Αντίστροφα μετράει ο χρόνος για την Pop Market η οποία θα σταματήσει να εξυπηρετεί τους πελάτες της από τις 25 Οκτωβρίου. Όπως ανακοινώθηκε χθες από την Wolt, θα τεθεί από αυτή την ημερομηνία σε εφαρμογή εμπορική συμφωνία μεταξύ των δύο εταιρειών για μετάβαση των πελατών (σ.σ. όσων των επιθυμούν) καθώς και για την αξιοποίηση μερικού εξοπλισμού από τα dark stores που διέθετε η Pop. Στην συμφωνία δεν συμπεριλαμβάνονται τα dark stores – καθώς η Wolt ήδη διαθέτει δικά της σε όλη την Αθήνα – καθώς και το προσωπικό που σύμφωνα με πληροφορίες υπερβαίνει τα 65 άτομα, πέρα από τους ελεύθερους επαγγελματίες που συνεργάζονταν στην διανομή.
Ο ξαφνικός θάνατος της Pop Market αποτέλεσε για αρκετούς έκπληξη, καθώς πριν από μερικές εβδομάδες η εταιρεία είχε ανακοινώσει την επέκταση της στην τροφοδοσία σκαφών σε μαρίνες με τον συνιδρυτή της, Τάκη Μαλαβέτα, να κάνει αναφορά για επέκταση της υπηρεσίας Pop Marinas και σε νέες μαρίνες πέρα από αυτές του Αλίμου και του Λαυρίου που ήταν διαθέσιμη τον Αύγουστο. Για όσους γνωρίζουν την αγορά η διακοπή λειτουργίας οφείλεται στο ότι η εταιρεία δεν κατάφερε ποτέ να πιάσει τους στόχους που είχε θέσει στους χρηματοδότες ενώ δεν υπήρχε στον ορίζοντα και το ενδεχόμενο εξαγοράς από κάποιον άλλο παίκτη.
Η Pop Market η οποία ξεκίνησε την εμπορική της λειτουργία ακριβώς πριν από δύο χρόνια, τον Οκτώβριο του 2021, είχε την στήριξη σημαντικών επενδυτών στα πρώτα βήματα της. Συγκεκριμένα, στον πρώτο γύρο χρηματοδότησης βρέθηκε με 3,5 εκατ. δολάρια στα ταμεία της από την αμερικανική Global Founders Capital και το γερμανικό 468 Capital. Στον δεύτερο κύκλο που ακολούθησε οκτώ μήνες πριν από την έναρξη λειτουργίας της προστέθηκαν άλλα 5 εκατ. ευρώ από τους ίδιους επενδυτές αλλά και αρκετούς νέους ανάμεσα στους οποίους ξεχωρίζει το βουλγαρικό fund 11Ventures και το ελληνικό Genesis Venture.
Αξίζει να αναφερθεί ότι πέρα από την Αθήνα αρχικός στόχος, όπως τουλάχιστον είχε παρουσιαστεί στους επενδυτές, ήταν η Pop Market να έχει παρουσία και σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας αλλά και σε αγορές των γειτονικών χωρών. H επέκταση είχε παγώσει ήδη από τα τέλη του 2022 όπου είχε φθάσει, μαζί με την εξαγορά της ferto στα Νότια Προάστια, στα 5 dark stores. Υπενθυμίζεται ότι την περίοδο εκείνη η πανδημία είχε υποχωρήσει και οι καταναλωτές επέστρεφαν για τα ψώνια τους στα σούπερ μάρκετ και για τα απαραίτητα – αυτά δηλαδή κυρίως «κυνηγάει» το quick commerce – στα μαγαζιά της γειτονιάς, παράγοντας που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην επιβράδυνση της αγοράς τόσο στην Ελλάδα όσο και σε πολλές αγορές του εξωτερικού.
Η περίπτωση της Rabbit
Η περίπτωση του ξαφνικού θανάτου της Pop Market δεν είναι η μόνη στην ελληνική αγορά. Βραχύβια ήταν η παρουσία μίας ακόμη προσπάθειας, αυτής της Rabbit. Η εταιρεία η οποία είχε βασικό επενδυτή τον Dany Kharrat (80%) και δεύτερο μέτοχο (20%) τον Malek Fattee, με προϊστορία στον χώρο του quick commerce στην InstaShop, διέκοψε την λειτουργία της τον περασμένο Ιούλιο έχοντας φτάσει τα 4 dark stores στην Αθήνα σε διάστημα ζωής περίπου ενός έτους.
