Έκδηλη ήταν η αμηχανία του υπουργού Εσωτερικών Θεόδωρου Λιβάνιου και του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρου Σκυλακάκη για το χάος που έχει δημιουργηθεί με τους καθαρισμούς των οικοπέδων (στο πλαίσιο της αντιπυρικής προστασίας) και την αδυναμία του κρατικού μηχανισμού να διαχειριστεί τα κομμένα χόρτα. Και μόνο το γεγονός ότι συζητάμε στα τέλη Ιουνίου, με τις πυρκαγιές ήδη να δοκιμάζουν τις αντοχές της χώρας, το πως θα μαζευτούν από τους δρόμους, τα χωράφια και τα βουνά τα κομμένα χόρτα των οικοπέδων, κάτι που παραπέμπει σε κωμωδία των Monty Python, αρκεί για να γίνει κατανοητή η αμηχανία των δυο καλών υπουργών. Χθες το πρωί βρέθηκαν στο ΣΚΑΙ στην εκπομπή του δημοσιογράφου Άρη Πορτοσάλτε και μίλησαν για το θέμα του καθαρισμού οικοπέδων, θέμα που έχει προκαλέσει τεράστια αναστάτωση. Και ήταν πραγματικά αξιοθαύμαστη η προσπάθειά τους να δουν τη θετική πλευρά της υπόθεσης κατά το “always look on the bright side of life” των Monty Python. «Το σημαντικό είναι ότι για πρώτη φορά τα χόρτα κόπηκαν» σημείωναν ενώ στην κριτική του ποιος θα τα μαζέψει απαντούσαν ότι δεν φταίει η κυβέρνηση, ότι θα γίνει και αυτό αλλά το σημαντικό είναι ότι τα χόρτα κόπηκαν!
-- Πρόκειται δηλαδή για άλλη μια γνήσια ελληνική μεταρρύθμιση όπου θεσπίζεται κάτι που στη θεωρία φαίνεται καλό (και είναι για να είμαστε δίκαιοι) αλλά δε έχει γίνει η παραμικρή προετοιμασία, δεν υπάρχει η παραμικρή μέριμνα πως θα μαζευτούν και τι θα απογίνουν τα κομμένα κλαδιά και χόρτα.
-- Θα πει κάποιος εδώ ο άλλος (ο υπουργός Δικαιοσύνης) προχώρησε σε αυστηροποίηση ποινών και υποχρεωτική φυλάκιση για κάποιες ποινές χωρίς προηγουμένως να έχουν δημιουργηθεί νέες φυλακές - τα κομμένα χόρτα μας μάραναν;
-- Με αυτά και με αυτά είναι πραγματικά μυστήριο πως το 2020 η κυβέρνηση και το κράτος, που τώρα δεν μπορούν να μαζέψουν τα χόρτα, οργάνωσαν υποδειγματικά το τεράστιο έργο των εμβολιασμών.
Η επάρκεια ρεύματος προβληματίζει τους επενδυτές
Τα δίκτυα είναι το «νούμερο ένα» πρόβλημα που θέτουν όσοι θέλουν να κάνουν επενδύσεις στη χώρα, με πρώτους όσους βλέπουν ευκαιρίες στα βιομηχανικά πάρκα. Το ζήτημα της επάρκειας ρεύματος έθεσε εχθές και ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, Αθανάσιος Ψαθάς, παρουσιάζοντας σε δημοσιογράφους το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας. Μάλιστα, σήμερα θα γίνει σχετική συνάντηση με τον ΔΕΔΔΗΕ για να συζητηθεί το θέμα, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη διαβούλευση και για την αποτελεσματικότερη χρήση του σιδηροδρομικού δικτύου. Η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ έχει στα σκαριά επενδύσεις άνω των 95 εκατ. ευρώ που σχεδιάζει για την αναβάθμιση και ανάπτυξη 14 ΒΙΠΕ ανά την Ελλάδα, σε συνδυασμό με τρεις προτάσεις χρηματοδότησης βιομηχανικών και εμπορικών πάρκων, εκ των οποίων 15 εκατ. θα κατευθυνθούν στην απολιγνιτοποίηση των ΒΙΠΕ σε Ηράκλειο, στην Τρίπολη, στον Μελιγαλά, στην Φλώρινα και στην Κοζάνη.
