Εντείνεται η αθέατη μάχη στους κόλπους της κυβέρνησης για την επιλογή των νέων γενικών γραμματέων. Οι αντικαταστάσεις θα είναι πολλές, με αλλαγές προσώπων που δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα, ενώ και σε επίπεδο αρμοδιοτήτων αναμένονται μεγάλες ανακατατάξεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι συνεντεύξεις υποψηφίων συνεχίστηκαν και το Σαββατοκύριακο, προκειμένου να κλειδώσουν οι θέσεις. Όπως μαθαίνουμε, αρχική επιδίωξη της κυβέρνησης ήταν οι αλλαγές να ανακοινωθούν μαζικά μέχρι το τέλος Ιουλίου, ωστόσο όσο περνούν οι μέρες τόσο περιπλέκονται τα πράγματα, κάτι που κάνει αρκετούς να εκτιμούν ότι είτε θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος, ή οι αλλαγές θα γίνουν αποσπασματικά. Έντονο είναι το παρασκήνιο για την τύχη του γ.γ. Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά, από τους λίγους που σχετίζονται με το δυστύχημα των Τεμπών και ο οποίος δεν παραιτήθηκε προς διευκόλυνση της κυβέρνησης. Μάχη είναι σε εξέλιξη για τον γ.γ.Υποδομών όπου ο νέος υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας προσπαθεί να επιβάλει την επιλογή του, με το Μαξίμου όμως να έχει λόγο. Επιπλέον, ισχυρές είναι οι παρασκηνιακές παρεμβολές εργολάβων που θέλουν να βρεθούν σε γνώριμα… ύδατα. Με μεγάλο ενδιαφέρον, για να μην πούμε αγωνία, περιμένουν και οι τράπεζες τον νέο γ.γ. στο υπουργείο Οικονομικών με ευθύνη τον χρηματοπιστωτικό τομέα. Και η καρατόμηση Ματζούφα, στην οποία αναφέρθηκε πρώτη η στήλη, θα πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο αυτής της σαρωτικής κίνησης που κυοφορείται. Πολλά ακούγονται για το πρόσωπο του αντικαταστάτη του και αν επιβεβαιωθούν κάποιες πληροφορίες θα δούμε πολύ ενδιαφέρουσες καραμπόλες. Να σημειώσουμε με την ευκαιρία ότι, παρά την πολύ καλή φήμη που συνοδεύει τον κ. Ματζούφα, πολλά κυβερνητικά στελέχη αλλά και εκπρόσωποι εταιρειών του καταλογίζουν μεγάλες καθυστερήσεις.
-- Με εξίσου μεγάλο ενδιαφέρον η αγορά αναμένει και τον νέο χάρτη αρμοδιοτήτων, καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι και εδώ οι αλλαγές θα είναι σαρωτικές. Δεδομένης της υπουργοποίησης αρκετών γ.γ., όπως η κ. Αλεξάνδρα Σδούκου (Ενέργειας), Θ. Πετραλιάς (Οικονομίας), Θ. Κοντογεώργης (υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργό), Βιβή Χαραλαμπογιάννη (Εσωτερικών), Μάριος Θεμιστοκλέους (Υγείας), αρκετοί εκτιμούν ότι μεγάλο τμήμα των αρμοδιοτήτων των γ.γ. θα περάσει στους νέους υφυπουργούς, ψαλιδίζοντας τις αρμοδιότητες των νέων γενικών γραμματέων της κυβέρνησης.
