προϊόντων της μέχρι να φτάσουν στον τελικό πελάτη.
Στην τάση επιτάχυνσης των πράσινων ομολογιακών εκδόσεων αναφέρθηκε η συμμετέχουσα στο πάνελ Χρυσάνθη Μπερμπάτη, γενική διευθύντρια και επικεφαλής Group Planning, IR & ESG της Πειραιώς Financial Holdings. «Βλέπουμε έντονη δραστηριότητα και σε εταιρικό επίπεδο, στην Ελλάδα οι εκδόσεις έχουν υπερβεί τα 2,5 δισ.» ανέφερε, ενώ σε ό,τι αφορά τον τραπεζικό τομέα σημείωσε πως δύο από τις συστημικές τράπεζες έχουν ήδη ετοιμάσει green bond framework. «Η δική μας τράπεζα ολοκλήρωσε αυτή τη διαδικασία πολύ πρόσφατα. Είναι μία διαδικασία που χρειάζεται συστηματοποίηση και πολύ καλό monitoring, στην περίπτωσή μας υπήρξε και εξωτερική πιστοποίηση» είπε και συνέχισε λέγοντας: «Στη δική μας περίπτωση τα λεγόμενα 'πράσινα' δάνεια είναι περίπου 1,5 δισ. και έχουμε δημόσια εκπεφρασμένο στόχο για πάνω από 1-1,5 δισ. τα επόμενα δύο - τρία χρόνια. Μιλάμε για πρότζεκτ ΑΠΕ, φωτοβολταϊκά, και επιχειρηματικά δηλαδή και οικιστικά - στεγαστικά. Είναι τάση, αναμένουμε επιτάχυνση και ετοιμαζόμαστε σε αυτή την κατεύθυνση».
Η κ. Μπερμπάτη εκτίμησε πως «οι ομολογιακές εκδόσεις από την πλευρά των τραπεζών θα είναι έντονες τα επόμενα χρόνια» και πως «ολοένα και περισσότεροι τραπεζικοί οργανισμοί πανευρωπαϊκά και στη χώρα μας θα έχουν όχι μόνο πράσινα, αλλά γενικότερα sustainability bonds».
Στις τρεις διαφορετικές «ταχύτητες» που παρουσιάζουν οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα σε ό,τι αφορά την εφαρμογή του ESG αναφέρθηκε στη διάρκεια της συζήτησης η Κατερίνα Ρόγγα, Principal, Risk Advisory, Risk & Sustainability Services στην Deloitte Greece. Όπως ανέφερε, «στην Ελλάδα βρισκόμαστε κάπου στη μέση και χρειάζεται να γίνουν πολλά σε σχέση με το πώς οι εταιρείες θα αντιληφθούν το τι θα πρέπει να εφαρμόσουν».
«Πολλές επιχειρήσεις και όμιλοι έχουν ενσωματώσει στην στρατηγική και στο πλαίσιο λειτουργίας τους τα κριτήρια ESG και έχουν ήδη καθορίσει μία κουλτούρα αλλαγής. Υπάρχει μία δεύτερη κατηγορία επιχειρήσεων που προσπαθούν να αντιληφθούν τι συμβαίνει, είναι responders στο πλαίσιο ωριμότητας και επιχειρούν να εφαρμόσουν ό,τι έχει να κάνει με το νομοθετικό περιβάλλον. Και υπάρχει και μία τρίτη κατηγορία που έχει θέσει στόχους, τους παρακολουθεί, έχει ένα πλαίσιο βιώσιμης ανάπτυξης, αλλά αυτό δεν είναι ενσωματωμένο στη γενικότερη στρατηγική της» εξήγησε. Όπως είπε, η εφαρμογή κριτηρίων ESG πρέπει να γίνει μία νέα κουλτούρα για τις εταιρείες, που δεν θα διαφοροποιείται από την υπόλοιπη στρατηγική του. Σημείωσε ακόμη πως το ESG «είναι σπορ ομαδικό και όχι ατομικό» και πως οι επενδύσεις που γίνονται σε αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να λογίζονται όχι ως έξοδο, αλλά ως κάτι που θα προσδώσει οφέλη σε μία επιχείρηση.