Στην Ινδία θα βρεθεί ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης την επόμενη εβδομάδα. Ο πρωθυπουργός θα επισκεφτεί την Ινδία στο διάστημα 20 - 24 Φεβρουαρίου και θα ηγηθεί πολυπληθούς επιχειρηματικής αποστολής σε μια κρίσιμη περίοδο, όπου η χώρα των 1,4 δισ. κατοίκων αναζητεί εμπορική και οικονομική δίοδο στη Μεσόγειο. Είχε προηγηθεί τον περασμένο Αύγουστο η επίσημη επίσκεψη του Ινδού πρωθυπουργού, Ναρέντρα Μόντι, στην Αθήνα.
-- Η ελληνική επιχειρηματική αποστολή θα έχει τρεις σταθμούς: το Νέο Δελχί, τη Βομβάη και την Μπανγκαλόρ. Η πρώτη πόλη αποτελεί το χρηματοοικονομικό κέντρο της χώρας, η δεύτερη το εμπορικό και η τρίτη το τεχνολογικό. Οι Έλληνες επιχειρηματίες προέρχονται κυρίως από τους κλάδους της υψηλής τεχνολογίας, των logistics, των κατασκευών, της ενέργειας, του τουρισμού και της φαρμακοβιομηχανίας, καθώς η Ινδία είναι η μεγαλύτερη παραγωγός γενοσήμων στον κόσμο. Στην Ινδία θα ταξιδέψει και ο Κ. Μπήτρος της HIG Capital, η οποία μετά από εννέα εξαγορές εταιρειών στον κλάδο των logistics και των μεταφορών στην Ελλάδα είναι ο leader της αγοράς με ποσοστό 18%. Στόχος η σύναψη συμφωνιών για τις πρώτες διηπειρωτικές μεταφορές.
Καρώνης vs JPMorgan
Κανείς δεν αμφιβάλλει ότι ο Χάρης Καρώνης είναι έξυπνος άνθρωπος, όμως είναι αμφίβολο αν η τακτική που έχει επιλέξει έναντι της JPMorgan θα έχει καλή κατάληξη ενώπιον της βρετανικής Δικαιοσύνης. Τον Δεκέμβριο ήταν η πρώτη περίοδος άσκησης του δικαιώματος (call option) που είχε η αμερικανική τράπεζα με βάση την αρχική συμφωνία με την πλευρά Καρώνη για να αγοράσει πρόσθετες μετοχές της Viva. Σε εκείνη τη φάση, όπως προκύπτει από την αγωγή που πρώτη κατέθεσε η JPMorgan κατά της WeRealize του Χ. Καρώνη, ανέκυψε όχι μια απλή διαφωνία, αλλά μια... χαοτική διαφορά ανάμεσα στις αποτιμήσεις που έκαναν οι δύο πλευρές για την αξία της Viva: κάτι παραπάνω από 1 δισ. την υπολόγισε ο οίκος που διόρισε η JP Morgan, ενώ στα 3 δισ. την εκτίμησε ο οίκος της πλευράς Καρώνη. Πρόκειται, βέβαια, για μια αστρονομική διαφορά που δύσκολα μπορεί κανείς να φανταστεί πώς θα γεφυρωνόταν. Ωστόσο, οι Αμερικανοί υποστηρίζουν στην αγωγή τους ότι η αρχική συμφωνία προέβλεπε συγκεκριμένες διαδικασίες για να γεφυρωθούν τέτοιες διαφορές, αλλά η πλευρά του Χ. Καρώνη εμπόδισε την εφαρμογή τους, με αποτέλεσμα να θιγεί το συμβατικό δικαίωμα των Αμερικανών να ασκήσουν το call option και να αγοράσουν μετοχές.
-- Τον λόγο, βέβαια, έχει τώρα ο Άγγλος δικαστής και η στήλη δεν μπορεί να τον υποκαταστήσει. Ωστόσο, οι Αμερικανοί φαίνεται ότι στηρίζονται σε σαφείς πρόνοιες της αρχικής συμφωνίας και μπροστά στους δικαστές πάντα μετράνε τα γραπτά...