Φλωρίδης κατά τραπεζών
Ανήκει ο νέος υπουργός Δικαιοσύνης, Γιώργος Φλωρίδης, στο club των «για όλα φταίνε οι τράπεζες και οι τραπεζίτες»; Φαίνεται πως ναι. Πολλά χρόνια πίσω, όταν ο νυν υπουργός Δικαιοσύνης ήταν υπουργός Δημόσιας Τάξης, λίγο πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 της Αθήνας, μετείχε σε μια εκδήλωση συστημικής τράπεζας. Η εκδήλωση γινόταν με αφορμή το λανσάρισμα μιας πιστωτικής κάρτας. Ο κύριος υπουργός προσήλθε στην εκδήλωση ως ομιλητής και ούτε λίγο ούτε πολύ κατσάδιασε τα στελέχη της τράπεζας και την πρακτική των πιστωτικών καρτών και αποχώρησε, αφήνοντας σύξυλους τους ανθρώπους της τράπεζας. Ασφαλώς από τότε έχει περάσει πολύ νερό κάτω από τη γέφυρα, όπως λένε οι Αγγλοσάξονες, αλλά κάποιες συμπεριφορές συνδέονται με βαθιά ριζωμένες αντιλήψεις, που συνήθως ούτε διατηρούν, ούτε θέλουν να διατηρούν επαφή με την πραγματικότητα. Και αν τα παραπάνω φαίνονται υπερβολικά, καλό είναι να ανατρέξετε στη συζήτηση στη Βουλή για τις προγραμματικές δηλώσεις, με τον κ. Φλωρίδη που είπε πολλά και ωραία για τις τράπεζες. Απαντώντας σε αιτιάσεις του Σ. Φάμελλου του ΣΥΡΙΖΑ, ο νέος υπουργός Δικαιοσύνης είπε ότι θα επαναφέρει την αυτεπάγγελτη δίωξη της απιστίας, ενω επέκρινε το ΣΥΡΙΖΑ γιατί αφαίρεσε απο τον ποινικό κωδικό το αδίκημα της… τοκογλυφίας.
-- Δεν γνωρίζουμε αν η επαναφορά του αδικήματος της τοκογλυφίας θα βοηθούσε την προσπάθεια του υπουργού για τον τερματισμό της «βιομηχανίας αγωγών και μηνύσεων», που έθεσε ως κεντρικό στόχο, αλλά σίγουρα η αναφορά του υπουργού για τραπεζίτες - τοκογλύφους είναι πλήρως συντονισμένη με το αποκαλούμενο κοινό αίσθημα.
Η μεταρρύθμιση της Δικαιοσύνης
Η Δικαιοσύνη ίσως αποτελεί το υπ' αριθμόν 1 πρόβλημα της χώρας και απαιτούνται κολοσσιαίες αλλαγές -το κυριότερο, απαιτείται σύγκρουση με το πανίσχυρο λόμπι των δικηγόρων. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η ψηφιοποίηση, οι προσλήψεις και η εξειδίκευση των δικαστών θα βοηθήσουν σημαντικά, αλλά δεν θα λύσουν το βασικό πρόβλημα: τον δραστικό περιορισμό της δικηγορικής ύλης. Μιλάμε για έναν στρατό ανθρώπων που το μόνο που γνωρίζουν (και μάλιστα άριστα) είναι πώς να δημιουργούν προβλήματα, όχι να λύνουν και το νομικό σύστημα της χώρας τους δίνει άπειρες δικονομικές δυνατότητες, τις οποίες οι δικηγόροι εξαντλούν. Διαβάζαμε χθες στην Καθημερινή ότι κάθε χρόνο 140.000 μηνύσεις κατατίθενται μόνο στην Αθήνα, τις οποίες επεξεργάζονται 12 εισαγγελείς. Τρέχα γύρευε στην κυριολεξία. Θα πρέπει να υπάρξει μια συστηματική δουλειά για την κωδικοποίηση και απλοποίηση της νομοθεσίας για να τερματιστεί το σημερινό χάος με τους χιλιάδες νόμους και την ατελείωτη νομολογία που δημιουργεί έναν αδιαπέραστο λαβύρινθο.
-- Για να μην μακρηγορούμε: η μεταρρύθμιση της Δικαιοσύνης απαιτεί θεμελιακές αλλαγές και ανατροπή ενός δικηγορικού και δικαστικού κατεστημένου που βασιλεύει δεκαετίες, ενός κατεστημένου που ευημερεί με την τεράστια δικηγορική ύλη και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να συνδέεται με μεγάλα διαπλεκόμενα συμφέροντα και εκτεταμένη διαφθορά. Είναι αμφίβολο αν μια μεταρρύθμιση τέτοιας εμβέλειας μπορεί να την κάνει μια κυβέρνηση χωρίς ευρύτερες συναινέσεις. Και δεν είναι λίγοι αυτοί που αναρωτιούνται κατά πόσο ο κ. Φλωρίδης, δικηγόρος ο ίδιος και μάλιστα πρώην πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Κιλκίς, ένας πολιτικός σάρκα εξ σαρκός του πολιτικού συστήματος της μεταπολίτευσης, που η συνεισφορά του την τελευταία δεκαετία ήταν η συνεπής υποστήριξη του αντι – ΣΥΡΙΖΑ μετώπου (κάτι εξαιρετικά σημαντικό τη δύσκολη εκείνη περίοδο) είναι ο πολίτικος που θα οδηγήσει την αναμόρφωση της Δικαιοσύνης στην Ελλάδα.