Οι τράπεζες και τα μουσεία
Με έναν πολύ άμεσο τρόπο επικοινώνησε το μεγάλο, πλην πολλές φορές αφανές, πολιτιστικό έργο των τραπεζών, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών και της Εθνικής Τράπεζας, Γκίκας Χαρδούβελης, καταθέτοντας μια προσωπική του εμπειρία. Μιλώντας στη Γενική Συνέλευση της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών ο κ. Χαρδούβελης σημείωσε ότι στο 3ήμερο του Αγίου Πνεύματος επισκέφτηκε τα Ιωάννινα και θέλησε να επισκεφτεί κάποια μουσεία της πόλης. Όμως η επιθυμία του στάθηκε αδύνατο να ικανοποιηθεί, ή πιο σωστά ικανοποιήθηκε μερικώς, καθώς όλα τα μουσεία της πόλης ήταν κλειστά πλην ενός: του Μουσείο Αργυροτεχνίας που βρίσκεται στο Κάστρο Ιωαννίνων. Πρόκειται για ένα από τα υπέροχα μουσεία που έχει δημιουργήσει και λειτουργεί η Τράπεζα Πειραιώς μέσω του Πολιτιστικού Ιδρύματος.
-- Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα Ιωάννινα δεν είναι καμία μικρή πόλη σε κατάσταση παρακμής. Το αντίθετο πρόκειται για μια πόλη σε άνθιση με σημαντική τουριστική κίνηση, πανεπιστήμια, αρκετές επιχειρήσεις ενώ τα τελευταία χρόνια απασχόλησε τα μέσα ενημέρωσης ως μια πόλη που επιλέγουν για να ζήσουν ψηφιακοί μετανάστες. Και αυτό το «κλείδωμα» της πόλης λόγω αργιών θα πρέπει να προβληματίσει διπλά. Διότι το ζήτημα δεν είναι μόνο να φτιάχνουμε τα μουσεία αλλά και να τα λειτουργούμε με όρους όχι δημοσιοϋπαλληλικούς.
Μια διαφορετική συνέντευξη του Γ. Στουρνάρα
Μια πολύ διαφορετική, πολύ προσωπική, συνέντευξη παραχώρησε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Γιάννης Στουρνάρας, στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ και στην εκπομπή «Μια Κυριακή από τη ζωή σου». Ο διοικητής της ΤτΕ έκανε μια μεγάλη και εκ βαθέων αναδρομή στη ζωή του, στα παιδικά του χρόνια, τις αριστερές καταβολές της οικογένειά του, το πώς «έμπλεξε» με τα οικονομικά, τις σπουδές του στην Αγγλία και την Οξφόρδη, την Τράπεζα της Ελλάδος και τον ρόλο των κεντρικών τραπεζών, τον πληθωρισμό και την ακρίβεια, την κλιματική αλλαγή, την τεχνολογία, την εμπειρία της κρίσης ως ΥΠΟΙΚ αλλά και την φοροδιαφυγή.
Θύμα των περιορισμών της Κίνας η Ικτίνος
Τα περιοριστικά μέτρα που έχει επιβάλει η κυβέρνηση της Κίνας στις εισαγωγές μαρμάρου έχουν πλήξει τις ελληνικές μαρμαροβιομηχανίες, οι οποίες το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής τους το διοχέτευαν στη συγκεκριμένη χώρα. Μια από αυτές είναι και η εισηγμένη Ικτίνος που μετρά δύο συνεχόμενες ζημιογόνες χρήσεις το 2022 και το 2023. Το 2024 η διοίκηση εκτιμά ότι η εταιρεία θα επανέλθει στην κερδοφορία, κάτι που διαφαίνεται από τα αποτελέσματα του πενταμήνου. Τα ενοποιημένα κέρδη EBITDA ανήλθαν το διάστημα Ιανουάριος-Μάιος 2024 στα 1,7 εκατ. έναντι 0.5 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Ο δανεισμός του ομίλου στις 31/5/2024 μειώθηκε κατά 1,8 εκατ. ευρώ στα 46,2 εκατ. ευρώ σε σχέση με το τέλος του 2023 με την εταιρεία να ολοκληρώνει την αναδιάρθρωση του δανεισμού της με την Alpha Bank και σύντομα με Εθνική και Attica Bank. Η αναδιάρθρωση αφορά χρεολύσια oμολογιακών δανείων των ετών 2023-2025 συνολικής αξίας 11 εκατ. ευρώ. Όπως υποστηρίζει η διοίκηση, η Ικτίνος κατάφερε να αντισταθμίσει μέρος των απωλειών από την αγορά της Κίνας επιτυγχάνοντας τριπλασιασμό των εξαγωγών σε αγορές, όπως η Ινδία, η Αίγυπτος και η Τυνησία. Παράλληλα εξασφάλισε την προμήθεια μαρμάρων σε έργα αξίας 12 εκατ. ευρώ (4,5 εκατ. στις ΗΠΑ, 5 εκατ. στο Βιετνάμ και 2,5 εκατ. στο Τουρκμενιστάν).
