Την εντύπωση ότι αντιδρά σπασμωδικά και σύρεται από την επικαιρότητα και τις δημοσκοπήσεις δίνει όλο και περισσότερο η κυβέρνηση. Τα όσα συμβαίνουν αυτές τις ημέρες με το ρεύμα είναι μια χαρακτηριστική περίπτωση. Η κυβέρνηση σπεύδει να παρέμβει στην αγορά για μια κρίση που το πιθανότερο είναι, όπως εκτιμούν οι άνθρωποι του κλάδου, ότι θα αποδειχτεί βραχύβια και πάντως ουδεμία σχέση έχει με όσα να συμβαίνουν το 2022 με την εισβολή των Ρώσων στην Ουκρανία. Αυτή τη φορά, υπάρχουν πολλά σοβαρά προβλήματα σε όλο τον κάθετο άξονα της ευρύτερης περιοχής μας, από την Ελλάδα και τη Βουλγαρία ως την Ουγγαρία. Ο ασυνήθιστος καύσωνας έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στα δίκτυα και τις διασυνδέσεις (το καλώδιο που συνδέει την Ρουμανία με την Ουγγαρία είναι εκτός), το πυρηνικό εργοστάσιο στο Κοζλοντούι της Βουλγαρίας είναι εκτός συστήματος για εργασίες συντήρησης και, γενικότερα, ολόκληρο το ευρωπαϊκό σύστημα έχει υψηλές τιμές χονδρικής (πάνω από 100€/MWh σε 10 χώρες). Στην Ελλάδα, η μεγάλη χρήση κλιματιστικών λόγω του καύσωνα έχει φέρει υποχρεωτικά στο φουλ τη χρήση θερμικών μονάδων, παραγκωνίζοντας τις ΑΠΕ, γι' αυτό και βλέπουμε «τρελές» τιμές ιδιαίτερα τις βραδινές ώρες (ακόμη και πάνω από 600€/MWh). Σε άλλες χώρες της Ευρώπης δεν έχουμε δει παρεμβάσεις κυβερνήσεις με έκτακτα μέτρα, ενώ και στην Ελλάδα οι παράγοντες της ενεργειακής αγοράς λένε ότι το πιθανότερο είναι να μην διάρκεια αυτή η κρίση, άρα είναι και πολύ πρόωρο να παρέμβει η κυβέρνηση με «βαριά» μέτρα. Αν είναι ανεβασμένοι οι λογαριασμοί για ένα - δύο μήνες, υποστηρίζουν, αυτό δεν σημαίνει ότι χρειάζεται η κυβέρνηση να εφαρμόσει μέτρα που ενεργοποιήθηκαν στη μεγάλη κρίση του 2022,.
-- Αυτή είναι η ψύχραιμη, τεχνοκρατική ανάγνωση των εξελίξεων. Φαίνεται, όμως, ότι αυτό τον καιρό στην κυβέρνηση επικρατούν άλλα κριτήρια, καθώς βλέπουν δημοσκοπήσεις όπου, αντί να βελτιώνεται το 28% της ΝΔ στις ευρωεκλογές, φαίνεται να συρρικνώνεται το ποσοστό κι άλλο. Διαβάζουν και τα ποιοτικά στοιχεία, που δείχνουν την αγανάκτηση του κόσμου για την ακρίβεια και σπεύδουν να δείξουν ότι η κυβέρνηση βρίσκεται στο πλευρό των πολιτών.
-- Ιστορικά, πάντως, έχει αποδειχτεί ότι οι κυβερνήσεις κερδίζουν εκλογές όχι όταν σύρονται πίσω από τις απαιτήσεις της κοινής γνώμης, αλλά όταν έχουν τον έλεγχο των εξελίξεων και εφαρμόζουν την πολιτική τους.
Επιδοτήσεις δύο ταχυτήτων
Σχεδόν έχουμε ξεχάσει τι σημαίνει πανδημία, αλλά τώρα ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για να πληρωθούν κάποιες ενισχύσεις για την εποχή της πανδημίας. Με τροπολογία που κατέθεσε η κυβέρνηση χθες το βράδυ στη Βουλή, χορηγείται αποζημίωση ύψους 8,5 εκατ. ευρώ στην εταιρεία Sky Express που εκκρεμούσε από την περίοδο του CoVid-19, μετά από την έγκρισή της από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατ’ αναλογία των ενισχύσεων που έλαβαν οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες. Αυτό το πολύ λίγα, πολύ αργά το είδαμε στην περίπτωση της Sky Express, ενώ για την Aegean εφαρμόστηκε το αντίθετο δόγμα: Πολλά και γρήγορα.