Η λήξη της δραστηριότητας υπήρξε επεισοδιακή με την COO της εταιρείας Αναστασία Μπόνου, η οποία στο παρελθόν είχε θέσεις ευθύνης σε διάφορες εταιρείες του ομίλου Μαρινόπουλου (Carrefour, GAP, Starbucks), να ενημερώνει μέσω ΓΕΜΗ στις 30 Ιουνίου την παραίτηση της από το Διοικητικό Συμβούλιο της Rabbit Greece Μονοπρόσωπη Α.Ε..
H έξοδος στο παρά 1' της JOKR
Πριν καν ξεκινήσει την λειτουργία της στην Ελλάδα τελείωσε και η παρουσία της αμερικανικής JORK. Η εταιρεία που είχε συστήσει την JOKR Greece Μονοπρόσωπη Α.Ε. τον Σεπτέμβριο του 2021 και είχε προχωρήσει σε πρόσληψη προσωπικού και σχεδιασμό του πρώτου καταστήματος, ματαίωσε τα σχέδια της δύο μήνες αργότερα καθώς ο στρατηγικός σχεδιασμός επικεντρώθηκε στην Λατινική Αμερική. Σύμφωνα με πληροφορίες ο εξοπλισμός καθώς και το προσωπικό αξιοποιήθηκαν από την Pop Market.
Το φαινόμενο δεν είναι ελληνικό καθώς είναι πολλές οι εταιρείες quick commerce που «σκάνε» ή αναγκάζονται σε συρρίκνωση σε παγκόσμιο επίπεδο. Για παράδειγμα η JOKR η οποία πέρα από τις ΗΠΑ ήθελε να επεκταθεί δυναμικά στην Νότια Αμερική, απέκτησε πριν από δύο χρόνια παρουσία σε Κολομβία, Μεξικό, Περού και Βραζιλία και σήμερα έχει εξέλθει από όλες, ακόμη και τις ΗΠΑ και διατηρεί μόνο παρουσία στην Βραζιλία. Αντίστοιχα φαινόμενα είχαμε και στην Ευρώπη με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της Getir. Οι Τούρκοι μπακάληδες που είχαν καταφέρει να έχουν παρουσίασε σχεδόν σε όλη την Δυτική Ευρώπη αποχώρησαν τους τελευταίους μήνες από Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία και Ιταλία διατηρώντας παρουσία και αυτή περιορισμένη σε Βρετανία, Γερμανία και Ολλανδία.
Στην αγορά του quick commerce χάθηκαν μερικά δισ. δολάρια παγκοσμίως καθώς υπήρξε φρενίτιδα των επενδυτών την περίοδο της πανδημίας, με την προσδοκία ότι σύντομα οι παραδόσεις ειδών σούπερ μάρκετ σε χρόνους κάτω της μισής ώρας θα κυριαρχήσουν στο λιανεμπόριο. Η επιστροφή στην κανονικότητα έφερε ισορροπία στην αγορά και σημαντική μείωση της κίνησης στον συγκεκριμένο τομέα.
Στην Ελλάδα οι δύο βασικοί παίκτες, η Wolt και η efood σημειώνουν ότι δεν έχουν επηρεαστεί και συνεχίζουν να αυξάνουν τις παραδόσεις τόσο των δικών τους dark stores όσο και των συνεργαζόμενων σούπερ μάρκετ. Υπενθυμίζεται ότι η efood έχει αποκλειστική συνεργασία με την Σκλαβενίτης, την οποία πρόσφατα επέκτεινε και σε παραδόσεις κάτω της μίας ώρας με την υπηρεσία Σκλαβενίτης Express, ενώ η Wolt έχει συγκεντρώσει σχεδόν όλα τα υπόλοιπα σούπερ μάρκετ (ΑΒ Βασιλόπουλος, Μασούτης, MyMarket, Κρητικός, efresh) που πραγματοποιούν παραδόσεις.