Σπουδαία εξέλιξη για την πόλη, τη χώρα και τους πολίτες η λειτουργία των 3 νέων σταθμών του Μετρό στον Πειραιά, έργο που ολοκλήρωσε με επιτυχία η AVAX. Η ένταξη στο δίκτυο των νέων σταθμών (Μανιάτικα, Πειραιά και Δημοτικό Θέατρο) αναβαθμίζει το συγκοινωνιακό δίκτυο στην Αττική και οι νέοι σταθμοί εξυπηρετούν ήδη χιλιάδες πολίτες. Δεν χρειάζονται πολλά λόγια. Και μόνο το γεγονός ότι με την επέκταση συνδέονται άμεσα το αεροδρόμιο με το λιμάνι του Πειραιά, τα λέει όλα. Από πλευράς χρησιμότητας, η στήλη μόνο καλά λόγια έχει να πει, ωστόσο, από πλευράς αισθητικής, η εικόνα προβληματίζει. Οι νέοι σταθμοί είναι πανομοιότυποι, σαν να έχουν βγει από καρμπόν, με τους σταθμούς που κατασκευάστηκαν προ 20ετίας. Τα σχέδια είναι τρομερά συμβατικά και συντηρητικά. Το κόκκινο χρώμα στον σταθμό Χολαργός και το κίτρινο στα Μανιάτικα είναι η κύρια διαφορά μεταξύ των δύο σταθμών. Είναι έλλειψη φαντασίας; Είναι η πεμπτουσία της γραφειοκρατικής διεκπεραίωσης; Ή μήπως η αποτύπωση του βαθύτατου συντηρητισμού που διέπει τη χώρα; Για ποιο λόγο ο σταθμός Πειραιά, για παράδειγμα, να θυμίζει, όπως και οι περισσότεροι σταθμοί του Μετρό Αττικής, χώρο υποδοχής μεγάλης βιομηχανικής μονάδας;
-- Το βασικό πρόβλημα είναι ότι οι νέοι σταθμοί εξακολουθούν να κινούνται στην πεπατημένη και, είκοσι χρόνια μετά, να μην προχωράμε σε πιο δημιουργικές και τολμηρές επιλογές. Ειδικά σε μια πόλη όπως η Αθήνα, που φιλοδοξεί να καταστεί κορυφαίος τουριστικός προορισμός και στην οποία τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί υψηλού επιπέδου αρχιτεκτονική, όπως το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το Μουσείο Ακρόπολης, τα σχέδια της μεγάλης επένδυσης στο Ελληνικό κ.α. Το να έχει ο κάθε σταθμός του μετρό μια ταυτότητα και ένα ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό αποτύπωμα θα είχε υψηλότερο κόστος, αλλά και πολλαπλά οφέλη, ενισχύοντας τη δυναμική της πόλης.
-- Μετά τα ευχάριστα νέα της ένταξης της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στον MSCI Standard, εξέλιξη που οδήγησε τη μετοχή σε νέα υψηλά, τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα -που αλλού;- στο μεγάλο deal το οποίο κυοφορείται εδώ και πολύ, πολύ καιρό. Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι σχετικές συζητήσεις βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και μέχρι το τέλος του μήνα θα... κληρώσει. Όπως αναφέρουν πηγές που παρακολουθούν στενά την υπόθεση, το deal ή θα γίνει ή δεν θα γίνει και, αν βγει τελικά λευκός καπνός από το δωμάτιο των διαπραγματεύσεων, θα υπάρξει πλήρης διασφάλιση των συμφερόντων των μετόχων μειοψηφίας. Τουτέστιν ή θα έχουμε συμφωνία και δημόσια προσφορά ή δεν θα έχουμε τίποτα.
-- Χωρίς εξάρσεις και χωρίς συγκινήσεις, σχεδόν αθόρυβα, έπιασε τις 900 μονάδες χθες ο Γενικός Δείκτης κλείνοντας στις 903,87 μονάδες σημειώνοντας άνοδο +0,40%. Η άνοδος ήρθε παρά την πτώση των τραπεζών και των διυλιστηρίων (ΜΟΗ -0,94%, ΕΛΠΕ -0,44%) με οδηγό τη μετοχή της ΔΕΗ (+2,3%) που σιγά – σιγά προσεγγίζει τα 7 ευρώ, ενώ και η Τιτάν «ανεβάζει» στροφές. Αξιοσημείωτο το άλμα του ΑΔΜΗΕ (+5,99%), δεν μας έχει συνηθίσει σε τέτοιες εξάρσεις. Όμως, η μετοχή είχε υποχωρήσει υπερβολικά και είχε καθηλωθεί σε πολύ χαμηλά επίπεδα για καιρό –η αντίδραση ήταν θέμα χρόνου.
