Μία ολιστική προσέγγιση στις καλές πρακτικές βιωσιμότητας έχει υιοθετήσει η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, με στόχο τον μηδενισμό του ανθρακικού της αποτυπώματος μέχρι το 2030, σύμφωνα με τις διεθνείς κατευθυντήριες γραμμές.
Παρουσιάζοντας την έκθεση βιωσιμότητας για τη διετία 2019-2020, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, κ. Αλέκος Δανιηλίδης, αναφέρθηκε στην καθετοποιημένη, ελληνική διαδρομή παραγωγής, η οποία ξεκινά από το χωράφι με την προμήθεια των πρώτων υλών και καταλήγει στο ποτήρι των καταναλωτών που απολαμβάνουν τα προϊόντα της. Ειδικότερα, μεγάλο βάρος δίνεται στο δίκτυο των 893 προμηθευτών, το 96% των οποίων δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, με το 83% της εκτιμώμενης αξίας πληρωμών να παραμένει εντός των συνόρων της χώρας.
Η εταιρεία αξιοποιεί σε ποσοστό 88% ανανεώσιμες πρώτες ύλες και υλικά συσκευασίας, ενώ στον πρωτογενή τομέα χρησιμοποιεί 100% ελληνικό κριθάρι για την παραγωγή των προϊόντων της, ποσοστό 35% του οποίου έχει πιστοποιηθεί ως προϊόν ορθής γεωργικής πρακτικής, με τον στόχο αυτό να αποτελεί το 100% της συνολικής ποσότητας κριθαριού στο μέλλον. Περαιτέρω, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία κάνει πράξη την κυκλική οικονομία καθώς το 95% των φιαλών της είναι επιστρεφόμενες, ενώ έχει μειώσει κατά 35% την κατανάλωση ενέργειας μέσω της χρήσης πράσινων ψυγείων και ψυκτών.
Μέσα στο 2020 περιόρισε τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 17%, σε ό,τι αφορά τις μεταφορές, προχώρησε στην ανακύκλωση του 89% των αποβλήτων της, μείωσε της αναλήψεις νερού κατά 21% και τις απορρίψεις κατά 23%. Μέσα στο ίδιο έτος, η εταιρεία πέτυχε να έχει μηδενικά ατυχήματα, θέτοντας στον πυρήνα της στόχευσης της την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων της, ενώ προχώρησε στην υπογραφή Χάρτας Διαφορετικότητας. Επιπλέον, σε επίπεδο περαιτέρω ανάδειξης και έρευνας του φαινομένου της λειψυδρίας, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία σχεδίασε και εφαρμόζει το πρόγραμμα «Νερό για το Αύριο», το οποίο προωθεί στην πράξη την βιώσιμη ανάπτυξη, προτείνοντας λύσεις για την ορθότερη διαχείριση των υδατικών πόρων στην Ελλάδα.
Δεν προβλέπεται αύξηση τιμών στο άμεσο μέλλον
Σχολιάζοντας την τρέχουσα επικαιρότητα, ο κ. Δανιηλίδης έσπευσε να υπογραμμίσει ότι η οικονομία δεν μπορεί να αντέξει την αποσύνδεση της από τη βιωσιμότητα, σημειώνοντας ότι η εταιρεία υποστηρίζει συνεργάτες που επανεπενδύουν στη χώρα, διαθέτοντας 200 παραγωγούς σε 19 νομούς και επιτυγχάνοντας να αυξήσει την παραγωγή ανά στρέμμα.
Μέσα στο 2020, χρονιά δύσκολη για τις οικονομίες όλου του κόσμου, η Αθηναϊκή Ζυθοποιΐα πέτυχε να ενισχύσει τις εξαγωγές βύνης σε σημαντικές χώρες, όπως η Ιταλία, η Βουλγαρία και το Ισραήλ, καλύπτοντας παράλληλα τις ελληνικές ανάγκες σε ποσοστό 100% από την ελληνική παραγωγή. Ταυτόχρονα εντούτοις, κλήθηκε να αναθεωρήσει το επενδυτικό της πρόγραμμα για την τριετία 2019-2021, αναπροσαρμόζοντας της δαπάνες της σε 38 εκατ ευρώ, από 43 εκατ. ευρώ που ήταν αρχικά ο σχεδιασμός, συνέπεια κυρίως του παγώματος τόσο των επενδύσεων όσο και της κατανάλωσης ειδικότερα σε ό,τι αφορά τον κλάδο του HORECA (εστίαση, ξενοδοχεία και catering), μέσα στο 2020.