--Καταλαβαίνουμε τη διαφορά μεγεθών και στρατηγικού βάρους, αλλά και πάλι η διαφορά μεταχείρισης βγάζει μάτι.
-- Για την ιστορία σημειώνουμε ότι σε μια συγκυρία που η κυβέρνηση μοιράζει έκτακτους φόρους (διυλιστήρια, ενέργεια) στην περίπτωση της Aegean και παρά την εκπληκτική κερδοφορία της εταιρείας –η οποία διαμορφώνεται σε επίπεδα ρεκόρ- η κυβέρνηση απέτυχε ή για να το θέσουμε πιο σωστά δεν προσπάθησε και πολύ να ανακτήσει το σύνολο της κρατικής ενίσχυσης που χορηγήθηκε στην Aegean. Η πανδημία άφησε ... προίκα 45 εκατ. στην Aegean, με την κυβέρνηση να ανακτά μόλις 85,4 εκατ. ευρώ από τα 120 εκατ. που της κορήγησε ως κεφαλαιακή βοήθεια για την αντιμετώπιση του covid.
-- Ένα πρόγραμμα κεφαλαιακής στήριξης που η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε σχεδιάσει.
Καλοκαίρι η Εγνατία
Εν μέσω θέρους θα πάρει τον δρόμο για τη Βουλή η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού. Όπως είπε, εχθές, στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, θα σταλεί προς κύρωση τις προσεχείς εβδομάδες, καθώς αυτή αποτελεί προαπαιτούμενο για το Ταμείο Ανάκαμψης. Βεβαίως, η παράδοση στην παραχωρησιούχο κοινοπραξία, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects, αργεί ακόμα, αφού τοποθετείται πια στο πρώτο εξάμηνο του 2025.
-- Δοξα τω Θεώ που οι ξένοι βάζουν ακόμα κάποια προαπαιτούμενα που υποχρεώνουν την κυβέρνηση κάτι να κάνει.
Πιστώσεις για τη Θεσσαλία
Έδωσε ακόμα μία είδηση όμως ο κ. Ταχιάος, σχετικά με τα πολυαναμενόμενα οδικά και σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας, κόστους 1,4 δισ. ευρώ. Εχθές, έπεσε η υπογραφή από τον υφυπουργό για τη Δημοσιονομική Πολιτική, Θάνο Πετραλιά, για την αύξηση του ορίου πιστώσεων και μένει πλέον εκείνη του αναπληρωτή υπουργού Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, Νίκο Παπαθανάση, ώστε να βγουν στον αέρα οι διαγωνισμοί. Θα ακολουθήσει μία ανάρτηση 15 ημερών κι εν συνεχεία το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα στείλει τις προσκλήσεις συμμετοχής στους fast track διαγωνισμούς στους κατασκευαστικούς ομίλους. Αυτό μας φτάνει στις πρώτες ημέρες του Αυγούστου.
Σκούρα τα πράγματα για τη ΛΑΡΚΟ
Εκτενές ενημερωτικό σημείωσε μοίρασε χθες το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για να απαντήσει σε όσους λένε ότι άφησε στο δρόμο τους εργαζομένους της ΛΑΡΚΟ. Το υπουργείο θυμίζει τα τεράστια ποσά που αντλήθηκαν από τον προϋπολογισμό για να πληρώνονται οι εργαζόμενοι ακόμη και όταν δεν εργάζονταν (να ένα όμορφο, σοσιαλιστικό όνειρο...), αλλά και τα προγράμματα που έχουν ενεργοποιηθεί για να βρουν άλλες δουλειές, σε δήμους κ.λπ. Το πιο ενδιαφέρον, όμως, σε αυτό το σημείωμα είναι ίσως ο τρόπος που παρουσιάζονται οι προοπτικές της ΛΑΡΚΟ μετά τους δύο διαγωνισμούς για το εργοστάσιο και τα μεταλλεία, όπου έχει βρεθεί μεν ο προτιμητέος επενδυτής (κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), αλλά παραμένει μια εκκρεμότητα με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Τι θα γίνει, λοιπόν, από εδώ και στο εξής; Το υπουργείο δεν φαίνεται πολύ αισιόδοξο. Όπως αναφέρει, «ακόμη και εάν αρθούν τα ανωτέρω εμπόδια, εκτιμάται ότι απαιτείται σημαντικός χρόνος μετά τη μεταβίβαση μέχρι την επανεκκίνηση της παραγωγικής λειτουργίας του συγκροτήματος ΛΑΡΚΟ κυρίως λόγω των μεγάλων επενδύσεων που θα πρέπει να προηγηθούν». Με άλλα λόγια, παραμένει άδηλο το πότε θα μπορέσει (αν μπορέσει) η ταλαιπωρημένη βιομηχανία νικελίου να επανέλθει στη ζωή, στην παραγωγική δραστηριότητα. Ύστερα από τόσες προσπάθειες και τόσα χρήματα που χάθηκαν από τον κρατικό προϋπολογισμό, αυτό δεν είναι το σενάριο που θα περιμέναμε.