Τα ΚΤΕΛ και τα χειρόφρενα
Έτρεχε και δεν έφτανε χθες το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να διορθώσει τα… τεχνικά προβλήματα για να καταβληθούν οι πληρωμές προς τα ΚΤΕΛ, που κάνουν δρομολόγια στις περιοχές της Αττικής όπου τα λεωφορεία δεν φτάνουν. Το χθεσινό πρωινό κάτοικοι της Ανατολικής Αττικής περίμεναν μάταια στις στάσεις δέκα λεωφορειακών γραμμών από τις 63 που εξυπηρετούνται από τα ΚΤΕΛ μέσω σύμβασης με τον ΟΑΣΑ. Ορισμένοι οδηγοί αποφάσισαν να τραβήξουν αιφνιδιαστικά χειρόφρενο, διαμαρτυρόμενοι για δεδουλευμένα που δεν είχαν πληρωθεί. Η κατάσταση ομαλοποιήθηκε το μεσημέρι, μετά τις διαβεβαιώσεις ότι οι σχετικές πιστώσεις είχαν εγκριθεί και θα ξεκινούσε η καταβολή. Μάλιστα, στις 6.30 το απόγευμα -πράγμα ασυνήθιστο- το υπουργείο ανήρτησε στη Διαύγεια απόφαση για την καταβολή στον ΟΑΣΑ 4.811.025 ευρώ, για την κάλυψη δαπανών που προκύπτουν από τις συμβάσεις παροχής συγκοινωνιακού έργου. Τα λεφτά που πληρώνονται στα ΚΤΕΛ δεν είναι λίγα. Ενδεικτικά, η εκκαθάριση για το τέταρτο τρίμηνο του 2023 στοίχισε στον ΟΑΣΑ 1.566.835,64 ευρώ (με ΦΠΑ) για το διάστημα από 1 Οκτωβρίου- 6 Δεκεμβρίου. Ημέρα που έληξε κιόλας η σύμβαση με τα ΚΤΕΛ.
-- Για την ιστορία, ακολούθησε μία πενθήμερη δωρεά (!) από τα ΚΤΕΛ, ώστε να μην τραβήξουν χειρόφρενο τα δρομολόγια, μέχρι το Ελεγκτικό Συνέδριο να δώσει πράσινο φως σε νεότερη. Χρειάστηκαν όμως επιπλέον 15 ημέρες ενός τύπου «επίταξης» των ΚΤΕΛ Αττικής, Κορινθίας, Ευβοίας, Θηβών έναντι 1,5 εκατ. ευρώ. Σήμερα «τρέχει» η τετράμηνη παράταση της σύμβασης που λήγει στις 7 Απριλίου. Ήδη από τον ΟΑΣΑ έχουν εγκριθεί η προκαταβολή 2.164.961,25 για τον Ιανουάριο και με προχθεσινή απόφαση 2.078.650,08 ευρώ για τον Φεβρουάριο.
Πάντως από τον οργανισμό ξεκαθαρίστηκε ότι τα δρομολόγια που δεν έγιναν εχθές το πρωί δεν θα αποζημιωθούν, ενώ στη νέα σύμβαση που θα υπογραφεί θα τεθεί και νέο κριτήριο: η εξασφάλιση ότι οι οδηγοί πληρώνονται από τους ιδιοκτήτες των λεωφορείων. Ο μοναδικός συμμετέχων στον διαγωνισμό των 452,37 εκατ. ευρώ, κοινοπραξία των ΚΤΕΛ με τα τουριστικά γραφεία Maroulis και Smile Acadimos, ανακηρύχθηκε προχθές προσωρινός ανάδοχος, προκειμένου να αναλάβεις τις 63 γραμμές Ανατολικής και Δυτικής Αττικής για 8 χρόνια.