Σε ό,τι αφορά την αύξηση του κόστους στις πρώτες ύλες και τα υλικά συσκευασίας, ο κ. Δανιηλίδης σημείωσε ότι πέραν της αύξησης που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο στις τιμές κάποιων προϊόντων της (σε ποσοστό 1,5%), δεν προβλέπεται άλλη μεταβολή στο άμεσο μέλλον, υπογραμμίζοντας ότι η μετάβαση στην πράσινη ενέργεια δεν μπορεί να γίνει εις βάρος του καταναλωτή. Η Ελλάδα μάλιστα είναι η πέμπτη φθηνότερη αγορά στην Ευρώπη, παρά τον υψηλό ειδικό φόρο κατανάλωσης που επιβάλλεται στα αλκοολούχα ποτά.
Ο ίδιος επιπλέον σημείωσε ότι εξετάζονται εναλλακτικές λύσεις σε ό,τι αφορά τη διαχείριση του κόστους της ενέργειας, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι η τεχνολογία ανατρέπει ταχύτατα τα δεδομένα, καλώντας σε επανασχεδιασμό των εφαρμοζόμενων πρακτικών. Πρόσφατα μάλιστα προχώρησε και στην χρήση ηλεκτρικών περονοφόρων οχημάτων (clark) στις εγκαταστάσεις της, προκειμένου να μειωθούν περαιτέρω οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Αύξηση της ζήτησης το 2021, καλύτερες επιδόσεις το 2022
Περαιτέρω, ο διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας σχολίασε ότι το 2021 σηματοδοτήθηκε από την εκρηκτική τόνωση της ζήτησης από τον Μάιο και έπειτα, χάρη στον ζεστό καιρό και τη στροφή κυρίως των Ελλήνων καταναλωτών στα προϊόντα της εταιρείας ενώ, σε ό,τι αφορά το 2022, ο ίδιος σημείωσε ότι αναμένει καλύτερες επιδόσεις σε παραγωγή και πωλήσεις.
Ιδιαίτερη μνεία έγινε στα προϊόντα χωρίς αλκοόλ, τα οποία καταγράφουν πολύ σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης, ανώτερους των υπολοίπων προϊόντων του κλάδου, με το μερίδιο τους στην ελληνική αγορά να κυμαίνεται μεταξύ 5% και 8% αυτή τη στιγμή, και με έντονα ανοδικές τάσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιΐα ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την προώθηση της κουλτούρας υπεύθυνης κατανάλωσης, διαθέτοντας τέσσερα προϊόντα μη αλκοολούχα, και συνεργαζόμενη τόσο με την Ένωση Barmen Ελλάδος όσο και με την ΜΚΟ Νηφάλιοι, ενώ επενδύει το 10% του media budget της μάρκας Heineken σε συναφείς καμπάνιες.
Κοιτώντας προς το μέλλον, η Αθηναϊκή Ζυθοποιΐα έχει εναρμονιστεί πλήρως με το Παγκόσμιο Σύμφωνο του ΟΗΕ για τη βιώσιμη ανάπτυξη, υιοθετώντας και υλοποιώντας στην Ελλάδα την ολοκληρωμένη στρατηγική του ομίλου Heineken “Brew a better world - Raise the bar 2030”, με τρεις κύριους άξονες: περιβάλλον, κοινωνία και υπεύθυνη κατανάλωση. Όπως επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Δανιηλίδης, «μεταβαίνοντας σε μία νέα δεκαετία στην οποία οι προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουμε φαίνονται να είναι ακόμη εντονότερες, είναι πλέον πιο επιτακτικό για τις μεγάλες επιχειρήσεις να ανταποκρινόμαστε όχι μόνο στον παραγωγικό μας ρόλο, αλλά να συνδυάζουμε την οικονομική με τη βιώσιμη ανάπτυξη».
Σημειώνεται ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιΐα απασχολεί συνολικά 805 εργαζόμενους, σε τέσσερις παραγωγικές μονάδες στη χώρα μας. Το 2020 πραγματοποίησε καθαρές πωλήσεις ύψους 179 εκατ. ευρώ, ενώ η αξία των εξαγωγών της, σε 19 χώρες, άγγιξε τα 15 εκατ. ευρώ. Μέσω του προγράμματος συμβολαιακής καλλιέργειας, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία επεξεργάστηκε 55.000 τόνους κριθαριού, με 2.000 αγρότες να συμμετέχουν στο πρόγραμμα, ενώ επένδυσε 6,5 εκατ ευρώ, συνεισφέροντας συνολικά 160 εκατ ευρώ σε εισφορές και φόρους.