Ο «ξαφνικός θάνατος» της καθημερινής Αυγής
Δυσάρεστη εξέλιξη αποτελεί ο «ξαφνικός θάνατος», όπως χαρακτήρισε η ΕΣΗΕΑ την απόφαση του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ να προχωρήσει στην αναστολή της καθημερινής έκδοσης της εφημερίδας Αυγή. Πρόκειται για ιστορική εφημερίδα και παρά το γεγονός ότι είναι μια καθαρά κομματική εφημερίδα η αναστολή έκδοσης αποτελεί πλήγμα για τον έντυπο τύπο. Ωστόσο η πραγματικότητα είναι αμείλικτη. Όπως σημειώνει το Δ.Σ. της εφημερίδας δικαιολογώντας την απόφασή που ελήφθη «οι πωλήσεις της καθημερινής έντυπης έκδοσης σ΄ όλη τη χώρα δεν ξεπερνούν κατά μέσο όρο τα 750 φύλλα ημερησίως». Η ΕΣΗΕΑ προκήρυξε απεργία στην εφημερίδα και το site της Αυγή για σήμερα ωστόσο τα 750 φύλλα ημερησίως δεν αφήνουν περιθώρια για πολλές συζητήσεις.
Η εμφυλιοπολεμική δήλωση Μακρόν
Πολλά σχόλια, κυρίως αρνητικά, προκάλεσε η δήλωση του Γάλλου προέδρου, Εμ. Μακρόν, ότι «εάν κερδίσουν τις εκλογές τα άκρα τότε η Γαλλία μπορεί να οδηγηθεί σε εμφύλιο πόλεμο», αναφερόμενος τόσο στο ακροδεξιό κόμμα της Μ. Λεπέν όσο και στη συμμαχία των αριστερών κομμάτων. Η πρώτη, επίσημη, αντίδραση προήλθε από τη Μαρί Λεπέν, η οποία υποστήριξε ότι η δήλωση Μακρόν αποτελεί απόδειξη ότι γνωρίζει πώς θα βρεθεί αντιμέτωπος με μία μεγάλη ήττα στις εκλογές. Ακολούθησε ο Ζ. Λ. Μελανσόν, ο οποίος υποστήριξε ότι αυτός που πραγματικά προκαλεί διχασμό είναι ο ίδιος ο Μακρόν, προσθέτοντας ότι «όπου εμφανίζεται βάζει φωτιές» και προφανώς δεν έχει και τη δυνατότητα να τις σβήσει. Όσο για τις δημοσκοπήσεις, συνεχίζουν να δείχνουν νίκη της ακροδεξιάς, αν και το ενδεχόμενο δημιουργίας αυτοδύναμης κυβέρνησης δεν μπορεί να διασφαλιστεί.
Οι επιβάτες «πληρώνουν» για την πράσινη μετάβαση
Πρόσθετη χρέωση έως 72 ευρώ ανά πτήση θα επιβάλει ο γερμανικός αερομεταφορέας Lufthansa από το 2025, προκειμένου να καλύψει μέρος του υψηλού κόστους χρήσης λιγότερο ρυπογόνων καυσίμων. Όπως διευκρίνισε η έξτρα χρέωση θα ισχύει για όλες τις αναχωρήσεις από αεροδρόμια των ΕΕ, Βρετανίας, Νορβηγίας και Ελβετίας και θα ξεκινούν από ένα ευρώ και θα αυξάνονται κλιμακωτά ανάλογα με τη διαδρομή αλλά και τη θέση του επιβάτη. Άλλωστε η ΕΕ έχει ξεκαθαρίσει ότι οι αερομεταφορείς από το 2025 θα πρέπει να ξεκινήσουν να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, με την Air France-KLM να είναι η πρώτη εταιρεία που το 2022 προχώρησε στην επιβολή έξτρα χρέωσης ύψους έως 24 ευρώ για τα δρομολόγια από Γαλλία και Ολλανδία.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.