Η CEO της Vodafone στο Μαξίμου
Με τον πρωθυπουργό, Κ. Μητσοτάκη συναντήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου η διευθύνουσα σύμβουλος του ομίλου Vodafone, Μαργκαρίτα Ντέλα Βάλε στην πρώτη της επίσκεψη στη χώρα μας μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, τον Ιανουάριο του 2023. Στη συνάντηση συμμετείχαν επίσης ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, η διευθύνουσα σύμβουλος της Vodafone Ευρώπης, Serpil Timuray και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Vodafone Ελλάδας Χάρης Μπρουμίδης. Η «πρώτη κυρία» του ομίλου Vodafone επανέλαβε τη δέσμευση της εταιρείας για επενδύσεις ύψους 1 δισ. ευρώ στη χώρα την επόμενη πενταετία, ενώ συζητήθηκαν οι πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η κυβέρνηση, όσον αφορά στο φάσμα συχνοτήτων για το δίκτυο 5G και σχετικά με τον ευρύτερο ψηφιακό μετασχηματισμό της οικονομίας. Πάντως η αλήθεια είναι πως η εταιρεία καλείται να ανεβάσει ρυθμούς στα επενδυτικά της προγράμματα, τουλάχιστον αν δεν θέλει να χάσει τη δεύτερη θέση στην αγορά.
POS σε έλλειψη
«Μποτιλιάρισμα» έχει δημιουργηθεί στις τράπεζες, καθώς επιχειρήσεις και επαγγελματίες βρίσκονται υπό την πίεση των στενών χρονικών ορίων που έχουν τεθεί από την κυβέρνηση για την απόκτηση POS, που έγιναν υποχρεωτικά για άλλους 35 κλάδους. Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, ελάχιστες είναι οι επιχειρήσεις που έχουν προμηθευτεί POS, καθώς τα μηχανήματα βρίσκονται σε έλλειψη, ενώ οι επαγγελματίες έχουν να αντιμετωπίσουν και τις καθυστερήσεις που προκαλούνται στις τράπεζες λόγω των περιορισμένων ραντεβού αλλά και των ελέγχων που υποβάλλονται. Μετά την απόκτηση των μηχανημάτων POS, το επόμενο στοίχημα θα είναι η διασύνδεση τους με τις ταμειακές. Αλλά αυτό είναι μια διαφορετική και πονεμένη ιστορία...
Ο Γ. Ζαββός και η Ουκρανία
Ποιος μπορεί να έχει καταλυτικό ρόλο στην προσπάθεια ανοικοδόμησης της Ουκρανίας; Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων; Η Παγκόσμια Τράπεζα; Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο; Ας μην πηγαίνουμε τόσο μακριά, η σωστή απάντηση βρίσκεται πιο κοντά μας: η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (HDB). Δεν το λέμε εμείς, το υποστήριξε χθες ο πρόεδρος της HDB, Γιώργος Ζαββός, μιλώντας σε συνέδριο για την Ανοικοδόμηση της Ουκρανίας, που συνδιοργάνωσε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (EIB) με το υπουργείο Εξωτερικών στην Αθήνα. Η δήλωση φαίνεται αρκετά φιλόδοξη, αλλά ο κ. Ζαββός είχε επιχειρήματα να την υποστηρίξει: «Η εμπειρία και τεχνογνωσία της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας στη διαμόρφωση και διαχείριση χρηματοδοτικών εργαλείων, ιδιαίτερα προς τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα μπορεί να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο στην προσπάθεια ανοικοδόμησης της Ουκρανίας και της συμμετοχής Ελληνικών επιχειρήσεων σ’ αυτή. H Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα μπορεί είτε να συμμετέχει σε σχήματα παροχής τεχνικής βοήθειας σε τοπικούς αναπτυξιακούς οργανισμούς, είτε να στηρίξει τις ελληνικές επιχειρήσεις που επιθυμούν να επεκταθούν σε δραστηριότητες στην Ουκρανία».
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.