Έρχονται τα UniCredit onemarkets στην Ελλάδα
Διάχυτη ικανοποίηση επικρατεί στις τάξεις της Alpha Bank μετά τη σύναψη της δεσμευτικής συμφωνίας με την UniCredit για την πώληση του 90,1% της Alpha Bank Romania στον ιταλικό Όμιλο και την επακόλουθη συγχώνευση των θυγατρικών των δύο τραπεζών στη Ρουμανία στο πλαίσιο της στρατηγικής συμφωνίας των δυο τραπεζών που ανακοινώθηκε τον περασμένο Οκτώβριο. Από το deal τα οφέλη για την Alpha Bank είναι σημαντκά: πέρα από τη συμμετοχή της με ποσοστό 9,9% στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας, μεγαλύτερης τράπεζας που δημιουργείται στη Ρουμανία και πέρα από τα 256 εκατ. ευρώ που θα εισπράξει σε μετρητά, η Alpha Bank ενισχύει την κεφαλαιακή της επάρκεια κατά 100 μ.β. Το σημαντικότερο όμως, όπως επισημαίνουν πηγές της Alpha, είναι ότι η τράπεζα επωφελείται από την ισχυρή δυναμική που της προσδίδει η στρατηγική συνεργασία με την UniCredit.
-- Η συμφωνία για τη συγχώνευση των θυγατρικών των δύο ομίλων στη Ρουμανία αποτέλεσε τη βάση για να «ξεκλειδώσει» η ευρύτερη συνεργασία μεταξύ των δύο τραπεζών που ακουμπά όλες τις βασικές δραστηριότητες της Alpha Bank (Retail, Wholesale, International) με αποκορύφωμα το wealth management, όπου ανοίγονται σημαντικές ευκαιρίες για περαιτέρω συνέργειες. Ήδη ομάδες των δύο Ομίλων εστιάζουν την προσοχή τους στον τομέα αυτόν, με στόχο τα προϊόντα UniCredit onemarkets να είναι διαθέσιμα στους πελάτες της Alpha Bank το φθινόπωρο.
Πολεμώντας τους πειρατές
Η συμφωνία Cosmote - Nova για τον διαμοιρασμό του αθλητικού περιεχομένου τους με ένα μικρό επιπλέον τίμημα των οικιακών πελατών τους ενδεχομένως να αποδειχθεί η πιο αποτελεσματική πρωτοβουλία για την πάταξη της πειρατείας σε σχέση με τους νόμους και τις ποινές που έχει ψηφίσει και επιβάλει το κράτος σήμερα αλλά και στο μέλλον. Η φιλοσοφία των δύο διοικήσεων είναι απλή: Σήμερα μια παράνομη σύνδεση κοστίζει 15-20 ευρώ. Με τη συμφωνία των δύο ομίλων ο συνδρομητής τους νόμιμα και με πολύ καλή πιστότητα εικόνας και ήχου θα μπορεί να βλέπει με περίπου 28 ευρώ ή και χαμηλότερα το σύνολο των αθλητικών καναλιών και των δύο ομίλων που καλύπτουν σχεδόν όλα τα εγχώρια και διεθνή αθλητικά γεγονότα. Είναι απλά μαθηματικά και ο κόσμος που του αρέσουν τα αθλητικά αλλά κοιτάει και την τσέπη του δεν θα μπορεί να «προσπεράσει» μια τέτοια προσφορά.
-- Από τις εταιρείες επισημαίνουν ότι παραμένουν ανταγωνιστές. Δηλαδή θα κονταροχτυπιούνται για να κερδίζουν ο ένας αθλητικά γεγονότα από τον άλλον, με αντίκτυπο στην τιμολογιακή πολιτική της συμφωνίας. Η συμφωνία είναι τριετής, η προπαρασκευή μετρά αρκετούς μήνες και μένει να φανεί τι υποδοχή θα έχει από τους συνδρομητές των δύο καναλιών. Σήμερα οι παράνομες συνδέσεις εκτιμώνται σε 600.000-800.000. Πρόκειται για μπίζνα που έχει ξεφύγει από τα όρια της μικροαπάτης και έχει περάσει σε επίπεδα εγκληματικής οργάνωσης.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.