-- Με μεγάλη όρεξη άνοιξε η αγορά της Νέας Υόρκης χθες, ωστόσο το βράδυ η είδηση ότι ρωσικός πύραυλος έπληξε την Πολωνία, σκοτώνοντας δύο ανθρώπους, προκάλεσε «βουτιά» των τιμών με τους δείκτες της Wall Street να χάνουν τα κέρδη και να περνάνε για λίγο στο «κόκκινο». Η ψυχραιμία όμως επανήλθε και τελικά η συνεδρίαση ολοκληρώθηκε με κέρδη +0,17% για τον Dow Jones, +0,88% για τον S&P 500 και +1,45% για τον NASDAQ. Μπορεί οι δείκτες να έχασαν τα υψηλά ημέρας, ωστόσο το ότι διατηρούν τα μεγάλα κέρδη του Οκτωβρίου ψάχνοντας ευκαιρίες για υψηλότερα δημιουργεί προσδοκίες.
-- Με επιστολές στο Χρηματιστήριο, Αvax και ΕΛΛΑΚΤΩΡ επιβεβαίωσαν ότι βρίσκονται σε συζητήσεις για το ποσοστό της Avax στη ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ που είναι ο παραχωρησιούχος της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου. Η Avax πωλεί τη συμμετοχή της στο πλαίσιο της αξιοποίησης των περιουσιακών της στοιχείων και της ενίσχυσης της ρευστότητάς της. Στη Γέφυρα ΑΕ μέτοχοι είναι η Vinci Παραχωρήσεις με ποσοστό 57,45%, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, θυγατρική της ΕΛΛΑΚΤΩΡ με 22,02% και η Avax με 20,53%. Η Avax θα πουλήσει τη συμμετοχή της στους άλλους δύο συνεταίρους αναλογικά: το 14,84% στη Vinci και το 5,69% στην Άκτωρ Παραχωρήσεις. Το τίμημα θα προσεγγίσει τα 60 εκατ. ευρώ. Οι τρεις πλευρές έχουν κλείσει το deal από τον Σεπτέμβριο, αλλά εκκρεμούν για την υλοποίησή του οι εγκρίσεις από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από το υπουργείο Υποδομών. Η ΓΕΦΥΡΑ μοιράζει μερίσματα από την αρχή της παραχώρησης, αλλά τα τελευταία χρόνια λόγω της Covid 19, που επηρέασε την κυκλοφορία και τα έσοδα, δεν διένειμε. Το σκεπτικό της Avax είναι ότι, επειδή τα επόμενα πέντε χρόνια η ΓΕΦΥΡΑ έχει υψηλές αποπληρωμές δανείων και ως εκ τούτου χαμηλά ή και καθόλου μερίσματα. ήταν η κατάλληλη στιγμή για να πωλήσει τη συμμετοχή της, καθώς την πίεζαν και τα υψηλά χρηματοοικονομικά κόστη που πληρώνει στις τράπεζες. Σημειώνεται πως η παραχώρηση της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου λήγει το 2039.
-- Οι αστρολογικές προβλέψεις του Παύλου Χαϊκάλη ξεφεύγουν από τα ενδιαφέροντα της στήλης, όσοι ενδιαφέρονται με ένα απλό γκουγκλάρισμα μπορούν να τις απολαύσουν, ωστόσο υπενθυμίζουμε ότι ο κύριος αυτός διετέλεσε υφυπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης της κυβέρνησης Τσίπρα το 2015! Είχε προηγηθεί μια εξαιρετικά φτηνή παράσταση, με εμπλοκή ενός άλλου ηθοποιού, του Λάκη Λαζόπουλου, με την οποία υποστήριξε ότι έγινε απόπειρα εξαγοράς του προκειμένου να ψηφίσει θετικά για Πρόεδρο της Δημοκρατίας και να μην πέσει η κυβέρνηση Σαμαρά. Η υπόθεση έγινε σημαία για πολλά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ στον αγώνα ανατροπής του Σαμαρά, για να τεθεί λίγο αργότερα στο αρχείο, καθώς δεν προέκυψε κανένα στοιχείο για τις καταγγελίες. Ο καταγγέλλων υπουργοποιήθηκε τον Ιανουάριο του 2015 από αυτούς που έφερναν την ελπίδα και μάχονταν την οικογενειοκρατία και τα συμφέροντα.