Το deal Attica - ΑΝΕΚ στην Επ. Ανταγωνισμού
Την Τετάρτη είναι προγραμματισμένη η συνεδρίαση της Ολομέλειας της Επιτροπής Ανταγωνισμού για να εξετάσει τη συγχώνευση της Attica Συμμετοχών με την ΑΝΕΚ. Η εισήγηση προς την Ολομέλεια είναι θετική, παρ' όλα αυτά δεν είναι δεσμευτική για την Επιτροπή. Το σκεπτικό της εισήγησης ήταν πως η ΑΝΕΚ είναι failing firm, δηλαδή εταιρεία προς πτώχευση και η συγχώνευση είναι η μοναδική διέξοδος για τη σωτηρία της. Βεβαίως, και σε αυτή την περίπτωση θα υπάρξουν περικοπές δρομολογίων και πωλήσεις πλοίων για την προστασία του ανταγωνισμού. Από την άλλη πλευρά, η παρέμβαση του εφοπλιστή Ηλιόπουλου της SeaJets με πρόταση της τελευταίας στιγμής για την ΑΝΕΚ αλλάζει τις ισορροπίες, αφού στόχος του είναι με δύο προσφορές να μη χαρακτηριστεί ως failing firm η ΑΝΕΚ. Η πρότασή του απορρίφθηκε από τις τράπεζες ως μη συμφέρουσα σε σχέση με αυτή της Αttica, αλλά ο Ηλιόπουλος επανήλθε με νεότερη (ελαφρώς βελτιωμένη) πρόταση, για την οποία ακόμη οι τράπεζες δεν έχουν τοποθετηθεί επίσημα αλλά είναι βέβαιο ότι κρίνεται ως προβληματικλή. Όπως και να έχει, η Ολομέλεια θα εξετάσει όλα τα στοιχεία και θα αποφανθεί, το αργότερο έως τις αρχές Αυγούστου.
Η επιστροφή του Eastmed
Να μην ξεγράψουμε την πιθανότητα δημιουργίας του αγωγού φυσικού αερίου Eastmed, λέει ο Νίκολα Μόντι. Μιλώντας σε εργασίες του ενεργειακού λόμπι, ο διευθύνων σύμβουλος του ιταλικού ομίλου Edison, αναφερόμενος στη συζήτηση της Κύπρου με το Ισραήλ για τον λεγόμενο «μικρό Eastmed», άφησε ανοιχτό το σενάριο σύνδεσης αυτού του αγωγού και με την Ελλάδα. Σύμφωνα με όσα ανέφερε, θα πρέπει να γίνει αρχικά το πρώτο βήμα. «Μία σύνδεση μεταξύ Ισραήλ και Κύπρου μπορεί να είναι το πρώτο μέρος του αγωγού που προωθούμε, γιατί από την Κύπρο θα μπορούσαμε στην συνέχεια να συνδεθούμε με την Κρήτη και την ηπειρωτική Ελλάδα», σημείωσε. Να υπενθυμίσουμε ότι ο όμιλος Edison είναι ο μοναδικός ιδιοκτήτης του IGI Poseidon, του φορέα εκμετάλλευσης του έργου που έχει προς το παρόν εγκαταλειφθεί, καθώς και του αγωγού Poseidon που θα συνδέσει τον αγωγό EastMed τόσο με την Ιταλία όσο και με την Τουρκία.
Νέος παίκτης στα rent a car
Η αύξηση της τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα δεν φέρνει μόνο διεθνείς παίκτες από τον κλάδο των ξενοδοχείων αλλά και από τους κλάδους που βρίσκονται κοντά σε αυτόν. Έτσι, στην Ελλάδα εδώ και λίγες ημέρες, και συγκεκριμένα στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη, δραστηριοποιείται η ορμώμενη από το Ντουμπάι, FinalRentals. Η εταιρεία ενοικιάσεως αυτοκινήτων, που στηρίζεται πλέον από βρετανικά κεφάλαια, με την προσθήκη της Ελλάδας έχει παρουσία σε 31 χώρες και στόχος είναι να φτάσει τις 100 έως τον Σεπτέμβριο του 2025. Πρόκειται για μία ταχύτατη ανάπτυξη, αν αναλογιστεί κανείς ότι ξεκίνησε από τον Αραβικό Κόλπο, λίγο πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.