-- Κάπως έτσι τώρα και με τις παρακολουθήσεις: ελάχιστα τους ενδιαφέρει η ουσία της υπόθεσης και τι έχει γίνει πραγματικά. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι να πλήξουν την κυβέρνηση και τον Μητσοτάκη. Μιλάμε για ανθρώπους που ούρλιαζαν για τη λίστα Λαγκάρντ (αλλά δεν έκαναν τίποτα…), που παραλίγο να οδηγήσουν τη χώρα εκτός ευρώ, που έψαχναν λεφτά σε Ρωσία και Κίνα για να τυπώσουν δραχμές, που κρέμασαν στα μανταλάκια πρώην πρωθυπουργούς και πολιτικούς αντιπάλους για το σκάνδαλο της Novartis χωρίς κανένα στοιχείο και πολλά, πολλά άλλα. Για όλα αυτά δόθηκε… συγχωροχάρτι και μάλιστα χωρίς να ζητηθεί συγγνώμη από κανέναν. Και είναι λυπηρό ότι η παραπομπή Παπαγγελόπουλου, που συνδέεται με τη δίωξη 10 πολιτικών προσώπων γίνεται όχι για το φιάσκο του σκανδάλου Novartis, αλλά για μια ασήμαντη υπο-λεπτομέρεια. Αυτά τα ολίγα. για να μην ξεχνιόμαστε, με τους αγανακτισμένους της... δημοκρατίας.
-- Ανταγωνιστή από το εξωτερικό αποκτούν για πρώτη φορά τα ενεχυροδανειστήρια στην Ελλάδα. Την είσοδό της στην ελληνική αγορά με το πρώτο κατάστημα στην Αθήνα ανακοίνωσε χθες η ProntoPegno, εταιρεία με αντικείμενο τον ενεχυροδανεισμό, θυγατρική του ιταλικού τραπεζικού ομίλου Banca Sistema. Το κατάστημα λειτουργεί από τις 18 Οκτωβρίου στην οδό Σόλωνος, εκεί που παλαιότερα στεγαζόταν υποκατάστημα τράπεζας, ενώ όπως τόνισαν χθες στελέχη της εταιρείας το επόμενο κατάστημα θα ανοίξει στη Θεσσαλονίκη και κατόπιν ίσως ανοίξει κι άλλο στον Πειραιά και ίσως σε κάποιο δημοφιλές τουριστικά νησί. Πρόκειται για το πρώτο διεθνές άνοιγμα του ιταλικού ομίλου που διαθέτει στην Ιταλία 13 τέτοια καταστήματα, έχοντας ξεκινήσει από το 2016 από το Μιλάνο. Ανήκει στον τραπεζικό όμιλο Banca Sistema, που ιδρύθηκε το 2011 και εισήχθη το 2015 στο τμήμα Star της Borsa Italiana, ενώ αποτελεί ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα που εξειδικεύεται στην αγορά εμπορικών απαιτήσεων και χορηγεί δάνεια με εγγύηση μισθούς και συντάξεις. Τα αντικείμενα που δέχεται η ProntoPegno και εκτιμά σε σύντομο χρονικό διάστημα είναι χρυσός, ασήμι, επώνυμα ρολόγια, κοσμήματα, πολύτιμοι λίθοι. Το επιτόκιο με το οποίο μπαίνει στην ελληνική αγορά η εταιρεία είναι 2% το μήνα, το οποίο περιλαμβάνει και την ασφάλιση των αντικειμένων, ενώ όπως είπαν τα στελέχη της, στην ελληνική αγορά όσοι δραστηριοποιούνται έως τώρα δουλεύουν με επιτόκιο 10%. «Ανάβει», λοιπόν, ο ανταγωνισμός...
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.